kayhan.ir

کد خبر: ۴۰۱۷۴
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۰
در واکنش به اظهارات نسنجیده دستیار روحانی مطرح شد

دولت و مسئولین قضایی و امنیتی با یونسی برخورد کنند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی و فعالان سیاسی به اظهارات نسنجیده علی یونسی دستیار ویژه رئیس‌جمهور واکنش نشان دادند و خواستار برخورد امنیتی با وی شدند.


علی یونسی دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های مذهبی اخیرا در اظهاراتی درباره شکل‌گیری امپراتوری ایرانی موجب فضاسازی گسترده رسانه‌های مخالف ایران شد که واکنش نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دیگر فعالان سیاسی را در پی داشت. نمایندگان این‌گونه اظهارات را خلاف امنیت ملی و تنش‌زا در روابط و همکاری دوستانه ایران با کشورهای منطقه دانستند و خواستار برخورد دولت و مقامات قضایی و امنیتی با یونسی شدند.
واکنش‌ها به اظهارات نسنجیده یونسی
اسماعیل کوثری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه اظهارات اخیر یونسی به منافع ملی ضربه وارد کرده است، گفت: هم دولت باید  وی را از مسئولیتش کنار بگذارد، هم دستگاه‌های امنیتی و قضایی باید به شدت با یونسی برخورد کنند تا هیچ مسئولی جرأت بیان چنین اظهاراتی که به منافع کشور لطمه می‌زند، نداشته باشد.وی با اشاره به سوابق یونسی، بر عامدانه بودن طرح مسائل مغایر امنیت ملی از جانب وی تاکید کرد و گفت: بنده از این جهت می‌گویم سخنان یونسی از روی عناد بیان شده است، که وی در مقطعی مسئولیت وزارت اطلاعات را برعهده داشته است. کسانی که چنین سخنانی را بیان می‌کنند، نباید در چنین جایگاهی به عنوان مشاور رئیس‌جمهور قرار بگیرند.محمدصالح جوکار عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس نیز در این مورد افزود: عراق کشوری مستقل و حاکمیتی مستقل دارد، همه مسئولان باید در شرایط کنونی که هویت حوزه تمدن اسلامی در سایه استقلال کشورهای همسو در حال شکل‌گیری است و همراه با آن شیطنت رسانه‌ای و ایران هراسی از سوی دشمنان ادامه دارد، از بیان اظهارنظرهای تنش‌زا در روابط دو کشور پرهیز کنند.
پوست خربزه زیر پای رئیس‌جمهور
محمدحسن آصفری عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: توقع ما از رئیس‌جمهور این است که جلوی اظهارنظرهای برخی از مشاورانش که در دولت یازدهم برای نظام هزینه و چالش ایجاد می‌کنند را بگیرد. می‌خواهند پوست خربزه زیر پای رئیس‌جمهور بگذارند.همچنین حمید رسایی نماینده تهران در مجلس طی یادداشتی در صفحه شخصی خود نوشت: آقای روحانی! برای خاموش کردن فتنه در منطقه، یونسی را برکنار کنید.وی این سخنان را انحراف از مسائل اصلی به امور فرعی دانست و افزود: یونسی هر چند این سخنان را اصلاح کرده اما روشن است که آب رفته به جوی برنمی‌گردد. او کسی نیست که با این امور آشنا نباشد و از تبعات جملاتی که بر زبان آورده ناآگاه باشد.
پیوند میان ایران و عراق خدشه‌برانگیز نیست
نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس گفت: اظهارات بی‌جای دستیار رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های مذهبی هیچ خدشه‌ای به پیوند میان ملت‌های ایران و عراق وارد نخواهد کرد. منافقان و ضدانقلاب نخواهند توانست بر مبنای یک اظهارنظر نسنجیده در منطقه تفرقه‌افکنی کنند.قاضی‌پور با تاکید بر اینکه انقلاب اسلامی بر قلوب راه یافته است و هیچ نیازی به کشورگشایی ندارد، گفت: ما به تمامیت ارضی همسایگان‌مان از جمله عراق، احترام می‌گذاریم و در عین اینکه از مقاومت در سوریه، لبنان و عراق حمایت می‌کنیم هیچ دخالتی در امور داخلی آنها نداریم.جعفر قادری نماینده مجلس شورای اسلامی نیز تصریح کرد: احترام جمهوری اسلامی ایران به تمامیت ارضی کشورها مبنای تعاملات کشورمان است. اگر امروز به مردم عراق در برابر گروهک‌های تکفیری کمک می‌کنیم به واسطه اعتقادات دینی است و هیچ چشم طمعی به سرزمین آن نداریم.
این اظهارات باید پیگیری امنیتی شود
احمد چلداوی عضو هیئت علمی دانشگاه علم ‌و صنعت با بیان اینکه سخنان جنجالی یونسی مغایر با تمام اهداف اعلام‌شده جمهوری اسلامی است، گفت: سخنان یونسی همان چیزی است که دشمنان ما به دنبال آن هستند و همسو با پروژه ایران‌هراسی غرب است و باید پیگیری امنیتی شود. در حالی که دشمنان ما پروژه ایران‌هراسی را دنبال می‌کنند، فردی با برچسب مشاور رئیس‌جمهور پازل دشمن را تکمیل می‌کند که جز ضربه‌زدن به منافع ملی نتیجه دیگری نخواهد داشت.