kayhan.ir

کد خبر: ۳۹۸۱۰
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۹
تلاش‌ها برای حذف دانشگاه فرهنگیان ادامه دارد

استخدام در آموزش و پرورش با برگزاری دوره یکساله!

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش بدون توجه به مصوبه مجلس مبنی بر ممنوعیت واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی و مشکلات آموزشی طرح مذکور گفت: با اجرای بسته حمایت از مؤسسان مدارس غیردولتی، ۷۶۰۰ فرصت شغلی ایجاد شد.

سرویس اجتماعی-

محمد بطحایی با اشاره به اجرای طرح بازنشستگی پیش از موعد فرهنگیان گفت: اجازه بازنشستگی پیش از موعد فرهنگیان را اواخر بهمن ماه امسال از سازمان مدیریت گرفتیم که البته این طرح صرفاً برای آموزش و پرورش است و آن دسته از فرهنگیانی که به هر دلیلی امکان ادامه خدمت ندارند، می‌توانند از این طرح استفاده کنند. البته بازنشستگی پیش از موعد بدون پرداخت سنوات ارفاقی انجام می‌شود.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش در خصوص پرداخت فوق‌العاده شغل به تمام معلمان اظهار داشت: بند 5 ماده 68 قانون یک فوق‌العاده شغل برای کارکنان تأکید کرده است که با اصلاح ساختار تعیین می‌شود و بر این اساس، ما از مهر ماه 93 یعنی با آغاز سال تحصیلی جاری برنامه‌ریزی کردیم و از حدود یک ماه و نیم پیش فوق‌العاده شغل برای آموزگاران اجرا شد.
وی ادامه داد: امیدواریم برای سایر فرهنگیان اعم از دبیران و مربیان پرورشی نیز بتوانیم تا یک ماه آینده فوق‌العاده شغل را اجرا کنیم.
بطحایی در خصوص استخدام در آموزش و پرورش اظهار داشت: استخدام مربیان پیش‌دبستانی در گرو کسب ردیف‌های استخدامی است و بر این اساس ما نمی‌توانستیم استخدامی داشته باشیم. البته سازمان مدیریت نمی‌خواهد لجبازی کند ولی براساس قانون سهمیه‌های استخدامی آموزش و پرورش در سال 90 و 91 پیشخور شده است و در نهایت کارت زرد آن را وزیر آموزش و پرورش گرفت.
وی ادامه داد: با این وجود درخواستی از سازمان مدیریت داشتیم و مقدمات آن آماده شده است تا 5 هزار سهمیه از سازمان مدیریت بگیریم و فراخوانی خواهیم داشت تا آزمونی برگزار شود و «دوره یک ساله» نیز برای پذیرفته‌شدگان در دانشگاه فرهنگیان خواهیم داشت(!)
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش بدون اشاره به علت عدم استخدام نیروهای مورد نیاز از فارغ التحصیلان و بورسیه‌های خود دانشگاه فرهنگیان، ادامه داد: کمتر از یک ماه دیگر اطلاعات برگزاری این آزمون فراخوان داده خواهد شد.
وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه «آیا آموزش و پرورش از 38 هزار ردیف استخدامی که در سال 94 انجام خواهد شد سهمیه دارد؟»، گفت: آموزش و پرورش از آن 38 هزار ردیف استخدامی هیچ سهمیه‌ای ندارد و بحث 5 هزار ردیف استخدامی بطور جداگانه پیگیری می‌شود.
بطحایی در خصوص ساماندهی نیروهای انسانی در وزارت آموزش و پرورش، از تعدیل نیروهای اداری خبر داد و بیان داشت:‌ به هیچ عنوان آموزش و پرورش قصد اخراج نیرویی را ندارد بلکه برخی نیروها جابجا شده و برخی نیز بازنشسته می‌شوند.
وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه «آیا آموزش و پرورش در نظر دارد که برخی مدارس را به شهرداری واگذار کند؟»، گفت: به دنبال روش‌های جدیدی هستیم تا از ظرفیت‌های جدید برای مدیریت آموزش و پرورش استفاده کنیم و در این خصوص در حال پیگیری هستیم(!)
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش همچنین با بیان اینکه با اجرای قانون خرید خدمات آموزشی در هزار مدرسه در سال جاری توانستیم فرصت شغلی ایجاد کنیم، اظهار داشت: با اجرای بسته حمایت از موسسان مدارس غیردولتی، 7600 فرصت شغلی ایجاد شد.
حمایت معاون آموزش و پرورش از طرح شکست خورده خصوصی‌سازی مدارس دولتی به بهانه اشتغال در حالی صورت می‌گیرد که بخش قابل توجهی از فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان در صف استخدام رسمی به سر می‌برند و از وضعیت شغلی خود شکایت دارند.
همچنین استخدام فارغ التحصیلان با مدرک لیسانس و آموزش ندیده در مدارس دولتی واگذار شده به بخش خصوصی به علت عدم آموزش تخصصی معلمی و بیگانگی با روش‌های آموزشی با اعتراض جدی والدین و مدیران مدارس مواجه شده است به نحوی که وزارت آموزش و پرورش برای حل مشکل بی‌اعتمادی والدین به مدارس واگذار شده به شیوه پیمانکاری ناچار به پرداخت وام به خانواده دانش‌آموزان شده است!
مرضیه گُرد، رئیس سازمان مدارس غیردولتی چندی پیش درخصوص شرایط اعطای وام 10 میلیون تومانی به متقاضیان تحصیل در مدارس غیردولتی گفته بود: طبق تفاهم‌نامه‌ای که با بانک قرض‌الحسنه مهر ایران بسته‌ایم، اگر چنانچه مؤسسان مدارس غیردولتی حساب‌های خودشان را در آن بانک متمرکز کنند، اولیاء می‌توانند تا سقف مصوب 10 میلیون تومان وام‌ بگیرند!
تلاش برای استخدام نیروهای خارج از سیستم و ضوابط تربیتی دانشگاه فرهنگیان در آموزش و پرورش در حالی صورت می‌گیرد که پیش از این دولت خواستار حذف «تعهد استخدام دانشجویان دانشگاه فرهنگیان» شده بود!  این موضوع با نامه نوبخت به جهانگیری کلید خورد که با مصوبه مجلس منتفی شد. نوبخت دلیل درخواست حذف قانون تعهد خدمت در آموزش‌وپرورش را «از بین رفتن فلسفه وجودی جذب نیرو به صورت بورسیه تعهد خدمتی در آموزش و پرورش» عنوان کرده است. وی تاکید بر تامین نیاز آموزش‌وپرورش از میان فارغ‌التحصیلان سایر دانشگاه‌ها داشت که با تدبیر نظام برای تجمیع مراکز تربیت معلم در سیستم دانشگاه فرهنگیان همخوانی ندارد.
به نظر می‌رسد هدف اصلی از اجرای طرح استخدام جدید نیز تلاش برای اشغال سیاسی وزارت خانه آینده ساز آموزش و پرورش با اهداف حزبی و گروهی خاص باشد.