سازمان حمایت دستورالعمل جدید فروش خودرو را اعلام کرد
مدیرکل صنایع فلزی سازمان حمایت، جزئیات دستورالعمل جدید فروش خودرو که قرار است در روزهای آینده در هیئت دولت بررسی و تصویب شود، را اعلام کرد.
شهرام میرآخورلو در گفتگو با مهر با تشریح جزئیات دستورالعمل جدید فروش خودرواظهار کرد: براساس این دستورالعمل، عرضهکننده موظف است که تحویل خودرو را در زمان مقرر درج شده در قرارداد، صورت دهد، ضمن اینکه در این دستورالعمل جداولی در خصوص روشهای مختلف فروش خودرو آورده شده، این در حالی است که ضوابط فروش در گذشته بسیار قدیمی بود و بعضا سودهای مشارکت یا جریمه تاخیر، هیچ تناسبی با سودهای فعلی سیستم بانکی نداشت. بنابراین تمامی این رقمها به روز شده و در قالب چند شیوه فروش اعم از تحویل فوِری، پیشفروش به صورت قطعی و فوری، مشارکت در تولید تدوین شده است.
وی در تشریح شرایط پیشفروش فوری نیز گفت: در شرایط جدید، اگر تحویل فوری بود حداکثر ۳۰ روزه باید خودرو به مشتری تحویل داده شود، ولی اگر زمان تحویل بیشتر شد، مشمول پرداخت جریمه تاخیر میشود.مدیرکل دفتر صنایع فلزی سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان ادامه داد: اگر قرارداد پیش فروش بود، اجازه تاخیر در تحویل بیش از ۹ ماه داده نشده و اگر پیش فروش عادی بود، بیش از ۱۲ ماه اجازه داده نشده که خودرو تحویل مشتری شود.
میرآخورلو درباره سود مشارکت در فروش خودرو تصریح کرد: حداقل سود مشارکت برای تحویل فوری خودرو، صفر است ولی برای پیشفروش قطعی حداقل سود سپرده در سیستم بانکی در مدت قرارداد لحاظ خواهد شد.
وی افزود: برای پیشفروش عادی، حداقل سود یکساله سیستم بانکی لحاظ خواهد شد و برای مشارکت در تولید نیز، حداقل سود قراردادهای سه ساله سیستم بانکی مدنظر قرار خواهد گرفت.میرآخورلو گفت: اگر مشتری بخواهد انصراف بدهد، برای قراردادهای تحویل فوری، جریمه انصراف حداکثر ۳ درصد کمتر از سود سپرده یکساله سیستم بانکی لحاظ میشود اما برای فروش قطعی، ۳ درصد ولی با نرخ سود سپرده یکساله سیستم بانکی لحاظ خواهد شد و برای پیشفروش عادی حداکثر سه درصد ولی با نرخ سود یکساله، لحاظ خواهد شد.
مدیرکل صنایع فلزی سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان اظهار داشت: برای تاخیر در تحویل نیز ماهانه ۲/۵ درصد سود به قراردادها ارایه میشود.
میرآخورلو، در خصوص ضوابط جدید ودیعه پیشفروش خودرو خاطرنشان کرد: در آیین نامه جدید، هیچ فروشندهای حق ندارد که بیش از ۵۰ درصد مبلغ فروش را به عنوان ودیعه دریافت کند، البته ممکن است که ودیعه در چند مرحله پرداخت شود، اما مجموع آن نباید از ۵۰ درصد بیشتر شود.وی افزود: عرضهکننده موظف است قبل از اقدام به پیشفروش، تعداد مجاز را به دفتر صنایع نیرومحرکه وزارت صنعت ارایه کرده و مجوز دریافت کند؛ ضمن اینکه برای خودروهای وارداتی نیز، واردکنندگان باید از سازمان حمایت مجوز بگیرند تا این سازمان میزان ثبت سفارش را چک کرده و اجازه ندهد که پیش فروش بیش از حد توان واردکنندگان صورت گیرد.
میرآخورلو ادامه داد: بعد از دریافت دعوتنامه کتبی از سوی مشتری، فروشنده باید حداکثر پس از ۱۵ روز نسبت به تسویه حساب خودرو اقدام کند، چراکه اکنون دعوتنامه به طرق مخلتف ارایه میشود که از جمله آن، پیامک یا ایمیل است، اما در ضوابط جدید مشخص شده که فروشنده تا چه زمانی میتواند دعوتنامه بفرستد، مشتری تا چه زمانی میتواند تکمیل وجه کند و خودرو در چه زمانی باید تحویل داده شود.
وی درباره شرایط انصراف از خرید خودرو خاطرنشان کرد: در صورت انصراف مشتری، فروشنده باید حداکثر ظرف ۲۰ روز با مشتری تسویه حساب کند؛ ضمن اینکه در صورت درخواست مشتری برای خرید محصول دیگری، عرضهکننده موظف است در عقد قرارداد جدید با مشتری اقدام کند و خودروی دیگری را که مشتری میخواهد، در اولویت تحویل قرار دهد؛ چراکه به هرحال او خریدار قبلی بوده است.
میرآخورلو اظهار داشت: در مورد تغییر عقیده مشتری در خصوص رنگ، آپشن خودرو، مدل خودرو، تجهیزات درخواستی، خودروساز مکلف است که با توافق با مشتری، الحاقیهای به قرارداد قبلی اضافه کند و در آن، زمان ارایه دعوتنامه و تحویل خودرو به همراه شرایط قیمتی درج شود. در حالیکه قبلا خودروسازان میگفتند که کاردکس صادر شده و امکان تغییر در آن وجود ندارد.
وی در خصوص برخی تغییر در مدل خودروها ادامه داد: هرگونه تغییر در شرایط عرضه مندرج در قرارداد جدید باید رعایت شود، باید قبل از ارسال دعوتنامه و تکمیل وجه این تغییر به مشتری گفته شود و باید رضایت کتبی باشد. مثل اینکه خودرویی دیگر موجود نباشد و خودروساز بخواهد خودروی دیگری را جایگزین کند، باید حتما رضایت کتبی خریدار را داشته باشد، این در حالی است که در گذشته رضایتنامه اجباری از مشتری دریافت میشد در حالیکه اکنون نظارت کافی صورت میگیرد تا رضایتنامهها اجباری نباشد.
این مقام وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: عرضهکننده باید الزامات فرآیند پرداخت سود و جریمه را به تفکیک، عملیاتی کند و عملکرد این فرآیند نیز باید به گونهای باشد که مشتری را از فرآیند کار مطلع کند و صورتحساب الکترونیکی برای وی صادر شود تا اطلاع کافی داشته باشد که چقدر سود محاسبه شده است؛ یا اینکه سود مشارکت برای ودیعه تا چه زمانی باید به مصرفکننده پرداخت شود. در حالیکه در گذشته مصرفکننده پول را میپرداخت، ولی نمیدانست که سود مشارکت از چه دورهای آغاز میشود؛ زمانی که دعوتنامه دوم برای او ارسال میشد، مشخص نبود که خودرو چه زمانی به وی تحویل میشود یا اینکه خودروسازان در زمان ارایه دعوتنامه دوم، از ادامه پرداخت سود مشارکت، سر باز میزد و مصرفکننده جایی برای دفاع از خود نمیدید.
میرآخورلو گفت: زمانی که خودروساز، دعوتنامه دوم را ارسال میکند، باید ظرف ۱۰ روز الزاما خودرو را تحویل دهد و اگر تاخیر داشت، باید سود مشارکت مجدد پرداخت شود.
وی اظهار داشت: در دستورالعمل جدید عنوان شده که تمامی مشخصات دفترچه راهنما و تجهیزاتی که در اختیار مصرفکننده قرار میگیرد، ذکر شود. ضمن اینکه بحث نظرسنجی از مصرفکنندگان نیز صورت میگیرد تا از کیفیت فرآیند فروش اطمینان حاصل شود.میرآخورلو گفت: نظارت بر اجرای این دستورالعمل با سازمان حمایت و دفتر صنایع نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت است. اگر دعوی پیش آید این خط کش ممیزی بین مصرفکننده و تولیدکننده است و اگر کسی نخواهد رعایت کند، باید پاسخگو باشد، این در حالی است که قانون شرایط جامع، مانع و کاملی است و به نفع عرضهکننده و خریدار و مصرفکننده خواهد بود.