خانه جوانان بازرگان و کارآفرین ایران فعالیت خود را آغاز کرد
درحالی که طیفهای سنتی و سران فعلی اتاق ایران با صرف هزینههای نجومی در جدال برای تصاحب کرسیهای اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران بسر میبرند، تشکل جدید خانه جوانان بازرگان و کارآفرین ایران فعالیت خود را آغاز کرد.
هیئت موسس این تشکل اعلام کرده که پس از شش سال تحقیق و بررسی و همفکری با گروهی از بازرگانان، صنعتگران، کارآفرینان و فعالان اقتصادی جوان کشور به همت مرکز تحقیق و توسعه خشکبار ایران فعالیت این مجموعه آغاز شده و هدف اصلی از شکلگیری آن ایجاد یک اتاق فکر فعال و پویا در راستای توانمندسازی جوانان در حوزههای مختلف و همچنین خلق فرصتهای مطلوب برای اقتصاد ایران است.
در اطلاعیه آغاز به کار خانه جوانان بازرگان و کارآفرین ایران آمده است، این مجموعه فارغ از انتخابات اتاق با چهار ابزار جوانگرایی، جانشینپروری، الگوسازی و فرهنگسازی تشکیل شده و به منظور شکلگیری آن، مطالعات گستردهای با هدف آسیبشناسی فعالیتهای اقتصادی مدیران جوان کشور صورت گرفته و در همین حال مدلهای موفق جهانی در این عرصه مورد ارزیابی قرار گرفته و در تلاش هستیم تا با ایجاد اعتبار و فرصتهای مطلوب برای جوانان امکان تجاریسازی ایدههای آنان را فراهم کنیم.در ادامه تاکید شده که تشکل مذکور تنها با نگرش ابزاری به اتاق ایران، خارج از دستهبندیهای موجود در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران اهدافی کلان برای بهبود شرایط و محیط کسب و کار جوانان دنبال میکند و از آنجا طبق مطالعات جامع صورت گرفته بر اتاقهای جوانان بازرگان در 47 کشور توسعهیافته دنیا، لازم است تا در کشور ما نیز با شکلگیری برنامههای ضد رانت و متکی بر توانمندی و پتانسیلهای جوانان کارآفرین کشور ظرف بزرگتری برای آینده اقتصاد ایران فراهم شود.در همین حال هیئت موسس اولین شرط حضور در این تشکل را متعهد بودن در قبال کشور تعیین کرده و یادآور شده که این تشکل با شعار «اگر نمیتوانیم آینده را برای جوانان بسازیم، بیاییم جوانان را برای آینده بسازیم»، تمرکز اولیه خود را بر حلقه مفقوده فیمابین دانشگاه و محیط کسب و کار قرار داده است. با این دیدگاه که اگر قرار است در افق سند چشمانداز 20 ساله ایران به کشور اول منطقه تبدیل شود، باید میدان را برای تربیت مدیران جوان و خلاق فراهم کرد.
در ادامه این اطلاعیه آمده است، در حال حاضر فصل جدیدی در فضای کسب و کار و اقتصاد ایران به واسطه حضور تلاشگران تازهنفس در هیئت اتاقهای بازرگانی بروز و ظهور میکند، بر این باوریم که اتاق بازرگانی هدف نیست، بلکه وسیله است و میتوانیم فرصت تجربه جامعه مدنی و کار تشکلی را برای جوانان کشور فراهم کنیم. به همین دلیل و با وجود رقابتهای گسترده در این انتخابات نباید از ارکان توسعه جامعه غافل شد و میتوان فرصت شکلگیری اقتصاد دانشبنیان، مقاومسازی اقتصاد و اقتصاد کارآفرین را با همت جامعه جوانان فعال اقتصادی کشور و با تفکر و ساختاری بدیع و ماندگار به یادگار گذاشت.
در اطلاعیه آغاز به کار خانه جوانان بازرگان و کارآفرین ایران آمده است، این مجموعه فارغ از انتخابات اتاق با چهار ابزار جوانگرایی، جانشینپروری، الگوسازی و فرهنگسازی تشکیل شده و به منظور شکلگیری آن، مطالعات گستردهای با هدف آسیبشناسی فعالیتهای اقتصادی مدیران جوان کشور صورت گرفته و در همین حال مدلهای موفق جهانی در این عرصه مورد ارزیابی قرار گرفته و در تلاش هستیم تا با ایجاد اعتبار و فرصتهای مطلوب برای جوانان امکان تجاریسازی ایدههای آنان را فراهم کنیم.در ادامه تاکید شده که تشکل مذکور تنها با نگرش ابزاری به اتاق ایران، خارج از دستهبندیهای موجود در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران اهدافی کلان برای بهبود شرایط و محیط کسب و کار جوانان دنبال میکند و از آنجا طبق مطالعات جامع صورت گرفته بر اتاقهای جوانان بازرگان در 47 کشور توسعهیافته دنیا، لازم است تا در کشور ما نیز با شکلگیری برنامههای ضد رانت و متکی بر توانمندی و پتانسیلهای جوانان کارآفرین کشور ظرف بزرگتری برای آینده اقتصاد ایران فراهم شود.در همین حال هیئت موسس اولین شرط حضور در این تشکل را متعهد بودن در قبال کشور تعیین کرده و یادآور شده که این تشکل با شعار «اگر نمیتوانیم آینده را برای جوانان بسازیم، بیاییم جوانان را برای آینده بسازیم»، تمرکز اولیه خود را بر حلقه مفقوده فیمابین دانشگاه و محیط کسب و کار قرار داده است. با این دیدگاه که اگر قرار است در افق سند چشمانداز 20 ساله ایران به کشور اول منطقه تبدیل شود، باید میدان را برای تربیت مدیران جوان و خلاق فراهم کرد.
در ادامه این اطلاعیه آمده است، در حال حاضر فصل جدیدی در فضای کسب و کار و اقتصاد ایران به واسطه حضور تلاشگران تازهنفس در هیئت اتاقهای بازرگانی بروز و ظهور میکند، بر این باوریم که اتاق بازرگانی هدف نیست، بلکه وسیله است و میتوانیم فرصت تجربه جامعه مدنی و کار تشکلی را برای جوانان کشور فراهم کنیم. به همین دلیل و با وجود رقابتهای گسترده در این انتخابات نباید از ارکان توسعه جامعه غافل شد و میتوان فرصت شکلگیری اقتصاد دانشبنیان، مقاومسازی اقتصاد و اقتصاد کارآفرین را با همت جامعه جوانان فعال اقتصادی کشور و با تفکر و ساختاری بدیع و ماندگار به یادگار گذاشت.