kayhan.ir

کد خبر: ۳۸۵۷۱
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۰
شهردار تهران پیشنهاد کرد

ورود خودروها به محدوده طرح ترافیک براساس استاندارد آلایندگی

شهردار تهران گفت: امروز هیچ اشکالی ندارد که خودروهایی که آلاینده نیستند و از سوخت‌های پاک استفاده می‌کنند، وارد منطقه طرح ترافیک بشوند. باید رویکردمان را از ترافیک به سمت رویکرد زیست‌محیطی تغییر دهیم.

به گزارش خبرنگار فارس، شهردار تهران در کنفرانس حمل و نقل ترافیک آلودگی هوا را مهم‌ترین چالش شهر تهران عنوان کرد.
وی ادامه داد: امروز وقتی به اظهارنظرهای کارشناسان و اندیشمندان حوزه‌های شهری نیز نگاه می‌کنیم، مهم‌ترین چالش برای رسیدن به ارتقای کیفیت زندگی «آلودگی هوا» عنوان شده است.
قالیباف با اشاره به آمار 27 هزار کشته در سال 84 و لزوم رسیدن این رقم به 13 هزار نفر در سال 94 افزود: در حال حاضر با یک سیر نزولی در خصوص آمار کشته‌شدگان تصادفات در کشور مواجه هستیم.
وی بیان کرد: قطعا این هدف با اقداماتی که در این زمینه انجام شده، تحقق پیدا کرده است، روندی که شاید شروع آن از سال‌های 78 و 79 پیگیری شده، در نتیجه در حوزه آلودگی هوا نیز باید چنین روندی را پیگیری کنیم.
به گفته شهردار تهران، اگر به آمار دهه هفتاد در خصوص آلودگی هوا نگاه کنیم، بیشترین آسیب از بالا بودن میزان ‌CO2 بوده است، اما  امروز در شرایطی که آلودگی هوای تهران غیرقابل قبول و تحمل است، CO2 در مجموع آلاینده‌ها مشاهده نمی‌کنیم. لذا استفاده از تجربیات گذشته برای رسیدن به هدف نهایی امری ضروری است.
قالیباف با اشاره به اینکه آلودگی هوا و بی‌نظمی ترافیکی بزرگترین چالش‌های شهر تهران هستند، گفت: وقتی به آمارهای سال 92 در زمینه آلودگی هوا نگاه می‌کنیم، عمدتا در طول سال روزهای ناسالم داشته‌ایم و در شرایط ناپایدار قرار گرفته‌ایم. مشکل اساسی وجود ذرات معلق زیر 2/5 میکرون است که این ذرات ناشی از احتراق و منابع متحرک است.
به اعتقاد قالیباف، امروز خودروهای متحرک بیش از 80 درصد سهم آلودگی هوا را به خود اختصاص داده‌اند، در حقیقت خودروها منبع اصلی تولید ذرات معلق هستند.
وی با اشاره به اینکه یک موتور سیکلت، 60 برابر یک خودروی استاندارد ایجاد آلودگی می‌کند، گفت: بر همین اساس می‌طلبد همه شهروندان برای حفظ محیط زیست مشارکت جدی داشته باشند.
به گفته شهردار تهران، 60 درصد بودجه شهرداری تهران به طور متمرکز به حوزه حمل و نقل اختصاص پیدا کرده است، بیش از 70 درصد بودجه کاملا توسعه‌ای و برنامه‌ای است و 30 درصد به صورت هزینه‌ای و حقوق جاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.
شهردار تهران با اشاره اینکه در حال حاضر در بیش از 600 جبهه کاری در مترو شبانه‌روزی در حال انجام کار هستیم، گفت: امروز بزرگراه‌های تهران به 540 کیلومتر افزایش یافته‌اند و در حقیقت به اندازه همه دوره‌های گذشته در حوزه حمل و نقل و ترافیک کار انجام شده است.
وی در بخش دیگر سخنانش با اشاره به اجرای طرح‌های ترافیکی مانند زوج یا فرد گفت: قطعا چنین تصمیماتی تاثیرات منفی زیادی بر زندگی مردم دارد. نباید مردم را از حقوق‌شان محروم کنیم. باید در شهر تهران رویکردها را تغییر دهیم و از اعمال سیاست‌های پیشین فاصله بگیریم.
شهردار تهران بیان کرد. امروز هیچ اشکالی ندارد که خودروهایی که آلاینده نیستند و از سوخت‌های پاک استفاده می‌کنند، وارد منطقه طرح ترافیک بشوند. از این رو باید رویکردمان را از ترافیک به سمت رویکرد محیط زیستی تغییر دهیم.