مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران:
آموزش و پرورش وظیفه تربیت را برعهده ندارد
وظیفه اصلی تربیت برعهده خانواده است و آموزش و پرورش به نیابت از خانواده وظیفه تربیت فرزندان را برعهده ندارد.
اسفند یار چها ر بند افزود: هیچ مجوزی در اسناد بالادستی به وزارت آموزش و پرورش داده نشده است که وظایف تربیتی پدر و مادر را برعهده بگیرد و این تفکر از اساس اشتباه است. نخستین کانون تربیت فرزندان خانواده است و با ورود دانشآموز به مدرسه نقش تربیت خانواده از بین نمیرود همچنین طبق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش خانواده متولی اصلی تربیت است.
مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران گفت: وزارت آموزش و پرورش در کنار خانواده یکی از مولفههایی است که وظایف تربیتی را برعهده دارد. اینکه خانواده تصور کند با فرستادن فرزندش به مدرسه تکالیف تربیتی از دوش او برداشته شده، نقطه آسیب هویتی است. چرا که دانشآموز صرفا 6 ساعت در مدرسه حضور داشته که در این مدت زمان 90 درصد از وقتش صرف آموزش علوم پایه و مسائل عام تربیتی میشود.
چهاربند ادامه داد: 18 ساعت دیگر دانشآموز در طول روز در کنار خانواده و اعضای خانواده سپری میشود بنابر این میتـوان مدعی شد که با بیرون آمدن دانشآموز از مدرسه کار تربیت تعطیل میشود؟ چه کسی باید در طول 24 ساعت شبانهروز ناظر بر تربیت دانشآموز بوده و باشد و ببیند با چه کسی معاشرت دارد. این وظیفه برعهده خانواده است به گونهای که خانواده حتی میتواند تمام آنچه را که در مدت زمان حضور دانشآموز در مدرسه به او آموخته شده است را کمرنگ کند.
وی بیان کرد: طبق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش خانواده متولی تربیت است و وزارت آموزش و پرورش چنین تکلیفی که به نیابت از پدر و مادر از 6 تا 18 سالگی تربیت دانشآموز را برعهده بگیرد ندارد، چرا که بیشتر زمان دانشآموز در خانه میگذرد. وی افزود: سند تحول بنیادی آموزش و پرورش تاکید دارد که نظام تعلیم و تربیت یک نهاد فرهنگی و ا جتماعی است که با مجموعه اقدامات و برنامههای خود میتواند زمینه تکوین مستمر هویت فرد را فراهم کند. اما وزارت آموزش و پرورش یکی از مولفههای نظام تعلیم و تربیت است و رسانه، خانواده، نهادهای مدنی، اجتماعی و فرهنگی سایر مولفهها هستند. همچنین سند تحول بنیادین ماهیت نظام تعلیم و تربیت را یک نهاد فرهنگی و اجتماعی دانسته که نه دولتی و نه کاملا خصوصی است.