kayhan.ir

کد خبر: ۳۷۶۹۵
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۴

سازمان استاندارد ملی: بنزین وارداتی بی‌کیفیت است

سازمان ملی استاندارد بالاخره پس از مدتها کش و‌ قوس، آلودگی بنزین‌های وارداتی را تایید کرد.

وحید مرندی معاون این سازمان در یک نشست خبری از ارسال گزارش سازمان ملی استاندارد درباره کیفیت بنزین‌های وارداتی و داخلی به صورت محرمانه به دولت خبر داد و گفت: بنزین از نظر کیفی وضعیت بدی ندارد اما طبق این گزارش، هم بنزین‌های تولید داخل و هم بنزین‌های وارداتی به لحاظ کیفی دچار مشکل هستند.
وی افزود: براساس مصوبه دولت، وزارت نفت تا پایان سال 93 باید بنزین یورو 4 در 8 کلانشهر تهران، شیراز، تبریز، کرج، قم، اراک و مشهد توزیع می‌کرد که هم‌اکنون توزیع این نوع بنزین در 6 کلانشهر صورت گرفته ولی در شیراز و قم هنوز توزیع بنزین یورو 4 آغاز نشده که البته وزارت نفت قول داده تا در ماه‌های باقیمانده از سال 93 به تعهد خود عمل کند.
به گفته مرندی‌مقدم، دنیا به سمت ارتقای بنزین یورو 5 به یورو 6 رفته است، بنابراین اگر چه ارتقای بنزین یورو 2 به یورو 4 کار بسیار سختی بود اما وزارت نفت این کار را انجام داد و به نظر می‌رسد از ابتدای سال 94 باید برای توزیع بنزین یورو 5 برنامه‌ریزی کنند.
وی ادامه داد: البته تبدیل بنزین یورو 4 به یورو 5 و 6 به سختی تبدیل یورو 2 به یورو 4 نیست اما انتظار می‌رود وزارت نفت در سال 94 مطابق با مصوبه دولت بنزین یورو 4 را در کل کشور توزیع کرده و به سمت تولید یورو 5 برود.
مرندی‌مقدم در پاسخ به سؤالی در مورد نامه رئيس سازمان ملی استاندارد به معاون اول رئيس جمهور مبنی بر تعویق سپردن مسئولیت کنترل کیفی بنزین به این سازمان، گفت:‌ تفاهمنامه‌ای در گذشته با وزارت نفت منعقد شده بود که کنترل بنزین از سوی این وزارتخانه انجام شود، چرا که تجهیزات آزمایشگاهی لازم در اختیار سازمان ملی استاندارد قرار نداشت، اما امروز آزمایشگاه‌ها تکمیل شده و البته از تجهیزات آزمایشگاهی پژوهشگاه صنعت نیز استفاده خواهند کرد.
وی افزود: البته یک آزمایشگاه بسیار مجهز در هرمزگان راه‌اندازی شده و نواقص آزمایشگاه خوزستان به زودی برطرف و تکمیل خواهد شد، ضمن اینکه مناقصه تاسیس یک آزمایشگاه دیگر در کرج نیز برگزار شده که امیدواریم به زودی بتوانیم این آزمایشگاه را راه‌اندازی کنیم.
معاون رئيس سازمان استاندارد ادامه داد: پیشنهاد خود را برای دریافت مسئولیت کنترل کیفی بنزین به شورای عالی استاندارد ارائه داده‌ایم و در دستور کار این شورا قرار گرفته است، اما منتظریم تا جلسه این شورا برگزار شود.
وی تاکید کرد: هم بنزین‌های تولید داخل و هم بنزین‌های وارداتی براساس آزمایش‌های انجام شده دچار مشکل شدند، این در حالی است که در گذشته بنزین‌های وارداتی برای پایین آوردن عدد اکتان، با بنزین‌های داخلی مخلوط می‌شدند تا بتوان ویژگی‌ها را به حد مطلوب رساند، اما هم‌اکنون با تولید کیفی بنزین در پالایشگاه‌هایی مانند شازند، کیفیت مناسب‌تر شده و عدد اکتان بنزین از 95 به 90 رسیده است.
معاون سازمان ملی استاندارد ادامه داد: واحدهایی که وزارت نفت برای تولید بنزین یورو 4 طراحی کرده است، واقعا بنزین با استاندارد یورو 4 تولید می‌کنند.
وی در ادامه در خصوص تجدیدنظر در استانداردهای خودرو گفت: تجدیدنظر در استانداردها نه تنها برای خودرو بلکه برای همه کالاها به طور مداوم صورت می‌گیرد، به صورت دوره‌ای استانداردها بازنگری می‌شوند و در مورد خودرو نیز یکسری از استانداردها در دستور بازنگری قرار دارند و به تازگی برای خودروهای مسافری عمومی نیز استاندارد جدیدی به نام واژگونی اتوبوس تدوین شده که بر این اساس، واحدهای تولیدکننده در حال پاس کردن آنها هستند.
وی اظهار داشت: البته برای خودروهای سواری، کمیته برنامه‌ریزی بازنگری استانداردها تشکیل شده و دبیر و اعضای آن انتخاب خواهند شد و عملا پروسه تجدیدنظر در استانداردهای خودرو آغاز شده است.
معاون سازمان ملی استاندارد در خصوص قطعات یدکی تقلبی در بازار گفت: خودرو قطعات یدکی زیادی دارد که فقط آنهایی که مشمول استاندارد اجباری هستند، مورد پایش در بازار قرار می‌گیرند که قطعاتی مانند کمک فنر و لنت را در برمی‌گیرند اما به صورت عمومی، قطعاتی که مرتبط با ایمنی خودرو هستند، مشمول استاندارد اجباری می‌شوند و در عین حال، مشابه وارداتی این قطعات نیز مشمول استاندارد اجباری می‌شوند.
مرندی‌مقدم با بیان اینکه مردم می‌توانند با چک کردن کد 10 رقمی که زیر علامت استاندارد درج شده و بر روی کالاها وجود دارد از استاندارد بودن این کالا مطلع شوند، گفت: مردم می‌توانند کد 10 رقمی را به سامانه مرتبط پیامک کرده و نام تولید‌کننده، اعتبار پروانه استاندارد و سایر موارد مرتبط با استاندارد یک کالا را چک کنند.
معاون سازمان ملی استاندارد از آغاز نظارت و بازرسی ویژه ایام پایانی سال بر روی کالاها خبر داد و گفت: با توجه به اینکه برخی اقلام با افزایش تقاضا در شب عید مواجه می‌شوند، نظارت‌های گسترده‌ای در بازار مبنی بر استاندارد بودن کالاها صورت می‌گیرد، ضمن اینکه از برخی انجمن‌ها و تشکل‌ها همچون فرآورده‌های گوشتی نیز درخواست شده با توجه به افزایش مصرف این فرآورده‌ها در ایام پایانی سال، در کنار بازرسان سازمان ملی استاندارد، کار نظارت را انجام دهند.
وی گفت: 112 هزار مورد بازرسی طی 10 ماه گذشته از مراکز عرضه اعم از مغازه‌های محلی تا عمده‌فروشی‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای صورت گرفته که منجر به توقیف 4 هزار و 53 مورد کالا شده، ضمن اینکه 1998 مورد نیز به مراجع قضایی ارجاع شده است.
معاون سازمان ملی استاندارد ادامه داد: 17 هزار نمونه کالایی به صورت مستقیم از بازار خریداری شده که از این تعداد 198 مورد جعل علامت استاندارد و استفاده غیرمجاز این علامت صورت گرفته است.
وی همچنین از توقف شماره‌گذاری وانت پیکان از ابتدای سال آینده خبر داد و گفت: شماره‌گذاری وانت پیکان نیز مانند خودروی پیکان از ابتدای سال 1394 متوقف می‌شود و این خودرو نیز به موزه می‌رود.
چرا گزارش کیفیت بنزین وارداتی محرمانه شد؟
درحالی که نهادهای دولتی و مجلس بر پایین بودن کیفیت بنزین وارداتی اذعان کرده‌اند، سازمان ملی استاندارد ایران نیز علی‌رغم تایید این موضوع اعلام کرده که گزارش کیفیت بنزین وارداتی تهیه شده توسط این سازمان محرمانه است!
به گزارش تسنیم، وزارت نفت و سازمان حفاظت از محیط زیست با این ادعا که ریفرمیت دریافتی از پتروشیمی‌ها موجب افزایش تعداد مبتلایان به سرطان و آلایندگی هوا شده تصمیم به ادامه از سرگیری واردات بنزین گرفتند. آنها متعهد شدند که بنزین وارداتی مطابق با استانداردهای یورو 4 باشد؛ اما اسناد و مدارک موجود سازمان ملی استاندارد، پژوهشگاه صنعت نفت و کمیسیون بهداشت مجلس نشان می‌دهد که وزارت نفت به تعهد خود عمل نکرده است.
اواخر خرداد ماه، کمیسیون بهداشت و درمان با دستور رئیس مجلس شورای اسلامی، بررسی جامعی درباره موضوع آلایندگی بنزین‌های توزیعی و تاثیر آن بر سلامت مردم را در برنامه کاری خود قرار داد.
گرچه این گزارش نیز طبق صلاحدید رئیس مجلس در صحن علنی قرائت نشد؛ اما خلاصه نتیجه‌ای که از گزارش کمیسیون بهداشت رسانه‌ای شد نیز حاکی از این بود که «کیفیت ریفرمیت پتروشیمی‌ها مطابق استاندارد و ادعای این که بنزین پتروشیمی عامل اصلی آلایندگی هوا، ادعایی غیرعلمی است.» همچنین این که بنزین وارداتی استانداردهای 4904 و یورو4 را دارا نبوده و حتی در برخی موارد این بنزین حاوی مواد ممنوعه مانند مرکاپتان ام.ام.تی و مشتقات الکلی بوده، ضمن آنکه بنزین مورد نظر با قیمتی بیش از آنچه در بازار جهانی عرضه می‌شود، خریداری شده است.
البته تردید در کیفیت بنزین وارداتی، نمایندگان مجلس را مجبور به انجام تحقیق و تفحص از روند بنزین وارداتی کرد. در متن تحقیق و تفحص از بنزین وارداتی آمده است: «بر اساس اسناد موجود وزارت نفت در رسانه‌ها اعلام کرده با واردات بنزین یورو 4 و همچنین توزیع آن در تهران و کلان شهرها، هوای این شهرها پاک شده لیکن طبق بررسی‌های اولیه، بنزین وارداتی نه تنها از استاندارد یورو 4 برخوردار نیست، بلکه در برخی موارد از موادی ترکیب و تشکیل شده که سال‌هاست اجازه توزیع آن در هیچ کشوری داده نمی‌شود.» بر همین اساس از یک کارگروه برای بررسی مستندات کیفیت بنزین وارداتی در مجلس تشکیل شده است.
همچنین طبق نامه پژوهشگاه صنعت نفت در تاریخ پنجم آبان ماه امسال، نمونه‌های بنزین عرضه شده در سطح تهران نشان می‌دهد که بنزین توزیع شده حاوی فلزات ممنوعه است. همچنین بر اساس بررسی صورت گرفته توسط این پژوهشگاه، خوردگی و گام بنزین توزیع شده در پایتخت بالاست. در واقع نتایج آنالیزها نشان می‌دهد که بنزین وارداتی که با بنزین تولید داخل ترکیب شده، همان کیفیت سابق را دارد.
بعد از انتشار اسناد و مدارک پایین بودن کیفیت بنزین، سازمان ملی استاندارد هم مجبور به بررسی دوباره این موضوع شد. گزارش نتیجه این بررسی با چند ماه تاخیر آماده شد اما معاونت نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد اعلام کرد: گزارش این سازمان در مورد کیفیت بنزین‌های وارداتی و داخلی به مسئولان مربوطه ارسال شده است اما در حال حاضر این گزارش محرمانه است.
البته وحید مرندی مقدم اذعان کرده است که گزارش نهایی سازمان ملی استاندارد ایران حاکی از این است که کیفیت بنزین وارداتی و بنزین داخلی با ایراداتی همراه بود.
اسناد موجود نشان می‌دهد که برخی از شرکت‌های ایرانی با شناخت و ارتباطی که با ساختار وزارت نفت دارند توانسته‌اند با ایفای نقش دلالی، بنزین بی‌کیفیت محتوی فلزات ممنوعه مانند ام.ام.تی و فروسین را با نرخ‌های نجومی به کشور واردکنند. این شرکت‌ها با خرید و انتقال نفتای سبک پالایشگاه آبادان - روزانه 4 هزار تن - به امارات متحده عربی (فجیره) و افزودن مولفه‌هایی، آن را تبدیل به بنزین می‌کنند. در واقع این دلال‌ها برای آنکه آروماتیک بنزین مورد نظر را  کاهش دهند از فلزات ممنوعه که برای سلامت انسان و محیط زیست خطرناک است استفاده می‌کنند.
از محرمانه اعلام شدن گزارش سازمان ملی استاندارد - به عنوان یک سازمان دولتی - درباره آنالیز بنزین وارداتی که بعد از چندین ماه تاخیر آماده شده این موضوع برداشت می‌شود که این سازمان تمایل ندارد، با جوسازی یک ساله وزارت نفت و سازمان حفاظت محیط زیست برای القاء آلایندگی بنزین پتروشیمی (ریفرمیت) وابستگی دوباره کشور به واردات مقابله کند.