kayhan.ir

کد خبر: ۳۷۱۰۳
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۶
با تلاش مهندسان قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص)

مرحله دوم تولید کنسانتره مس سونگون به بهره‌برداری رسید

مرحله دوم توسعه تغلیظ مجتمع مس سونگون که با تلاش مهندسان قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص) احداث شده بود به همراه 3 طرح مهم صنعتی دیروز با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری در آذربایجان شرقی به بهره‌برداری رسید.

اسحاق جهانگیری در فرودگاه تبریز در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به ویژگی‌های باند بتونی احداث شده از جایگاه صنعت و معدن آذربایجان شرقی تجلیل کرد.
بنابر این گزارش، اولین باند بتونی کشور 4200 متر طول دارد که در طول 17 ماه 180 کیلومتر کابل‌کشی شده است. این باند با 400 میلیارد ریال هزینه آماده بهره‌برداری شده است.
همچنین با حضور معاون اول رئیس جمهور خط تولید اتوبوس‌های بی‌آرتی در خودروسازی ستاره نیک‌آریا (اسنا) افتتاح شد.
کارخانه خودروسازی اسنا، اولین تولیدکننده اتوبوس‌های دوکابین بی‌آرتی شهری در کشور است و با بهره‌برداری از این خط، پیش‌بینی می‌شود هر 20 روز 11 اتوبوس با اولویت حمل و نقل درون شهری، تولید و تحویل شود.
این واحد در 76 هزار متر مربع مساحت و 24هزار متر مربع زیربنا در شهرک سرمایه‌گذاری خارجی تبریز، راه‌اندازی شده است که دارای ظرفیت تولید سالانه 1500 دستگاه اتوبوس شهری و 3750 دستگاه مینی‌بوس 21 نفری شهری و نیز 3 هزار دستگاه وانت و کامیونت است. همچنین اتوبوس‌های شهری 16 متری با موتور یورو 4 نیز تولید می‌شود.
راه‌اندازی فاز 2 مس سونگون
افتتاح فاز دوم تولید کنسانتره مس سونگون از دیگر طرح‌هایی بود که ظهر دیروز با حضور معاون اول رئیس جمهور افتتاح شد.
با بهره‌برداری از این طرح که در 25 کیلومتری ورزقان قرار دارد هر سال 150 هزار تن کنسانتره مس تولید می‌شود به طوری که ظرفیت کل تولیدی را به دو برابر افزایش می‌دهد.
کار احداث این فاز از سال 88 آغاز و برای آن 2هزار میلیارد ریال هزینه شده است.
بنابر این گزارش، فاز 3 این طرح مربوط به مرحله کنسانتره مس از ماده خام معدنی با عیار 26 درصد بیزان به مقدار 240 هزار تن و کنسانتره مولیبدن به میزان 2700 تن برنامه‌ریزی شده است که برای اجرای آن 11 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
معاون اول رئیس جمهور در جریان بهره‌برداری از فاز 2 مس سونگون از وزیر صنعت و معدن و مدیرانی که به دنبال باز کردن گره‌های کور صنعت و معدن هستند تقدیر کرد.
نعمت‌زاده وزیر صنعت و معدن نیز در سخنانی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای تأمین تسهیلات مورد نظر معدن‌کاران گفت: در این رابطه با بانک‌ها و بیمه‌ها مذاکراتی به عمل آمده و امیدواریم با برطرف شدن موانع بتوانیم وام‌های لازم را دریافت کنیم.
وی تأکید کرد: بانک‌ها با اخذ پروانه معادن باید وام‌های متقاضیان را پرداخت کنند تا امکان تولید فراهم شود.
نعمت‌زاده با اشاره به گشایش اعتبار 2 میلیارد یورویی برای احداث 7 طرح بزرگ معدنی تأکید کرد: با این شرایط به آینده معدن خوشبین هستیم.
بدهی 50 هزار میلیاردی دولت
 به قرارگاه خاتم‌الانبیاء
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری در ورزقان و مجتمع مس سونگون نیز با اشاره به بدهی 50 هزار میلیارد ریالی دولت به قرارگاه خاتم‌الانبیاء گفت:  در حال حاضر 700 هزار میلیارد ریال طرح و پروژه‌های بسیار مهم کشور در اختیار قرارگاه خاتم‌الانبیاء گذاشته شده و باید از نقش این قرارگاه در پروژه مس سونگون تقدیر کرد.
وی افزود: معادن بزرگ و کشف شده‌ای در کشور وجود دارد که باید با توسعه معادن کنونی، ظرفیت خوب و مناسبی در این بخش ایجاد شود.
معاون اول رئیس‌جمهور ظرفیت ایران در معادن فلزی را بسیار بالا دانست و تاکید کرد: ایران روی کمربند مس آلپ تا آسیا قرار دارد و منطقه آذربایجان ایران از منابع بسیار غنی این فلز است.
وی تاکید کرد: برکات انقلاب برای کشور و مردم فراوان است به طوری که در حال حاضر بیش از 62 نوع ماده معدنی در ایران استخراج می‌شود و اگر این مواد با حمایت‌های بیمه‌ای و تامین اعتبار در چرخه تولید و ارزش افزوده قرار نگیرند در طول زمان از چرخه تولید خارج خواهند شد.
صنعت خودروسازی رشد نکرده است
گزارش خبرنگار ما همچنین حاکی است، معاون اول رئیس‌جمهور در جریان بهره‌برداری از خط تولید اتوبوس‌های پرسرعت دوکابین و ون تبریز ضمن تاکید بر رشد نکردن صنعت خودروسازی ایران گفت: این صنعت نیاز به دفاع دارد و ما انشاءالله تحریم‌ها را برطرف کرده و برخی هزینه‌های اضافه تحمیل شده به این صنعت را برطرف خواهیم کرد و در غیر این صورت راه‌های دیگری را پیدا می‌کنیم.
وی تهدید بخش خصوصی را در واقع تقویت شرکت‌های خارجی دانست و با ورود اتوبوس‌های ساخت خارج مخالفت کرد و گفت: وقتی اتوبوس در داخل کشورمان تولید می‌شود، چرا باید از کشورهایی که در تولید اتوبوس از ما عقب هستند واردات داشته باشیم.
معاون اول رئیس‌جمهور تاکید کرد: در سال 57 خودرو در کشور مونتاژ می‌شد در حالی که فقط در 10 ماه امسال تولید صنایع خودروسازی تا 70 درصد نسبت به سال 92 رشد داشته است.
آغاز تولید موتورهای دیزل یورو 4
دیروز همزمان با سفر اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور خط تولید موتورهای دیزل یورو 4 نیز در تراکتورسازی ایران افتتاح شد.
موتور دیزل تا 120 کیلووات رنج با استاندارد یورو 4 و مصرف 8 لیتر یعنی با کاهش مصرف 6 لیتر نسبت به گذشته در این کارخانه تولید می شود ظرفیت اسمی خط تولید این موتور در حال حاضر 30 هزار موتور دیزل یورو 4 در سال با اشتغالزایی 70 نفر و 500 نفر طی سه سال آینده می‌باشد.
خط تولید موتورهای دیزل یورو 4 تبریز در حالی افتتاح می‌شود که قرار است از سال 94 موتور وانت نیسان زامیاد کشور در این واحد صنعتی تولید و تامین شود و مذاکراتی نیز با مجموعه‌ای از شرکت‌ها مانند ایران خودرو دیزل، شهاب‌خودرو و آکیا در جریان است. موتور مزبور قابل ارتقا به یوروهای بالاتر خواهد بود و برند این محصول ایسوزو اعلام شده است.