فرمانده مرزبانی ناجا: بخش عمده توان نیروهای مرزی صرف مبارزه با قاچاق می شود
فرمانده مرزبانی ناجا گفت: سیاستهای اقتصادی موجب شده نیروهای مرزی بخش عمدهای از توان خود را صرف مبارزه با قاچاق کنند.
فرمانده مرزبانی ناجا گفت: سیاستهای اقتصادی موجب شده نیروهای مرزی بخش عمدهای از توان خود را صرف مبارزه با قاچاق کنند.
سردار حسین ذوالفقاری در سومین نشست مشترک مسئولان مرزبانی و نمایندگان شهرستانهای مرزی در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: نمایندگان مجلس، مرزنشینان و مرزبانان نظرات یکسانی در خصوص وضعیت مرزها دارند اما در عمل این یکرنگی احساس نمیشود لذا لازم است به این دیدگاههای یکسان جهت داده شود تا دولت و مجلس به یک تصمیم مناسب برای حل معضل مرزنشینان برسند.
وی با تاکید بر این که مبادلات کالا توسط مرزنشینان برای بهبود وضعیت معیشتی آنان باید ادامه داشته باشد، افزود: البته این مبادلات با حذف برخی از معافیتهای گمرکی همراه است اما باید در مناطقی که دسترسی مناسب دارند، امکان مبادله فراهم شود تا برای مرزنشینان صرفه اقتصادی داشته باشد.فرمانده مرزبانی ناجا با اشاره به این که قاچاق سوخت هماکنون مسئله جدی برای کشور است، تصریح کرد: متاسفانه تفاوت قیمت سوخت در داخل کشور نسبت به کشورهای همسایه منجر شده تا این محصول، صرفه اقتصادی فراوانی برای قاچاقچیان به همراه داشته باشد لذا قاچاقچیان با شگردهای مختلف از جمله لولهکشی در داخل زمین اقدام به انتقال سوخت میکنند.
انتقاد از سیاستهای اقتصادی دولت
ذوالفقاری یادآور شد: بررسی وضعیت قاچاق 15 کشور همسایه ما حاکی از آن است که آنان با 4 موضوع در مرزهایشان مواجهند از جمله قاچاق مواد مخدر، تروریست، قاچاق انسان و سلاح اما در کشور ما، علاوه بر 4 موضوع فوق با قاچاق سوخت، لوازم خانگی، انواع خوراکیها و سیگار نیز مواجهیم که این موضوعات در کشورهای پیرامون ما قاچاق نیست.
وی افزود: در حال حاضر ماموران ما برای ممانعت از قاچاق کالاهایی نظیر لوازم خانگی و سیگار مجبور به درگیری مسلحانه با قاچاقچیان میشوند که خسارات زیادی برای ماموران و قاچاقچیان به همراه دارد.
این مقام انتظامی تاکید کرد: نمیتوانیم برای ارتقای صنعت داخلی تا ابد به درگیریهای مسلحانه با قاچاقچیان ادامه دهیم بلکه لازم است به تولیدکنندگان فرجه زمانی بدهیم تا بتوانند با محصولات خارجی به رقابت بپردازند در غیر این صورت لازم است تا ورود برخی از کالاها به کشور بر اساس تعرفههای متعارف دیگر کشورها انجام شود.
وی یکی دیگر از مشکلات موجود در مرزها را معطلی رانندگان در مبادی رسمی هنگام ورود به کشور دانست و افزود: بر اساس بررسیهای انجام شده، طولانی شدن سیر مراحل قانونی منجر شده تا برخی از رانندگان حتی تا 15 روز در مرزها بدون هیچ امکاناتی معطل بمانند بنابراین لازم است تا هرچه سریعتر این مشکل حل شود؛ مرزبانی برای حل این موضوع کمال همکاری را دارد و همه فرماندهان موظف به بررسی و اقدام شدهاند.
سردار حسین ذوالفقاری در سومین نشست مشترک مسئولان مرزبانی و نمایندگان شهرستانهای مرزی در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: نمایندگان مجلس، مرزنشینان و مرزبانان نظرات یکسانی در خصوص وضعیت مرزها دارند اما در عمل این یکرنگی احساس نمیشود لذا لازم است به این دیدگاههای یکسان جهت داده شود تا دولت و مجلس به یک تصمیم مناسب برای حل معضل مرزنشینان برسند.
وی با تاکید بر این که مبادلات کالا توسط مرزنشینان برای بهبود وضعیت معیشتی آنان باید ادامه داشته باشد، افزود: البته این مبادلات با حذف برخی از معافیتهای گمرکی همراه است اما باید در مناطقی که دسترسی مناسب دارند، امکان مبادله فراهم شود تا برای مرزنشینان صرفه اقتصادی داشته باشد.فرمانده مرزبانی ناجا با اشاره به این که قاچاق سوخت هماکنون مسئله جدی برای کشور است، تصریح کرد: متاسفانه تفاوت قیمت سوخت در داخل کشور نسبت به کشورهای همسایه منجر شده تا این محصول، صرفه اقتصادی فراوانی برای قاچاقچیان به همراه داشته باشد لذا قاچاقچیان با شگردهای مختلف از جمله لولهکشی در داخل زمین اقدام به انتقال سوخت میکنند.
انتقاد از سیاستهای اقتصادی دولت
ذوالفقاری یادآور شد: بررسی وضعیت قاچاق 15 کشور همسایه ما حاکی از آن است که آنان با 4 موضوع در مرزهایشان مواجهند از جمله قاچاق مواد مخدر، تروریست، قاچاق انسان و سلاح اما در کشور ما، علاوه بر 4 موضوع فوق با قاچاق سوخت، لوازم خانگی، انواع خوراکیها و سیگار نیز مواجهیم که این موضوعات در کشورهای پیرامون ما قاچاق نیست.
وی افزود: در حال حاضر ماموران ما برای ممانعت از قاچاق کالاهایی نظیر لوازم خانگی و سیگار مجبور به درگیری مسلحانه با قاچاقچیان میشوند که خسارات زیادی برای ماموران و قاچاقچیان به همراه دارد.
این مقام انتظامی تاکید کرد: نمیتوانیم برای ارتقای صنعت داخلی تا ابد به درگیریهای مسلحانه با قاچاقچیان ادامه دهیم بلکه لازم است به تولیدکنندگان فرجه زمانی بدهیم تا بتوانند با محصولات خارجی به رقابت بپردازند در غیر این صورت لازم است تا ورود برخی از کالاها به کشور بر اساس تعرفههای متعارف دیگر کشورها انجام شود.
وی یکی دیگر از مشکلات موجود در مرزها را معطلی رانندگان در مبادی رسمی هنگام ورود به کشور دانست و افزود: بر اساس بررسیهای انجام شده، طولانی شدن سیر مراحل قانونی منجر شده تا برخی از رانندگان حتی تا 15 روز در مرزها بدون هیچ امکاناتی معطل بمانند بنابراین لازم است تا هرچه سریعتر این مشکل حل شود؛ مرزبانی برای حل این موضوع کمال همکاری را دارد و همه فرماندهان موظف به بررسی و اقدام شدهاند.