kayhan.ir

کد خبر: ۳۶۷۴۳
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۸
از سال آینده

یارانه خانوارهای با درآمد بالای 2/5 میلیون تومان قطع می شود

سخنگوی کمیسیون تلفیق تاکید کرد: طبق مصوبه این کمیسیون و موافقت دولت، یارانه کلیه خانوارهایی که درآمد ماهیانه‌شان بیشتر از 2/5 میلیون تومان باشد پرداخت نمی‌شود.


محمدمهدی مفتح سخنگوی کمیسیون تلفیق در حاشیه جلسه علنی مجلس روز گذشته، به ارائه توضیحاتی در خصوص مصوبه کمیسیون تلفیق در مورد تعیین تکلیف درآمدها و هزینه‌های اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در سال 94 پرداخت.
وی در این توضیح گفت: کمیسیون تلفیق در موارد مهم، اساسی و سرنوشت‌ساز تلاش کرده است که به نظرات دولت توجه کند، چون مهم آن است که مصوبه‌ای به تصویب برسد که دولت بتواند آن را اجرایی کند.
مفتح افزود: بر همین اساس موضوع هدفمند کردن یارانه‌ها در دولت به پیشنهاد کمیسیون برنامه و بودجه تغییر پیدا کرد و جایگزین لایحه دولت شد، جلسه‌ای که با حضور آقای نوبخت برگزار شد و ایشان نیز به صورت صریح و روشن مصوبه کمیسیون را تأیید کردند.
سخنگوی کمیسیون تلفیق ادامه داد: طبق مصوبه این کمیسیون درآمد حاصل از اجرای هدفمندی در سال 48/94هزار میلیارد تومان است، این اعتبار از محل اصلاح قیمت‌ها باید کسر شود، این همان درآمدی است که دولت نیز آن را لحاظ کرده بود.
مفتح به ارائه توضیحاتی در خصوص بخش مربوط به هزینه‌های درآمدهای حاصل از اجرای قانون هدفمندی اشاره و اظهار کرد: طبق این مصوبه مقرر گردید 5 هزار میلیارد تومان موضوع ماده 8 قانون هدفمندی برای کمک به بخش تولید، بهبود حمل و نقل عمومی و بهینه‌سازی مصرف انرژی در واحدهای تولیدی، خدماتی و مسکونی هزینه شود.
سخنگوی کمیسیون تلفیق توضیح داد: طبق این مصوبه کلیه خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی مشمول دریافت یارانه هستند. همچنین عشایر و خانوارهای ساکن در روستا یارانه می‌گیرند.
وی همچنین گفت: کلیه خانوارهایی که برای سازمان هدفمندی محرز شود که درآمد ماهیانه‌شان کمتر از 2/5میلیون تومان است نیز مشمول دریافت یارانه خواهند شد.
به گزارش ایسنا مفتح خاطرنشان کرد: بر این اساس با این نحوه پرداخت یارانه و به دنبال آن حذف بخشی از خانوارها برای دریافت یارانه و صرفه‌جویی حاصل از حذف خانوارهای پردرآمد مقرر شد که این اعتبارات در هر استان به بنگاه‌های تولیدی همان استان برای ایجاد اشتغال تخصیص پیدا کند.
وی یادآور شد: میزان یارانه همچون سال‌های گذشته است و دولت مکلف شده این قانون را از فروردین سال 94 اجرایی کند.
محمد باقر نوبخت چند روز پیش در حاشیه جلسه دولت، در پاسخ به اين سؤال که مجلس طرحي را براي حذف يارانه افراد ثروتمند دارد، آيا دولت موافق اين طرح است يا خير؟ گفته بود: ما براي سال آينده تصميم داريم طبق قانون هدفمندي يارانه‌ها بخشي از درآمدهاي ناشي از اجراي اين قانون را به خانواده ها به صورت نقدي بپردازيم.‏
وی با بيان اينکه 40 پايگاه اطلاعاتي براي شناسايي خانوارها تاسيس شده است، اظهار داشت : هنوز اطلاعات ما براي شناخت همه کامل نشده و ما نمي‌خواهيم که آشوب در جامعه ايجاد کنيم و ما حق نداريم که مردم را بيازاريم و قطعا اگر اطلاعات ما کامل شود، نيازمنديم که مبالغ يارانه نقدي را براي اشتغال و درمان استفاده کنيم.‏
نوبخت با بيان اينکه ما با حذف افراد ثروتمند موافقيم خاطر نشان کرد: حذف ثروتمندان بايد عادلانه باشد و اگر مجلس به ما بگويد که يارانه‌هاي چه کسي را حذف کنيم ما آن را اجرا مي‌کنيم.‏
وي تصريح کرد: دولت قصد ندارد در مقابل قانون گردن کشي و ايستادگي کند اما نمي‌شود که مجلس کلي‌گويي کند و بگويد که يارانه 30 ميليون نفر را قطع کنيم؛ چراکه ما اطلاعاتي از اين 30 ميليون نفر نداريم مجلس به ما ليست بدهد تا ما يارانه ثروتمندان را حذف کنيم.‏