kayhan.ir

کد خبر: ۳۶۷۳۴
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۷

کوتاه از ایران


تالاب هامون احیا می‌شود
زاهدان- واحد مرکزی خبر: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: از همه ظرفیت‌های موجود برای احیای تالاب هامون استفاده می‌کنیم. معصومه ابتکار در جلسه تخصصی مباحث زیست محیطی سیستان و بلوچستان گفت: برای پیگیری حق آبه تالاب هامون با همکاری وزارت امور خارجه، نشست‌های مختلفی تشکیل داده‌ایم و تا پایان امسال سند برنامه اقدام ملی را در این راستا تنظیم می‌کنیم. وی افزود: با هماهنگی بین بخشی دستگاه‌ها و ادارات مربوط می‌کوشیم طرح مطالعاتی احیای تالاب را عملی کنیم و در این کار مشارکت مردمی را محور قرار می‌دهیم و دولت نیز در مرحله اول، اعتبارات ویژه‌ای برای احیای تالاب بین‌المللی هامون پیش‌بینی کرده است.
مشکل حاشیه‌نشینی در شهرها
کرج- ایرنا: معاون وزارت راه و شهرسازی، مشکلات اداری در امور شهرهای جدید در کشور را از چالش‌ها دانست و گفت: افزایش این شهرها مشکلات و بار مسئولیتی دولت را مضاعف می‌کند.
«پیروز حناچی» در نشست رسیدگی به طرح تفصیلی استان البرز افزود: اکنون ایران در مجموع دارای یک هزار و 139 شهر است که بیشتر آنها با مشکل حاشیه‌نشینی مواجه هستند. وی، تهیه طرح‌های مناسب علمی برای خدمات‌رسانی به شهرهای کشور را از طریق منابع بالادستی ضروری دانست. حناچی خاطرنشان کرد: بخش مسکونی حاشیه شهرها باید به تناسب امکانات زیرساختی (آب، برق، تلفن و گاز، مراکز آموزشی و... توسعه یابد و افزایش آلودگی‌های زیست محیطی و هوا در مناطق شهری نگاه به توسعه مناسب شهری را ضروری می‌سازد. وی یادآور شد: لایحه تأمین منابع مالی پایدار برای شهرها در هيئت دولت به تصویب رسیده که در صورت اجرایی شدن آن بخشی از مالیات محلی برای اداره امور شهرها اختصاص می‌یابد.
ایجاد 5 هزار کیلومتر فیبر نوری
گرمسار- فارس: مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت گفت: جهش بزرگی در بخش ارتباطات در کشور انجام و در سال جاری، 5 هزار کیلومتر فیبر نوری در کشور ایجاد شده است که این رقم در سال 94 به 13 هزار کیلومتر خواهد رسید. محمود خسروی در نشست شورای اداری شهرستان گرمسار افزود: به دلیل سرمایه‌گذاری بالا و طولانی بودن زمان برگشت سرمایه و سوددهی، شرکت‌های خصوصی در زمینه زیرساخت‌های ارتباطی سرمایه‌گذاری نمی‌کنند و دولت‌ها باید در این حوزه وارد عمل شوند. وی گفت: از هفته دولت امسال تاکنون بیش‌از 25 میلیارد تومان در زمینه فیبر نوری در کشور سرمایه‌گذاری شده است.
اهدای کمک هزینه سفر مکه به کودک 2 ماهه
یزد- ایرنا: یک کودک 60 روزه بافقی، برنده کمک هزینه سفر به خانه خدا در همایش سراسری پیاده‌روی خانوادگی شد. رئیس اداره ورزش و جوانان بافق، گفت: همایش ورزشی یاد شده جمعه گذشته با حضور 12 هزار بافقی در این شهر برگزار شد. «حسن آتش‌افروز» افزود: نوزاد یاد شده که «نرگس رنجبر بافقی» نام دارد به همراه مادرش در این همایش پیاده‌روی شرکت کرده بود که موفق به دریافت جایزه معنوی کمک هزینه سفر به سرزمین وحی شد. همایش سراسری پیاده‌روی خانوادگی از میدان امامزاده عبدالله بافق آغاز و پس از طی مسیر هفت کیلومتری در کنار دریاچه آهنشهر بافق پایان یافت.
پرداخت تسهیلات نامحدود به طرح‌های کشاورزی
شهرکرد- ایرنا: معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تعاون روستایی گفت: دولت برای اجرای پروژه‌های کشاورزی و آب و خاک به خصوص در طرح‌های آبیاری تحت فشار، امسال و سال آینده، تسهیلات ارزان‌قیمت با سقف نامحدود  به تعاونی‌های تولیدی روستایی استان‌ها ارائه می‌دهد. «حسین صفایی» گفت: با توجه به شرایط مساعد فراهم شده، از تعاونی‌های روستایی در استان‌ها انتظار می‌رود پروژه‌های آب و خاک در حال انجام را با شتاب فزاینده به اتمام برسانند. وی با بیان این که دولت توجه خود را بر تولیدی کردن فعالیت تعاونی و اتحادیه‌های روستایی متمرکز کرده، افزود: دولت باید با محدود کردن برخی فعالیت‌های خود در حوزه تعاونی‌های روستایی، عرصه را برای حضور پررنگ‌تر و فعال‌تر بخش خصوصی فراهم کند. وی ادامه داد: با وجود اهمیت خرید و فروش خام محصولات کشاورزی برای تعاونی و اتحادیه‌های روستایی، فعالیت موثر این اتحادیه‌ها در گرو توقف خام‌فروشی و عرضه محصولات فرآوری شده است.