kayhan.ir

کد خبر: ۳۶۷۰۸
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۱
وزارت جهاد کشاورزی خبر داد

تغییر زمان کشت محصولات کشاورزی برای مقابله با کم آبی

معاون وزیر جهاد کشاورزی برنامه‌های این وزارتخانه برای مقابله با معضل کم‌آبی را تشریح کرد و از رونمایی نقشه شوری خاک کشور و واگذاری ۱۵ شرکت دانش‌بنیان رازی به بخش خصوصی خبر داد.


 اسکندر زند معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، ترویج و آموزش کشاورزی امروز در نشست خبری به ارائه گزارش کاملی از یک سال فعالیت در این سازمان پرداخت و گفت: هفته آینده دستاوردهای جدیدی از قبیل ارقام جدید و نهال‌های جدید را معرفی می‌کنیم، این ارقام جدید شامل حدود 6 رقم باغی و گندم و حبوبات است.
زند در ادامه در خصوص ساماندهی کود اظهار داشت: سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی به دنبال این است که محتویات کود را با برچسب روی آن تطابق دهد به همین دلیل با ابلاغیه‌ای که از سوی وزیر آماده کرده‌ایم یک واحد کنترل کیفی کود هفته آینده در مؤسسه آب و خاک راه‌اندازی می‌شود.
وی افزود: ضمن اینکه طی هفته آینده نقشه جدید شوری خاک‌های کشور رونمایی می‌شود.
معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: در بخش تحقیقات ما صاحب یک بودجه جاری و کاری هستیم که در سال‌های اخیر به دلیل مشکلات دائما از بودجه کاری کاسته شده است. این موضوع ما را در تحقیقات در آینده با مشکل مواجه می‌کند و آسیب جدی به کارهای تحقیقاتی وارد می‌آورد،بنابراین امیدواریم مجلس در بودجه 94 در این راستا به ما کمک کند.
وی در ادامه در خصوص اقدامات وزارت جهاد کشاورزی برای کاهش مصرف آب و مقابله با کم‌آبی اظهار داشت: وزارتخانه در تلاش است تا کشت برخی از محصولات را از بهاره به پاییزه منتقل کند که در این زمینه محصولاتی مانند چغندرقند و نخود از محصولاتی هستند که به کشت پاییزه منتقل می‌شوند.
وی همچنین از تولید بذر نخودی که مقاوم به تحمل سرمای 15 درجه است خبر داد و گفت: برنامه‌ بعدی وزارتخانه در راستای مقابله با خشکسالی، انتقال بسیاری از کشت‌ها به گلخانه است.
وی افزود: همچنین در راستای مقابله با خشکی در تلاش هستیم تا ارقامی را تولید کنیم که نیاز آبی کمتری داشته باشند.
وی افزود: یکی از اهداف کلان سازمان تمرکز روی کشاورزی دانش‌بنیان است چرا که امنیت غذایی کشور در گروه دانش‌بنیان کردن کشاورزی است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: در این راستا جهت‌گیری بر مبنای اقتصاد مقاومتی بوده و جایگاه بیشتر بخشیدن به آموزش بهره‌برداران و به نظام نوین ترویج است.
رئیس سازمان تحقیقات، ترویج و آموزش کشاورزی اظهار داشت: در راستای اقتصاد مقاومتی هم در سازمان گام‌هایی برداشته‌ایم و اقتصاد مقاومتی به معنای نگاه به درون است که البته در کشاورزی همواره نگاه ما به درون و اتکاء داخلی بوده است.
 زند در خصوص آموزش به بهره‌برداران اظهار داشت: آموزش در این بخش کمرنگ بوده بنابراین قصد داریم تا بخشی از آموزش‌های علمی و کاربردی را به این بخش انتقال دهیم.
زند در زمینه ترویج در بخش کشاورزی اظهار داشت: ترویج به دو قسم انبوهی و تخصصی تقسیم می‌شود که در ترویج انبوهی از حدود 8 ماه پیش شبکه تخصصی را به عنوان شبکه بازار افتتاح کردیم و اخیرا هم از سازمان صدا و سیما درخواست کرده‌ایم تا شبکه کشاورزی را راه‌اندازی کنیم.