kayhan.ir

کد خبر: ۳۵۵۳۸
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۵
توهین دولت به جای پوزش از ملت

نوبخت: انتقاد به پیاده‌روی ژنو خیلی سخیف است!

در حالی که انتقادها به دیدار اخیر ظریف با وزیر خارجه فرانسه و همچنین پیاده‌روی وی با کری وزیر خارجه آمریکا همچنان ادامه دارد سخنگوی دولت، در حمله به منتقدان اظهارات آنان را سخیف نامید!


آخرین دور مذاکرات ژنو در نوع خود حواشی زیادی داشت. پیاده‌روی محمدجواد ظریف و جان کری در خیابان‌های ژنو که درست بعد از آن، آمریکایی‌ها چنگ و دندان خود را دگربار نشان دادند و وزارت خارجه آمریکا ایران را برای اتباع خود ناامن اعلام کرد، ازجمله حواشی مهم این مذاکرات بود.
از سوی دیگر در حالی که نشریه هتاک شارلی‌ابدو کاریکاتورهای توهین‌آمیز علیه پیامبر گرامی اسلام را منتشر کرده و زمامداران فرانسه نیز از این کاریکاتورها با عناوین مختلفی چون آزادی بیان دفاع کرده‌اند دیدار ظریف با وزیر خارجه این کشور موجی از بهت و حیرت و نیز انتقادها در کشور را بر انگیخت.
تظاهرات مردم روبروی سفارت فرانسه و درخواست از دولت برای عذرخواهی و نیز اخراج سفیر فرانسه از کشورمان در این راستا صورت گرفت.
از سوی دیگر، نوبخت دیروز در حاشیه جلسه هیئت دولت درباره پیاده‌روی ظریف و کری با حمله به منتقدان گفت: چه ایرادی داشته که ظریف با کری در ژنو قدم زده‌اند، ایراد شما به این است که چرا بعد از قدم زدن، سوار ماشین نشده‌اند؟
وی با بیان اینکه از عملکرد ظریف باید تشکر و تقدیر ویژه انجام شود اظهارداشت: موضع ظریف قاطعانه بوده است.
سخنگوی دولت همچنین  با بیان اینکه خیلی سخیف است اگر قدم زدن ظریف با کری را دیپلماسی ضعیف بدانیم، اظهارداشت: مردم این حرف‌ها را قبول ندارند، برخی چون می‌بینند مذاکرات به خوبی پیش می‌رود، این حرف‌ها را می‌زنند! نوبخت همچنین در پاسخ به سؤالی مبنی بر تجمع روز دوشنبه در مقابل سفارت فرانسه و اینکه مردم خواستار اخراج سفیر فرانسه از کشور شده‌اند گفت: اینکه سفیر را بخواهیم اخراج کنیم ممکن است خواست احساسی جمعی باشد و قابل احترام است اما ما هدف بزرگی داریم و باید از حقوق ملت دفاع کنیم و با ادبیات دیپلماسی پیش برویم؛ ضمن احترام به مردم و برخی جریانات سیاسی نمی‌توانیم سفیر را اخراج کنیم. هرچند در حال حاضر مد شده هر کس حرفی دارد به پای مردم می‌گذارد!
سخنگوی دولت در حالی اعتراضات و تجمعات هر روزه مردم در سراسر کشور- از جمله تجمع ده‌ها هزار نفری دانشجویان و مردم مقابل سفارت فرانسه- را نادیده گرفته و مطالبه عزتمندانه و دینی آنان را نادیده می‌گیرد که روزنامه‌های زنجیره‌ای حامی دولت، گپ چند دقیقه‌ای رئیس‌جمهور و مسافران مترو را رفراندوم معرفی کرده بودند!
قدم زدن با کری چه معنایی جز بی‌اعتنایی به اهانت‌ها دارد؟
نخستین واکنش‌ها در برابر چنین عملکردی در رسانه‌ها و سرمقاله مطبوعات منعکس شد.
روزنامه کیهان در این زمینه به قلم مدیر مسئول نوشت؛ «چرا وزیر خارجه کشورمان در اقدامی تعجب‌آور و برخلاف عرف شناخته‌شده و فرموله دیپلماتیک، به ‌اتفاق جان کری، محل رسمی مذاکره را ترک کرده و همراه ایشان دریکی از خیابان‌های ژنو به قدم زدن می‌پردازد؟! قدم زدن صمیمانه با جان کری درحالی‌که اهانت به پیامبر اعظم(ص) و انتشار 3 میلیون کاریکاتور موهن به خبر اول دنیا تبدیل‌شده و آمریکا یکی از اصلی‌ترین حامیان این اهانت بی‌شرمانه است، غیراز بی‌اعتنایی جمهوری اسلامی ایران در قبال اهانت به رسول خدا(ص) چه مفهوم و معنای دیگری می‌تواند داشته باشد؟
دو روزنامه جوان و رسالت نیز در همین راستا نسبت به اقدام بدون نتیجه و همچنین خارج از عرف دیپلماتیک و دیدگاه وزارت خارجه کشورمان در مقابل آمریکا گلایه کردند.
 روزنامه جوان نوشت: وزیر محترم خارجه به‌خوبی می‌داند که در مذاکرات پیش‌رو با طرف آمریکایی نباید رفتارهای مشخصی از خود بروز دهد که افکار عمومی جهانیان به‌ویژه ملت‌های آزادیخواه و ضد امپریالیستی، آن رفتارها را در تضاد و تقابل با آرمان‌ها و شعارهای انقلاب اسلامی ببیند.
روزنامه رسالت نیز نسبت به نتیجه چنین عملکردی نوشت: نباید فراموش کرد که جان کری همان وزیر امور خارجه‌ای است که پس از امضای توافقنامه ژنو، حق ذاتی غنی‌سازی کشورمان را نفی کرد و آن را به حقی اکتسابی، آن ‌هم با اجازه قدرت‌های سلطه‌گر! تنزل داد. به‌راستی پیاده‌روی صمیمانه با او چه معنا و مفهومی دارد؟»
آیا توهین به پیامبر
 یک «آخ» از سوی وزارت خارجه نمی‌خواست؟
این انتقادات در تجمع مردمی مقابل سفارت فرانسه در کشورمان نیز ادامه یافت.
 توکلی در این تجمع با انتقاد از عملکرد وزارت امور خارجه پس از توهین نشریه فرانسوی به ساحت پیامبر، گفت: درحالی‌که چنین اقداماتی از سوی غرب و فرانسه علیه اسلام صورت می‌گیرد آیا باید مقامات وزارت امور خارجه آن رفتار را انجام می‌دادند؟ آیا آن اهانت به ساحت پیامبر یک «آخ» از سوی وزارت امور خارجه نمی‌خواست که شما آن سفر غیرخوشایند را انجام دادید؟
عزت و اقتدار ایران
 نباید به حراج گذاشته شود
سیدحسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در برنامه «متن حاشیه» با بیان این‌که باید در مسیر مذاکرات عزت و اقتدار جمهوری اسلامی ایران رعایت شود، اظهار داشت: رفتار دیپلماتیک تیم دیپلماسی ما اعم از وزیر خارجه و مابقی اعضا باید در تراز انقلاب اسلامی باشد و قدم زدن با وزیر خارجه دولتی که در تاریخ کشور ما فقط خیانت و جنایت کرده واقعا چه معنایی دارد؟ عزت و اقتدار ایران نباید به حراج گذاشته شود چراکه این مهم مفت به دست نیامده است.
انتقاد اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی از وزارت خارجه
در ادامه، موج انتقادات از وزارت خارجه به جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی که به ریاست دکتر حسن روحانی برگزار شد، رسید و برخی اعضای شورا طی سخنانی خواستار برخورد قاطع وزارت خارجه با رفتارهای هتاکانه مقامات فرانسوی نسبت به ساحت پیامبر اعظم (ص) شدند.
در این جلسه تعدادی از اعضای شورا از سفر محمدجواد ظریف به پاریس همزمان با حمایت مقامات کاخ الیزه از انتشار کاریکاتورهای اهانت‌آمیز درباره پیامبر(ص) انتقاد کردند و خواستار احضار سفیر فرانسه در تهران و تذکر شدید به وی از سوی وزارت خارجه کشورمان شدند.
انتقاد آیت‌الله نوری همدانی
 از سفر نابجای ظریف
آیت‌الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید نیز  در درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، ضمن محکوم کردن توهین وقیحانه نشریه فرانسوی به ساحت مقدس رسول مهربانی حضرت محمد مصطفی (ص) از سکوت معنادار مسئولین در قبال این حرکت گستاخانه و همچنین سفر نابجای وزیر امور خارجه در چنین شرایطی به پاریس انتقاد کرد و گفت: توقع و انتظار این است که مسئولین واکنش جدی به این اقدام نشان دهند.
وی یادآور شد: وقتی آنها در حال ستیز با ما و مقدسات اسلامی هستند، این‌گونه مسافرت‌ها چه معنایی دارد؟ به عقیده بنده در چنین شرایطی باید به دنبال تجدیدنظر در روابط خود با این کشورها باشیم نه مسافرت.
در مذاکرات با مقامات آمریکایی زیاده‌روی شد
کارشناسان و فعالان سیاسی نیز به این اقدامات وزارت خارجه واکنش نشان دادند.
در این راستا محمدنبی حبیبی در نشست اعضای حزب موتلفه اسلامی گفت: ما با این گفت‌وگوهای دوجانبه مخالفیم. آن ‌هم به صورت نمادین. دستگاه دیپلماسی کشور باید به این سؤال پاسخ دهد قدم زدن آقای کری و ظریف در خیابان‌های ژنو و مخابره عکس آن به جهان و چاپ آن در صفحه اول روزنامه‌های حاشیه‌ساز علیه نظام و مردم چه معنی می‌دهد؟
مهدی فضائلی کارشناس امور بین‌الملل نیز بیان داشت: در مذاکرات و در برخورد با مقامات آمریکایی افراط صورت گرفته است و پیامدهای این کار به لحاظ تأثیر بر افکار عمومی هم در داخل کشور و هم در سطح افکار عمومی علاقه‌مندان به جمهوری اسلامی ایران در سراسر جهان بسیار مهم است. این تأثیرگذاری نادیده گرفته‌شده است و این زیاده‌روی می‌تواند مورد بهره‌برداری‌های سوء قرار بگیرد. این اقدامات را می‌توان بی‌توجهی و غفلت پیامدها و تأثیراتی که در افکار عمومی دارد قلمداد کنیم و یا ناشی از یک نگاه متفاوت که احیانا آقای ظریف و تیم وزارت خارجه قائل هستند بدانیم.
ظریف باید از مردم عذرخواهی کند
سردار نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین نیز در پاسخ به این سوال که نظر شما در مورد سفر وزیر امور خارجه به پاریس در روزهایی که دولت آن کشور رسما از توهین به پیامبر حمایت می‌کند چیست، اظهار داشت: بنده تا حالا سعی کرده‌ام در خصوص وزارت امور خارجه اظهارنظر نکنم تا موضع ایشان در مذاکرات را تضعیف نکرده باشم ولی بعضی اشتباهات، دیگر قابل تحمل نیست و به صراحت می‌گویم که آقای ظریف از چشم و نظرم افتاد.
وی در همین زمینه خاطرنشان کرد: با حرف‌هایی که در مورد ایشان به من گفته بودند، تصور می‌کردم ایشان فرد فرهیخته، با وقار و دیپلمات کارکشته‌ای است اما ناشی گری‌های اخیر اثبات کرد که اگر بخواهیم با خوشبینی اظهارنظر کنیم، باید بگوییم ایشان متاسفانه الفبای دیپلماسی را هم رعایت نمی‌کند.
وی در انتها گفت: در این زمینه هیچ توضیح و توجیهی پذیرفته نیست و تنها راه اعاده حیثیت، عذرخواهی رسمی از ملت و تعهد به عدم تکرار چنین رفتارهایی است. البته ملت ایران نمی‌گذارند تصویر دروغین که می‌خواهند از ایران در دنیا نمایش دهند جا بیفتد؛ روز 22 بهمن ملت ایران تصویر واقعی خودش را با شعار لبیک یا محمد(ص) و مرگ بر آمریکا به نمایش خواهد گذاشت و دنیا خواهد دید که ملت ایران با همان صلابت جلوی آمریکا ایستاده و حقش را خواهد گرفت.
به گزارش مشرق، منصور حقیقت‌پور عضو شورای مرکزی و هیئت رئیسه فراکسیون (اصولگرایان رهروان ولایت) نیز با بیان اینکه اقدامات اخیر وزیر امور خارجه به‌ویژه سفر ظریف به پاریس و پیاده‌روی با جان کری در خیابان‌های ژنو بسیار اشتباه و نابجا بود، گفت: قطعا حفظ صلابت انقلابی در مذاکرات هسته‌ای با غرب، دارای ارزش والایی است و این‌گونه دلبری‌های سیاسی هیچ ارزشی ندارد.