kayhan.ir

کد خبر: ۳۵۰۳۳
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۸

چهار سوی پنج قاره

 
  فرمانبرداری آمریکا و انگلیس از اسرائیل
«جیمز بی‌ترینگ» تحلیلگر انگلیسی معتقد است که آمریکا و انگلیس مجری دستورات «اسرائیل» هستند. به‌گفته وی این دو کشور با مشارکت در سلسله مناقشات در خاورمیانه و شمال آفریقا دستورات تل‌آویو را مو به‌مو اجرا می‌کند.
عربستان دشمن آزادی و صداقت
روزنامه انگلیسی «گاردین» شلاق زدن یک شهروند عربستانی معترض از سوی آل‌سعود را «اقدامی وحشیانه» دانست و این کشور را دشمن آزادی فکر، صداقت و شجاعت معرفی کرد. از سوی دیگر فعالان حقوق بشر با برگزاری تجمعی اعتراضی مقابل سفارت عربستان در واشنگتن، اعتراض خود را به نقض حقوق بشر در عربستان اعلام کردند. این جوان به 1000 ضربه شلاق محکوم شده است.
آتش‌بس در لیبی
ائتلاف شبه‌نظامیان لیبی متشکل از «فجر لیبی» و «الشروق» که از مرداد ماه کنترل پایتخت این کشور را به دست گرفته است، روز جمعه با آتش‌بس در همه جبهه‌های درگیری موافقت کرد.
داعش در افغانستان و پاکستان
ژنرال «جان کمپبل» فرمانده نیروهای ناتو در افغانستان اعلام کرد: «براساس اسناد موجود، گروه تروریستی داعش برای گسترش فعالیت‌ها و افزایش توان خود در حال عضوگیری و جذب نیرو از افغانستان و پاکستان است.
انحلال کابینه سومالی
«عمر عبدالرشید شارمارکه» نخست وزیر سومالی با هدف پایان دادن به تقسیم‌بندی‌های کنونی، کابینه تازه تشکیل شده خود را منحل کرد. پارلمان سومالی در ماه مه گذشته (اردیبهشت) سعی کرد «شامارکه» را برکنار کند، اما نخست‌وزیر این تصمیم را غیرقانونی دانست و از استعفا خودداری کرد.