دامپینگ گسترده چینیها در بازار تایر ایران
عضو هیئت مدیره انجمن صنعت تایر اعلام کرد: با وجود ظرفیتهای داخلی مناسب برای تأمین نیاز کشور به تایرهای سنگین، همچنان دامپینگ گسترده تایرهای چینی در بازار ایران صورت میگیرد.
حسن خیر با بیان اینکه با وجود چنین شرایطی بتدریج بازار تایرهای باری و اتوبوسی در سیطره کامل تایرهای چینی قرار میگیرد، گفت: با توجه به حساسیت بالای ایمنی در حمل و نقل جادهای کشور، خطر بزرگی این بخش را تهدید میکند.
دامپینگ عبارت است از صادرات یک کالا با قیمت کمتر از هزینههای تمام شده یا به عبارت دیگر فروش کالا در خارج به قیمتی کمتر از قیمت داخلی.
وی با بیان اینکه مقابله با این پدیده خطرناک نیازمند توجه ویژه دستگاههای اجرایی ذیربط است، افزود: در حال حاضر تایرهای باری و اتوبوسی با تعرفه 15 درصدی و استفاده از ارز مبادلهای وارد کشور میشود و این در حالی است که تولیدکنندگان داخلی حتی برای واردات مواد اولیه خود امکان استفاده از ارز مبادلهای را ندارند.
خیر، ضمن هشدار نسبت به تاثیر مستقیم تایرهای بیکیفیت چینی در سوانح جادهای، افزود: طی سالهای اخیر بخش عمدهای از سوانح جادهای به واسطه استفاده از برندهای غیراستاندارد و بیکیفیت چینی اتفاق افتاده و این امر نشاندهنده نداشتن ایمنی کافی در این تولیدات است. وی با بیان اینکه واردکنندگان این تایرها به دلیل قیمت بسیار پایین این اقلام از اعتماد مصرفکنندگان ایرانی بالاترین بهره را میبرند، افزود: در چنین شرایطی تولیدکنندگان داخلی امکان رقابت نابرابر را نداشته و با چالشهای عمدهای مواجه میشوند.
این عضو انجمن صنعت تایر گفت: با توجه به وضعیت فعلی تعرفههای گمرکی، واردات این اقلام در سال جاری رشد 130 درصدی را تجربه کرده و در همین راستا تولیدکنندگان داخلی خواستار افزایش میزان تعرفهها از 15 به 30 درصد شدهاند.
مدیرعامل شرکت لاستیکپارس با بیان این که افزایش تعرفهها در کمیسیون ماده یک تصویب ولی ابلاغ نشده است، افزود: همین مسئله فرصتی را ایجاد میکند تا واردکنندگان تایرهای بیکیفیت چینی نسبت به ثبت سفارش عمده تا قبل از ابلاغ این مصوبه را در دستور کار خود قرار دهند و درمدت زمان کوتاهی سود هنگفتی به دست آورند.