پایان مسابقات کاراته قهرمانی آسیا ایران با 9 مدال نایب قهرمان شد
سرویس ورزشی-
در پایان مسابقات کاراته قهرمانی آسیا، کاروان ایران با کسب 9 مدال به مقام نایب قهرمانی دست یافت.
بیست و دومین دوره رقابتهای کاراته قهرمانی بزرگسالان آسیا دیروز (یکشنبه) در شهر بالی اندونزی به پایان رسید و تیم ملی ایران موفق به کسب عنوان نایب قهرمانی شد. دیروز مرتضی نعمتی در دیدار نهائی وزن 75- کیلوگرم به مصاف «نورکانات آژیکانو» از قزاقستان رفت و در رقابتی نزدیک با نتیجه 3 بر 2 به برتری رسید تا مدال طلای این وزن را از آن خود کند. نماینده کشورمان برای رسیدن به دیدار نهائی، روز جمعه ابتدا با نتیجه
12 بر 2 «مامایوسوف» از ازبکستان را شکست داد و سپس با برتری 8 بر 3 مقابل «عمر الجنایی» از کویت راهی مرحله نیمهنهائی شد. وی در این مرحله نیز برابر «یوسهی ساکیاما» از ژاپن با نتیجه 9 بر 2 به پیروزی رسید و جواز حضور در فینال را کسب کرد.
در ادامه محمود نعمتی برادر مرتضی نعمتی در دیدار نهائی وزن 84+ کیلوگرم مقابل «سناد صوفیانی» از عربستان به میدان رفت و با نمایشی مقتدرانه و برتری 4 بر صفر، بر سکوی نخست آسیا ایستاد. نماینده کشورمان برای رسیدن به فینال، روز جمعه ابتدا با نتیجه 11 بر 2 از سد «ترکی ابراهیم» از کویت گذشت و سپس با استفاده از قانون سنشو برابر «ییان چن» از چین به برتری دست یافت. او در مرحله نیمهنهائی نیز با نتیجه 12 بر 2 «کنتارو یاماوچی» از ژاپن را شکست داد و راهی دیدار نهائی شد.
در فینال کومیته تیمی بانوان، تیم ایران با نتیجه 2 بر صفر از سد ژاپن، رقیب سنتی خود، گذشت و برای چهارمین بار قهرمان آسیا شد. در این دیدار، ابتدا حنانه صالحی پس از تساوی 2- 2 با استفاده از قانون سنشو (کسب نخستین امتیاز) برابر حریف خود به پیروزی رسید و در ادامه فاطمهزهرا سعیدآبادی با نتیجه 10 بر 2 حریفش را شکست داد تا پرونده فینال به سود ایران بسته شود. تیم کومیته بانوان ایران پیش از این نیز در سالهای 2013، 2017 و 2019 موفق به کسب عنوان قهرمانی آسیا شده بود.
ملیپوشان کشورمان برای رسیدن به دیدار نهائی، روز گذشته ابتدا با نتیجه 2 بر یک چینتایپه را شکست دادند و سپس 2 بر صفر از سد ازبکستان گذشتند. آنها در مرحله نیمهنهائی نیز با نتیجه 2 بر صفر ویتنام را مغلوب کردند و به دیدار نهائی راه یافتند.
اما در فینال کومیته تیمی مردان، ایران در دیدار نهائی کومیته تیمی مردان به مصاف اردن رفت و با نتیجه 3 بر صفر مغلوب حریف خود شد تا از کسب دهمین عنوان قهرمانی آسیا در این بخش باز بماند. در این دیدار، صالح اباذری 3 بر صفر، اسماعیل معتمدی 5 بر 3 و مهدی عاشوری 7 بر صفر مقابل رقبای خود شکست خوردند تا تیم کشورمان به مدال نقره برسد. ملیپوشان کشورمان برای رسیدن به دیدار نهائی، روز شنبه موفق به شکست تیمهای نپال، ویتنام و ژاپن شده بودند.
پیش از این، نمایندگان کشورمان موفق به کسب مدال برنز توسط فاطمه صادقی و علی زند در کاتای انفرادی، تیم کاتای بانوان، مهرنگار احمدی در وزن 61- کیلوگرم و علیاصغر آسیابری در وزن 84- کیلوگرم شده بودند.
نایب قهرمانی ایران در آسیا
با پایان رقابتهای کومیته تیمی مردان، پرونده تیم ایران در بیستودومین دوره مسابقات قهرمانی آسیا با کسب 3 مدال طلا، یک مدال نقره و 5 مدال برنز و عنوان نایبقهرمانی آسیا بسته شد. ژاپن با کسب 5 مدال طلا، 3 نقره و 5 برنز بر سکوی نخست ایستاد و قزاقستان نیز با 2 مدال طلا، 2 نقره و 3 برنز عنوان سومی را از آن خود کرد. در این دوره از مسابقات، مرتضی نعمتی در وزن 75- کیلوگرم، محمود نعمتی در وزن 84+ کیلوگرم و تیم کومیته بانوان ایران موفق به کسب مدال طلا شدند. تیم کومیته مردان به مدال نقره رسید و فاطمه صادقی و علی زند در کاتای انفرادی، تیم کاتای بانوان، مهرنگار احمدی در وزن 61- کیلوگرم و علیاصغر آسیابری در وزن 84- کیلوگرم نیز مدال برنز کسب کردند.
در جدول غیر رسمی تفکیک مدالها در بخش کومیته تیم کشورمان در بخش مردان همراه با تیم قزاقستان با کسب 2 مدال طلا، یک مدال نقره و یک مدال برنز بهترین عملکرد را داشت. اردن با 2 مدال طلا و یک مدال نقره و عربستان با یک مدال طلا، دو مدال نقره و یک مدال برنز در رتبههای بعدی قرار گرفتند. در بخش بانوان نیز تیم کشورمان پس از ژاپن با یک مدال طلا، 3 مدال نقره و یک مدال برنز و ویتنام با یک مدال طلا و 3 برنز در رتبه سوم همراه با تیم اندونزی با یک مدال طلا و یک مدال برنز قرار گرفت. بیستودومین دوره رقابتهای کاراته قهرمانی آسیا با حضور 411 ورزشکار از 33 کشور از روز پنجشنبه آغاز شد و امروز با برگزاری دیدارهای نهائی به پایان رسید.