عملکرد نظامی ایران شاهکار بود و باید در دانشگاههای جهان تدریس شود
سرویس خارجی-
پروفسور «رابرت پیپ»، استاد برجسته دانشگاه شیکاگو با اشاره به «پیروزی قاطع ایران در جنگ با آمریکا و اسرائیل» اعلام کرد «عملکرد نظامی ایران یک شاهکار در دکترین جنگهای نامتقارن بود که باید در دانشگاههای نظامی جهان تدریس شود.»
ایران را باید پیروز مطلق جنگ رمضان دانست. طی تقریباً سه ماهی که از جنگ میگذرد بسیاری از کارشناسان روابط بینالملل، امنیت بینالملل و کارشناسان اقتصادی- سیاسی به این واقعیت اذعان کردهاند که آمریکا در جنگ نهتنها به هیچیک از اهداف خود نرسید بلکه ایران را به یک قدرت برتر در منطقه و جهان تبدیل کرد. ترامپ در این جنگ بهدنبال سرنگونی نظامی جمهوری اسلامی، تجزیه ایران، انتخاب رهبر ایران طبق نظر خودش، نابودی موشکهای بالستیک و پهپادها، کشاندن مردم به خیابانها، وارد کردن اروپا و ناتو به جنگ، تصاحب 400 کیلوگرم اورانیوم غنیشده، تصاحب نفت و گاز ایران، تصرف جزایر و دست آخر باز کردن تنگه هرمز بود اما ارتش یکتریلیون دلاری آمریکا با پیشرفتهترین تجهیزات نظامی، کمک رژیم صهیونیستی، اعراب و ناتو- به فضل الهی- نتوانست به هیچیک از این اهداف دست یابد. آمریکا در این جنگ نهتنها کاری از پیش نبرد بلکه به روایت کارشناسان 16 پایگاه آمریکا در منطقه غرب آسیا دهها میلیارد دلار خسارت دید، طوریکه به نوشته سیانان بسیاری از پایگاههای این کشور در منطقه دیگر قابل استفاده نیستند. برخی از کارشناسان بر این باورند که پیروزی کشورمان در این میدان، طلیعه ظهور ایران بهعنوان قدرت جدید در نظام بینالملل را نوید میدهد، قدرتی که ابعاد مادی و معنایی قدرت را یکجا در خود جمع کرده است.
چرخش استراتژیک خیرهکننده
پروفسور «رابرت پیپ»، استراتژیست نامدار و تحلیلگر ارشد آمریکایی یکی از این کارشناسان است که به این باور است که ایران، بعد از شکست دادن آمریکا در جنگ کنونی به قدرت چهارم در جهان تبدیل شده است. وی در یک ارزیابی تفصیلی از جنگ رمضان و تجاوز نظامی آمریکا و رژیم صهیونیستی به ایران، این نبرد را یک «فاجعه استراتژیک با ابعاد تاریخی» برای آمریکا خواند و تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران رسماً به دوران هژمونی و برتری مطلق نظامی آمریکا در جهان پایان داده است.
استاد علوم سیاسی دانشگاه شیکاگو و مدیر پروژه دانشگاهی امنیت و تهدیدها (CPOST)، در گفتوگوهای تفصیلی خود با برنامههای تحلیل راهبردی یوتیوب از جمله رسانه بینالمللی «دموکراسی ناو» ، برنامه سیاسی «فرستپست» و بهویژه در مصاحبه اخیرش با کانال رسانهای «ترامپ ریپورت»، با کنایه به لفاظیهای بیحاصل «دونالد ترامپ» اعلام کرد که تهران با موفقیت در حال تثبیت پیروزی قاطع خود در برابر بزرگترین قدرت نظامی جهان است. پروفسور رابرت پیپ، جنگ کنونی را «لولای تغییر هندسه قدرت جهانی» دانست و گفت: «برای درک بزرگی پیروزی ایران، باید به ۳۵ سال قبل بازگردیم. در سال ۱۹۹۱ و در جریان جنگ خلیجفارس، آمریکا با بهکارگیری تسلیحات هوشمند هدایتشونده، دکترین «ابهت و وحشت» را به نمایش گذاشت و ظرف ۴۰ روز با کمترین تلفات، ارتش صدام را از کویت بیرون راند. آن رویداد آغازگر عصر سلطه جهانی آمریکا بود؛ عصری که در آن تصور میشد واشنگتن در هر نقطه از سیاره زمین دارای برتری تنشزایی است». وی افزود: «اما آنچه در این ۸۲ روز رخ داد، معکوس و وارونه نمایی دقیق جنگ ۱۹۹۱ بود. ایران نهتنها زنده مانده، بلکه در حال شکوفایی است. دیپلماتهای ایرانی با قدرتهای بزرگی نظیر روسیه و چین در حال طراحی معماری امنیتی جدیدی برای خاورمیانه و خلیجفارس هستند که آمریکا کاملاً از آن حذف شده است. این یک چرخش استراتژیک خیرهکننده است».
نبوغ رزمی بالای ایران
این استراتژیست آمریکایی با تبیین مفهوم «تله تنشزایی» نوشته است که دونالد ترامپ از زمان شلیک اولین بمبها در این تله گرفتار شده است. پیپ توضیح داد: «در این تله، شما به موفقیتهای تاکتیکی دست مییابید؛ بمبهای شما به هدف میخورند و برخی فرماندهان را ترور میکنید، اما این اقدامات به نتیجه راهبردی ختم نمیشود. ساختار سیاسی ایران نهتنها ضعیف نشده و فرو نپاشیده، بلکه ملیگراتر، تهاجمیتر و منسجمتر شده است».به گزارش ایسنا، استاد دانشگاه شیکاگو با تأکید بر افت شدید جایگاه واشنگتن گفت: «پاسخهای تلافیجویانه ایران ناشی از حرکات عصبی یک پیکر در حال مرگ نبود، بلکه اقداماتی کاملاً کالیبره شده، افقی و برخاسته از یک نبوغ رزمی بالا بود. آمریکا با زنجیره اقدامات خود، دقیقاً در زمین بازی ایران حرکت کرد و خود را به یک مضحکه بینالمللی تبدیل ساخت؛ بهطوری که امروز متحدان و دشمنان ما در سراسر جهان به این استیصال نظامی و استراتژیک کاخسفید میخندند.» پروفسور پیپ در تبیین عملکرد ارتش و نیروهای مسلح ایران، سیستم جنگی تهران را به عنوان یک الگو در دانشگاههای نظامی جهان قابل تدریس توصیف کرد و گفت: «عملکرد نظامی ایران یک شاهکار در دکترین جنگ نامتقارن بود. فرماندهان ایرانی با درک دقیق از نقاط ضعف پدافندهای گرانقیمت ناتو، دست به یک طراحی ترکیبی زدند. آنها در گام اول، با پرتاب موجهای متوالی از پهپادهای شناسایی و انتحاری بسیار ارزانقیمت، شبکه راداری و سیستمهای پدافندی چندمیلیارد دلاری ما را کور و اشباع کردند.» وی در ادامه تشریح این عملیات افزود: «هنگامی که سنسورهای پدافندی آمریکا غرق در اهداف کاذب شدند و موشکهای رهگیر گرانقیمت خود را هدر دادند، ایران آتشبارهای اصلی خود یعنی موشکهای بالستیک خیبرشکن و موشکهای کروز نقطهزن خود را شلیک کرد. این موشکها بهدلیل سرعت بالا و قابلیت مانور در فاز نهایی، از لایههای باقیمانده سپر دفاعی ما عبور کردند و با دقتی خیرهکننده به قلب پایگاههای لجستیکی و آشیانههای ارتش آمریکا ضربه زدند. این یعنی ایران توانسته فرمول «پدافند موشکی غرب» را بهطور کامل رمزگشایی و بیاثر کند.» استاد دانشگاه شیکاگو در ادامه ارزیابی خود از شکست آمریکا در جنگ میافزاید: «واقعیت وحشتناکی که کاخسفید پنهان میکند این است که انبار موشکهای پدافندی و رهگیرهای استراتژیک ما کاملاً خالی شده است. پنتاگون تمام ذخایر موشکهای گرانقیمت سیستم پاتریوت و موشکهای هدایتشونده فوقپیشرفته استاندارد نیروی دریایی خود را صرفاً برای ساقط کردن پهپادهای چندصد دلاری ایران هدر داده است. ما در برابر باران موشکهای بالستیک ایران، دیگر هیچ مهمات پدافندی مؤثری برای دفاع از ناوها و پایگاههایمان در خاورمیانه نداریم.»
عبور جهان از آمریکا
پروفسور پیپ با اشاره به سقوط آزاد اعتبار بینالمللی واشنگتن تأکید کرد: «دردناکترین و شرمآورترین بخش برای آمریکا این است که جهان منتظر ما نمانده و در حال عبور از آمریکا است. کشورهای منطقه و حتی متحدان سنتی ما دیگر برای تصمیمگیریهای خود بهدنبال تایید کاخسفید نیستند و از تحریمهای ما نمیهراسند. آنها دریافتهاند که واشنگتن دیگر نه میتواند امنیت کسی را تضمین کند و نه توانایی تحمیل اراده اقتصادی خود را دارد. این از دست رفتن بازدارندگی، یک عقبنشینی تاریخی و تحقیرآمیز برای ابرقدرتی است که روزی ادعای جهان تکقطبی را داشت».
این تحلیلگر ارشد مسائل استراتژیک با رد قاطع ادعای مقامات غربی مبنی بر آسیبدیدن زیرساختهای دفاعی ایران، به آمارهای تکاندهنده اطلاعاتی استناد کرد و گفت: «براساس دقیقترین دادههای فاششده از دستگاههای اطلاعاتی آمریکا، ایران نهتنها تضعیف نشده، بلکه در آستانه یک جهش نظامی بیسابقه قرار دارد. ارزیابیها نشان میدهد که ایران ظرف تنها ۶ ماه تمام زرادخانه پهپادی خود را بازسازی و بهروزرسانی خواهد کرد. ما درباره کشوری صحبت میکنیم که ظرفیت صنعتی اثباتشدهای برای تولید سالانه ۵۵هزار پهپاد تهاجمی و انتحاری پیشرفته دارد؛ ظرفیتی که هیچ کشوری در ناتو توان رقابت با آن را ندارد.» وی افزود: «قدرت ایران دیگر صرفاً محدود به تعداد موشکها نیست، بلکه ناشی از دستیابی به یک دکترین نظامی کاملاً بومی و «غیرقابل مهار» است. زنجیره تولید نظامی ایران ۱۰۰درصد داخلی و در پناه تونلهای عمیق کوهستانی مستحکم شده است که هیچ بمب سنگرشکن آمریکایی توان نابودی آن را ندارد. تهران توانمندی موشکی و پهپادی خود را به سطحی فراتر از قبل میرساند و توانسته مفهوم بازدارندگی را به نفع خود بازتعریف کند». پروفسور پیپ در ترسیم چشمانداز آینده تأکید کرد: «جهان باید با این واقعیت کنار بیاید که ایران رسماً به عنوان چهارمین قطب قدرت جهانی در کنار آمریکا، روسیه و چین ظهور کرده است. ایران با سلاح قرار دادن مقتدرانه جغرافیا در تنگه هرمز و اعمال تسلط بر خطوط مواصلاتی انرژی، عملاً نبض اقتصاد بینالملل را به دست گرفته است. تهران اکنون در حال تثبیت هژمونی ژئوپلیتیک و نفتی خود است. به گفته وی گام بعدی ایران، دور کردن کامل و برگشتناپذیر پادشاهیهای عربی خلیجفارس از مدار واشنگتن است؛ این کشورها برای نجات اقتصاد خود که بهدلیل این بحران بیش از ۲۰درصد منقبض شده، چارهای جز تسلیم در برابر شروط استراتژیک تهران و پذیرش چتر امنیتی ایران ندارند».