kayhan.ir

کد خبر: ۳۳۱۸
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۲ - ۲۳:۳۹

واکنش ظریف و عراقچی به انتشار سند غیررسمی توافق ژنو هیچ مسئله مخفیانه‌ای وجود ندارد

وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به انتشار سند غیررسمی توافق ژنو از سوی آمریکا تاکید کرد: بین ما و گروه 5+1 چیزی برای پنهان‌کاری وجود ندارد.

وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به انتشار سند غیررسمی توافق ژنو از سوی آمریکا تاکید کرد: بین ما و گروه 5+1 چیزی برای پنهان‌کاری وجود ندارد.
محمدجواد ظریف در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه سنگال در پاسخ به سوالی درباره تفاسیر مختلف از برنامه اقدام مشترک، عنوان کرد: توافق انجام شده بین ایران و 5+1 تحت عنوان برنامه اقدام مشترک که در 24 نوامبر در ژنو تصویب و به توافق رسید، یک متن مشخص است و ما این متن مشخص را بلافاصله پس از توافق به زبان اصلی یعنی زبان انگلیسی و هم ترجمه فارسی آن در اختیار عموم قرار دادیم، چون هیچ چیزی برای پنهان کردن در توافق ایران و 5+1 وجود ندارد.
وی با بیان اینکه توافقات بعدی توافقات شفاهی است که به صورت متن تقریر توافق شفاهی NonPaper تدوین شده و به دلیل اینکه توافق شفاهی است برای پخش نبوده، بلکه  برای اجرا بوده، عنوان کرد: این متن هم در اختیار تمامی مسئولان ذیربط جمهوری اسلامی به زبان انگلیسی و فارسی قرار دارد.
رئیس دستگاه دیپلماسی با تاکید بر اینکه برای ما هیچ نگرانی از انتشار این متن وجود ندارد، خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی کشورها به دلایل داخلی از ابتدا سعی کردند به جای پخش کردن سند اصلی چیزهای دیگری را پخش کنند. روز اول factsheet پخش شد و اخیرا نیز متنی به عنوان خلاصه توافق پخش شد.
وی گفت: قابل توجه است که یکی از کشورها به هر دلیل خیلی تمایل ندارد آنچه اصل توافق است پخش شود. آنچه برای ما مهم است ادامه اجرای توافق است.
وزیر خارجه با تاکید بر اینکه ما متعهد به اجرای توافق هستیم، خاطرنشان کرد: از 20 ژانویه توافق را اجرا می‌کنیم. هیچ چیزی برای پوشاندن نداریم و همه چیز آشکار، شفاف و مشخص است.
ظریف تصریح کرد: ما با چشم باز ولی با حسن نیت و آمادگی برای رسیدن به تفاهم کار را به محض شروع اجرای برنامه اقدام مشترک آغاز می‌کنیم و این آمادگی را داریم که به سرعت به نتیجه برسیم.
در همین حال، معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزیر امور خارجه در واکنش به اقدام آمریکا در انتشار سند غیررسمی توافق ژنو گفت: انتشار این سند غیررسمی به معنای رسمیت دادن و ایجاد حالت الزام‌‌آور برای آن است؛ هرچند که ما چیزی برای پنهان کردن نداریم و این سند را هم برای مراجع مختلف ارسال کرده‌ایم.
سیدعباس عراقچی با تاکید بر اینکه توافق‌های انجام شده در ژنو کاملا شفاف منتشر شده است و همه از آن اطلاع دارند، پس از توافق ژنو، مذاکراتی درباره چگونگی اجرای آن انجام دادیم که نتیجه آن برداشت‌های مشترک به صورت شفاهی بود که در قالب (Non Paper) به عنوان سند غیررسمی مکتوب شد.
وی ادامه داد: این سند غیررسمی، محرمانه نیست که بخواهیم چیزی را پنهان و مخفی‌کاری کنیم بلکه این سند را برای مراجع مختلف درکشور از جمله مجلس شورای اسلامی ارسال کرده‌ایم و همه چیز شفاف است.
عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان خاطرنشان کرد: دلیل مخالفت با این اقدام آمریکا آن است که انتشار این سند به معنای رسمیت دادن به آن است در حالی که به هیچ وجه صلاح مواضع مذاکراتی دو طرف نیست. با وجود این، پس از اعلام توافق ژنو، به سرعت جزئیات مختلف آن را منتشر و مردم ایران را از وجود چنین سندی مطلع کردیم.
عراقچی یادآور شد: به احتمال زیاد دولت آمریکا زیر فشار نمایندگان کنگره اقدام به انتشار این سند غیررسمی کرده است تا به تعبیرشان، اطلاع‌رسانی آنها شفاف شود؛ در واقع با توجه به مشکلات کاخ سفید با کنگره، این موضوع به صورت «برداشت یک‌سویه» برای مصرف داخلی تهیه شده است و از نظر ما ملاک قضاوت و ارزیابی نیست.
وی بار دیگر تصریح کرد: در صورتی که طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکند، جمهوری اسلامی ایران به سرعت می‌تواند فعالیت‌های هسته‌ای خود را به حالت قبلی برگرداند.
گفتنی است کاخ سفید پنجشنبه گذشته (26 دی‌ماه) سندی را تحت عنوان جزئیات اجرایی توافقنامه ژنو منتشر کرد.