kayhan.ir

کد خبر: ۳۲۷۷۰
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۱

نخست‌وزیر سوریه: کشورهای مرتجع عرب و ترکیه در کنار اسرائیل با مردم سوریه می‌جنگند

نخست‌وزیر سوریه حمایت دول مرتجع عرب منطقه از تروریست‌ها در سوریه را شرم‌آور خواند و تاکید کرد که این کشورها رژیم صهیونیستی را دشمن نمی‌دانند.


«وائل الحلقی» در گفت‌وگو با شبکه خبر با اعلام مطلب فوق افزود، دولت‌های مرتجع عرب به حمایت از رژیم صهیونیستی علیه مردم سوریه وارد کارزار شده‌اند.وی حمایت‌های آشکار رژیم صهیونیستی، آمریکا و حکام برخی از کشورهای عرب منطقه از تروریست‌ها را شرم‌آور خواند و اظهار داشت، تروریست‌ها به نیابت از غربی‌ها با سلاح‌های آنان و دلارهای نفتی کشورهای عربستان و قطر در سوریه مرتکب جنایاتی می‌شوند که در تاریخ منطقه بی‌سابقه است.
نخست‌وزیر سوریه با اشاره به اینکه تروریست‌ها زیرساخت‌های سوریه را نابود کرده‌اند گفت، ما اسنادی در اختیار داریم که نشان می‌دهد این تروریست‌ها از 83 کشور به سوریه آمده و علیه ملت ما می‌جنگند.وائل الحلقی نقش ترکیه، عربستان سعودی، قطر و اردن در سوریه را نقشی مخرب و غیرسازنده خواند و اظهار داشت، این کشورها دیگر رژیم صهیونیستی را دشمن نمی‌دانند و در اتحاد با این رژیم علیه مردم سوریه وارد کارزار شده‌اند.وی گفت، مردم و ارتش سوریه به زودی تروریست‌ها را از کشورشان بیرون خواهند کرد و سال 2015 سال سرنوشت‌سازی برای سوریه خواهد بود. نخست‌وزیر سوریه در خصوص تلاش غرب برای تشکیل منطقه پرواز ممنوعه در سوریه نیز اظهار داشت: «آنان دنبال تجزیه سوریه هستند تا منافع رژیم صهیونیستی را تامین کنند. بنابراین دولت و ملت سوریه زیر بار این ذلت نخواهند رفت.»«محمد ابوزید» بنیانگذار جبهه مردمی مخالف اخوانی کردن مصر نیز گفت، عربستان در بحران سوریه نقش شرم‌آوری را ایفا کرده است.وی افزود، امیر قطر نیز سیاست را از رژیم صهیونیستی آموخته و این دولت نیز نقش پست و شرم‌آوری در سوریه ایفا کرده است.
تشکیل تیپ مردمی در حلب
مردم حلب در شمال سوریه با تشکیل یک گروه مسلح به نام «تیپ شمال» به یاری ارتش این کشور رفتند.هدف از تشکیل این تیپ، مشارکت در عملیات ارتش برای پاکسازی حلب از گروه‌های تروریستی و حمله به محل استقرار آنان است.از سوی دیگر ساکنان مناطق شرق حلب که در کنترل گروه‌های مسلح است با برگزاری تظاهرات اعتراض‌آمیز خواستار خروج افراد مسلح از مناطق زندگی خود شدند.مردم شهر حلب تاکید کردند که سلاح به دست گرفته و علیه تروریست‌هایی که با حمایت مالی ترکیه، قطر و عربستان وارد سوریه شده‌اند مقابله خواهند کرد.
تحولات میدانی
در جریان درگیری نیروهای ارتش سوریه با تروریست‌های مسلح در حومه ادلب ده‌ها عضو النصره به هلاکت رسیدند.ارتش سوریه در این درگیری‌ها توانست یک تونل 160 متری تروریست‌ها در حومه دمشق را کشف و شمار زیادی از آنها را در مناطق مختلف به هلاکت برساند.عملیات گروه تروریستی جبهه النصره برای تصرف فرودگاه نظامی ابوالظهور در استان ادلب واقع در شمال غربی سوریه نیز با شکست مواجه شد.از سوی دیگر تلویزیون سوریه روز دوشنبه از سرنگونی یک فروند هواپیمای بدون سرنشین رژیم صهیونیستی در منطقه «فتیطره» توسط ارتش سوریه خبر داد.
سایر رویدادها
* روزنامه رای‌الیوم نوشت، تلاش آمریکا برای برقراری تماس‌های اطلاعاتی با دولت سوریه در حال افزایش است.
* رئیس‌جمهور سوریه در دیدار با علمای مسیحی و مسلمان از نقش آنها در افزایش و تقویت آشتی ملی در این کشور قدردانی کرد.
* خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس در دیدار با رئیس‌جمهور سوریه گفت، هر کسی را که علیه سوریه اقدام کرده بود از حماس اخراج کردیم.
* سرکرده تروریست‌های جبهه النصره تاکید کرد «داعشی‌ها برادران ما هستند.»