معاون اجتماعی ناجا تأکید کرد
برخورد قضایی و انضباطی با مأموران توهینکننده به مهاجران افغان
معاون اجتماعی ناجا در واکنش به انتشار چندباره کلیپ اهانتآمیز رفتار یکی از مأموران نسبت به مهاجران افغان، از بررسی موضوع و برخورد قضایی و انضباطی با خاطیان خبر داد و گفت: چنین رویهای در نیروی انتظامی به هیچ وجه قابل قبول نیست.
سرویس اجتماعی-
سردار سعید منتظرالمهدی، در واکنش به انتشار کلیپ برخورد اهانتآمیز یکی از مأموران پلیس با برادران افغان و نگرانی و رنجش عمومی از این برخورد توهینآمیز اظهار داشت: بلافاصله بعد از اعلام این خبر، فرمانده نیروی انتظامی دستور لازم در خصوص بررسی موضوع و زمان و مکان و شناسایی افراد خاطی به منظور برخورد قضایی و انضباطی متناسب با سوءرفتار مأموران را صادر کرد.
وی ادامه داد: حقیقتا قابل تأمل است که چنین رویهای در نیروی انتظامی رخ داده و این موضوع به هیچ وجه قابل قبول نیست زیرا تفکر حاکم در نیروی انتظامی تفکر خدمت، نوعدوستی و قانونمداری است.
معاون اجتماعی ناجا تأکید کرد: بر این اساس معتقدیم عزیزان افغان به حکم انسانیت، افراد قابل احترامی هستند و اساساً نیز انسانهای زحمتکش، برادران دینی و هم فرهنگ و تاریخی ما هستند؛ لذا ما همواره به آنها بهعنوان افراد پناهجو نگاه کرده و تلاش میکنیم رعایت «کرامت انسانی» در حقوق آنان صورت پذیرد.منتظرالمهدی به تسنیم گفت: متأسفانه بهرغم زحمات و خدمات پرسنل خدوم ناجا در عرصههای مختلف و تأکید فرمانده نیروی انتظامی مبنی بر نظارت مستمر، گاهی در برخی نقاط کشور اتفاقاتی از این دست برخوردها صورت میپذیرد که بهطور قطع در این موارد افراد خاطی و خودسر مورد مؤاخذه و تنبیه قرار میگیرند.
به نظر میرسد ناجا در حوزه «فرهنگ» و آموزشهای «عقیدتی- سیاسی» نیازمند یک بازنگری جدی است چرا که رفتار مذکور برخی از سربازان مرزبانی با اتباع کشورهای همسایه مسبوق به سابقه است. متاسفانه بروز رفتارهای ضد اخلاقی شخصی در حوزه رفتار با مهاجران و اتباع کشور افغانستان موجب بروز واکنشهای اجتماعی در این کشور، ضد نظام جمهوری اسلامی نیز شده است.
این در حالی است که جامعه افغانستان به علل فرهنگی و اجتماعی مختلف، از مولفههای مشترک قابل توجهی با ایران برخوردار است و انتشار کلیپ بدرفتاری بعضی از معدود نیروهای ناجا با مهاجران افغان، میتواند با انگیزشهای قابل توجه و در راستای تخریب روابط دو ملت، ارزیابی شود.
سردار سعید منتظرالمهدی، در واکنش به انتشار کلیپ برخورد اهانتآمیز یکی از مأموران پلیس با برادران افغان و نگرانی و رنجش عمومی از این برخورد توهینآمیز اظهار داشت: بلافاصله بعد از اعلام این خبر، فرمانده نیروی انتظامی دستور لازم در خصوص بررسی موضوع و زمان و مکان و شناسایی افراد خاطی به منظور برخورد قضایی و انضباطی متناسب با سوءرفتار مأموران را صادر کرد.
وی ادامه داد: حقیقتا قابل تأمل است که چنین رویهای در نیروی انتظامی رخ داده و این موضوع به هیچ وجه قابل قبول نیست زیرا تفکر حاکم در نیروی انتظامی تفکر خدمت، نوعدوستی و قانونمداری است.
معاون اجتماعی ناجا تأکید کرد: بر این اساس معتقدیم عزیزان افغان به حکم انسانیت، افراد قابل احترامی هستند و اساساً نیز انسانهای زحمتکش، برادران دینی و هم فرهنگ و تاریخی ما هستند؛ لذا ما همواره به آنها بهعنوان افراد پناهجو نگاه کرده و تلاش میکنیم رعایت «کرامت انسانی» در حقوق آنان صورت پذیرد.منتظرالمهدی به تسنیم گفت: متأسفانه بهرغم زحمات و خدمات پرسنل خدوم ناجا در عرصههای مختلف و تأکید فرمانده نیروی انتظامی مبنی بر نظارت مستمر، گاهی در برخی نقاط کشور اتفاقاتی از این دست برخوردها صورت میپذیرد که بهطور قطع در این موارد افراد خاطی و خودسر مورد مؤاخذه و تنبیه قرار میگیرند.
به نظر میرسد ناجا در حوزه «فرهنگ» و آموزشهای «عقیدتی- سیاسی» نیازمند یک بازنگری جدی است چرا که رفتار مذکور برخی از سربازان مرزبانی با اتباع کشورهای همسایه مسبوق به سابقه است. متاسفانه بروز رفتارهای ضد اخلاقی شخصی در حوزه رفتار با مهاجران و اتباع کشور افغانستان موجب بروز واکنشهای اجتماعی در این کشور، ضد نظام جمهوری اسلامی نیز شده است.
این در حالی است که جامعه افغانستان به علل فرهنگی و اجتماعی مختلف، از مولفههای مشترک قابل توجهی با ایران برخوردار است و انتشار کلیپ بدرفتاری بعضی از معدود نیروهای ناجا با مهاجران افغان، میتواند با انگیزشهای قابل توجه و در راستای تخریب روابط دو ملت، ارزیابی شود.