ارتقای زیرساختهای فنی و رفع اختلالات شبکه «شاد»؛ نیازمند تأمین بودجه
مدیر محصول اپلیکیشن «شاد» گفت: علیرغم دستور ریاستجمهور در بهمنماه سال گذشته مبنی بر تأمین بودجه ارتقای زیرساختهای فنی، این تخصیص بودجه صورت نگرفت و ما نتوانستیم نیاز فنی خود را برطرف کنیم.
خشایار فهیم در گفتوگو با ایسنا، درخصوص مدیریت آموزش مجازی دانشآموزان در زمان تعطیلی مدارس اظهار داشت: اپلیکیشن شاد، بهعنوان بازوی مجازی آموزشوپرورش، در چارچوب تدابیر این وزارتخانه مجموعهای از اقدامات و راهکارهای فنی را پیگیری میکند تا دانشآموزان با کمترین چالش و بیشترین سهولت این دوره را سپری کنند.
فهیم افزود: راهکارهای آموزشوپرورش که در چارچوب تدابیر فنی اپلیکیشن شاد اجرائی میشوند، در دو بخش اصلی قابل تبیین است.
بهینهسازی ترافیک
از طریق زمانبندی آموزش مجازی
مدیر محصول اپلیکیشن شاد، «زمانبندی آموزش مجازی دانشآموزان در شاد» را یکی از اولویتهای اصلی مدیریت بار ترافیک اینترنتی آموزش مجازی دانست و گفت: یکی از مؤثرترین راهکارها برای حفظ پایداری سرویس، توزیع ترافیک در طول روز است. طبق اطلاعرسانیای که آموزشوپرورش به مدیران مدارس انجام داده است، مدیران باید زمان حضور دانشآموزان در شاد را طبق زمانبندی اعلامشده مدیریت کنند. این توزیع حضور مجازی دانشآموزان در طول روز، بار ترافیک اینترنتی را همتراز با توان پاسخگویی اپلیکیشن شاد قرار میدهد.
فهیم همچنین از مدیران خواست تا با پایبندی به برنامههای زمانبندی اعلامشده، به پاسخگویی بهتر اپلیکیشن شاد در خدمترسانی به دانشآموزان کمک کنند.
«کلاس مجازی پیشرفته»، پیشنهاد تیم فنی شاد
به آموزشوپرورش
وی افزود: بهعنوان یک شرکت فنی که مجری پروژه آموزشوپرورش در آموزش مجازی هستیم، تمام توان خود را برای ارائه بهترین خدمات با امکانات موجود به کار گرفتهایم. در همین راستا، کلاس مجازی یکی از سرویسهایی است که در اپلیکیشن شاد طراحی شده و بهعنوان یک گزینه داوطلبانه در اختیار آموزشوپرورش قرار گرفته است. مدیران مدارس با پرداخت هزینهای معین، میتوانند امکان کلاس مجازی را در اختیار معلمان قرار دهند.
مدیر محصول شاد با بیان اینکه هزینه دریافتی از مدیران برای سرویس کلاس مجازی، معادل هزینه تمامشده فنی این سرویس برای شرکت ماست که بیش از ۳۰درصد کمتر از حداقل قیمت سرویسهای مشابه در ایران است، البته با امکاناتی که در هیچکدام از سرویسهای مشابه ارائه نمیشود، ادامه داد: نگاه ما در این موضوع، اضافه کردن یک گزینه کمکی برای پاسخگویی بهتر آموزشوپرورش در حوزه آموزش مجازی دانشآموزان بوده است.
تأمین بودجه فنی
راهحل اصلی بهبود خدمات شاد
فهیم در پاسخ به برخی انتقادات اخیر درباره اختلال این اپلیکیشن در ارائه سرویس به دانشآموزان اظهار داشت: در حال حاضر شاد توانسته همزمانی بیش از سهمیلیون کاربر را بدون اختلال پاسخگو باشد؛ اما نیاز آموزش کشور در روزهای خاص، بیش از این است. بهعنوان تیم فنی، بارها به مراکز تصمیمگیری اعلام کردهایم که برای پاسخگویی به نیاز دانشآموزان کشور در حوزه آموزش مجازی، به ارتقا و بهبود زیرساختهای فنی و سرورهای شاد نیاز داریم. جلسات متعددی با مسئولین داشتهایم و نامهنگاریهای بسیاری انجام داده و هشدار داده بودیم که در صورت عدم تخصیص بودجه، در سال جاری با چالشهایی مواجه میشویم.
وی ادامه داد: متأسفانه، علیرغم دستور ریاستجمهور در بهمنماه سال گذشته مبنی بر تأمین بودجه ارتقای زیرساختهای فنی، این تخصیص بودجه صورت نگرفت و ما نتوانستیم نیاز فنی خود را برطرف کنیم. با وجود عدم تأمین بودجه لازم برای ارتقای زیرساختهای فنی، تمام تلاش خود را با امکانات موجود به کار بستهایم تا خدمات به بهترین شکل ارائه شود؛ اما راهحل اصلی این موضوع، ارتقای زیرساخت فنی شاد است که تنها با تأمین بودجه این زیرساختها امکانپذیر خواهد بود.
مدیر محصول شاد با بیان اینکه آنچه در حیطه مسئولیت ما بهعنوان تیم فنی بوده، از مطالبه و مکاتبه تا جلسات متعدد با مسئولین ذیربط انجام دادهایم اما علیرغم این تلاشها، تاکنون بودجهای برای خریداری سرورهای موردنیاز به دست ما نرسیده است، گفت: تا زمانی که این سرورها تهیه نشوند، سرویس آموزش مجازی شاد به کیفیتی که بدون اختلال و کندی ارائه شود، نخواهد رسید. امیدواریم مسئولین در دولت و مجلس، این مشکل را بهصورت ریشهای و پایدار حل کنند تا بتوانیم باکیفیتترین خدمت را به دانشآموزان ارائه دهیم.