انتقاد ثابتی از پولهای آلوده در سینما و نمایش خانگی
امیرحسین ثابتی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، در نشست علنی دیروز (سهشنبه ۴ آذر) طی نطقی از انحرافات فرهنگی و اقتصادی در برخی مجموعهها سخن گفت.
وی تصریح کرد: متأسفانه بسیاری از فیلمهای سینمایی، شبکه نمایش خانگی، تئاترها، موسیقیها و حتی کتابها، امروز بودجههایی که در آنها تزریق میشود از محل پولهای فاسد، اختلاسها و منابع نامشروع در شبکه بانکی کشور است. بنده چند مثال میزنم در نهایت نتیجه میگیریم؛ کسانی که همیشه میگویند «در فرهنگ دخالت نکنید، کار فرهنگی کنید نه کار سرهنگی؛ بگذارید مردم خودشان انتخاب کنند»، همین افراد بیشترین دخالت را در حوزه فرهنگ دارند؛ با چه پولی؟ با پولهای نامشروع و اغلب آلوده که از طریق بسیاری از بانکهای خصوصی خارج میشود.
عضو کمیسیون فرهنگی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تامین مالی سریال خانگی شهرزاد، تصریح کرد: چند سال پیش خبری منتشر شد که سریال «شهرزاد» که یک سریال محبوب در شبکه نمایش خانگی بود؛ منبع مالی آن پولهای آلوده بوده که از دل بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان درآمده بود، امروز شما میبینید، مهدی جهانگیری که دادگاه اعلام کرده «مفسد اقتصادی و قاچاقچی حرفهای ارز است»، بانک گردشگری را تاسیس کرده و از طریق این بانک پلتفرم «شیدا» را تاسیس کرده و کار فرهنگی به اسم خود انجام میدهد. وی با انتقاد شدید از عملکرد مدیریتی بنیاد مستضعفان، نسبت به تزریق دهها میلیارد تومان از بیتالمال به جیب سلبریتیها و حمایت از آثار مبتذل در شبکه نمایش خانگی هشدار داد. ثابتی با طرح این پرسش که چرا نهادی که فلسفه وجودیاش رسیدگی به محرومان است، حامی مالی برنامههای هنجارشکن و مروج سبک زندگی غربی شده، تصریح کرد: «توجیهی ندارد که پول مستضعفان خرج کسانی شود که نهتنها پاسخگو نیستند، بلکه با دهنکجی به ارزشها مدعی هم هستند.»
ثابتی گفت: ببینید رسولاف چه نقشی در بانک آینده داشت، در دورهای که علی انصاری همهکاره این بانک بود و پولهای بانک آینده چه ارتباطی با برخی از فیلمها و کارهایی که به اسم فرهنگ و هنر در این کشور تولید شده دارد. این دزد بزرگی که این روزها زیاد زباندرازی میکند و قوه قضائیه باید شفافتر عمل کند و درخواست یک پلتفرم شبکه نمایش خانگی را داده، یعنی صرفاً به چپاول اقتصادی راضی نیستند و سیر نمیشوند و در حوزههای فرهنگی تبلیغاتی و رسانهای هم این پولها رو باید ما ببریم تا از این طریق بتوانیم افکار عمومی را برای آینده شستوشو بدهیم.