کد خبر: ۳۲۲۹۳۸
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۴۰۴ - ۲۰:۳۶
رئیس سازمان محیط‌زیست:

اسقاط خودرو‌های فرسوده طی یک سال به اندازه ۷ سال قبل انجام شد

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: در یک سال گذشته ۳۵۰ هزار خودرو اسقاط شد، یعنی در طول یک سال بیش از ۷ سال گذشته خودرو اسقاط شد.
به گزارش خبرگزاری ایرنا، شینا انصاری اظهار داشت: از ابتدای دولت چهاردهم، کارگروه کاهش آلودگی هوا که در دوره قبل غیرفعال بود، دوباره فعال شد. این کارگروه متشکل از بیش از ۲۰ دستگاه است که ۱۱ دستگاه اصلی آن مسئولیت مستقیم در حوزه‌هایی چون بهبود کیفیت سوخت، اسقاط خودروهای فرسوده و توسعه حمل‌ونقل عمومی دارند.
انصاری افزود: حضور معاون اجرائی رئیس‌جمهور و پیگیری مستمر نقطه قوت این کارگروه بوده است. همچنین تأکید شده که نمایندگان دستگاه‌ها در سطح معاون وزیر یا نماینده تام‌الاختیار حضور داشته باشند تا تصمیمات به‌ طور جدی پیگیری شود.
وی ادامه داد: مهم‌ترین قانون بالادستی در این حوزه، قانون هوای پاک مصوب سال ۱۳۹۶ است که دارای ۱۴ آیین‌نامه اجرائی است. متأسفانه بخش زیادی از این آیین‌نامه‌ها تاکنون اجرا نشده است. با وجود این، کارگروه ملی تلاش کرده موضوعات کلیدی مانند کیفیت سوخت، مصرف مازوت در نیروگاه‌ها و اسقاط خودروهای فرسوده را به‌ طور ویژه پیگیری کند. در شرایط محدودیت منابع انرژی و تحریم‌ها، وزارت نفت با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان اقداماتی برای کاهش میزان گوگرد در مازوت انجام داده تا در زمان وارونگی، آلودگی نیروگاه‌های شهری کاهش یابد.
رئیس سازمان محیط‌زیست گفت: با وجود همه این تلاش‌ها، مشکلات همچنان جدی است. ما در نقش دستگاه نظارتی پیگیر موضوعات هستیم و علاوه‌بر آن، نهادهای نظارتی بیرونی مانند سازمان بازرسی کل کشور و مجلس نیز این مسائل را دنبال می‌کنند. هدف ما این است که با توجه به شرایط واقعی کشور، از روش‌های مختلف برای کاهش مشکلات سوخت و کنترل صنایع آلاینده استفاده کنیم.
انصاری درباره برقی‌سازی خودروها توضیح داد: به‌صورت آزمایشی، طرح برقی‌سازی موتورسیکلت‌های کار با همکاری استانداری و شهرداری تهران آغاز شده و تاکنون برنامه ۲۰ هزار دستگاه در حال اجراست. با این وجود، هیچ برنامه اسقاطی برای موتورسیکلت‌ها پیش نرفته است.
وی با اشاره به وضعیت خودروهای سنگین گفت: در کشور حدود ۱۱۰ هزار خودروی کشنده فرسوده با مصرف بالای سوخت وجود دارد که سهم زیادی در آلودگی هوا دارند. خوشبختانه وزارت راه و شهرسازی پای کار آمده و مقرر شده به ازای واردات هر خودروی کشنده، یک خودروی فرسوده اسقاط شود.
رئیس سازمان محیط‌زیست اظهار داشت: از زمان تصویب قانون هوای پاک در سال ۱۳۹۶ تا سال ۱۴۰۲ حدود ۲۰۰ هزار خودرو اسقاط ‌شده بود، در حالی‌ که طبق قانون برنامه هفتم سالی ۵۰۰ هزار خودرو باید اسقاط شود و این عملی نشده بود تا در یک سال گذشته ۳۵۰ هزار خودرو اسقاط شد، یعنی در طول یک سال بیش از ۷ سال گذشته خودرو اسقاط شد.