خودروسازان به جای واردات خودرو پول قطعهسازان را بدهند
دبیر اول کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر خودروسازان نقدینگی دارند، چرا بدهی خود به قطعهسازان را پرداخت نمیکنند؟
به گزارش خبرگزاری فارس؛ «ابوالفضل حدادی» با اشاره به اهداف مجلس در تصویب واردات خودرو اظهار داشت: هدف اصلی از تصویب این طرح، ایجاد تعادل در بازار خودرو و پاسخ به نیاز واقعی مردم بود، چرا که تولید داخل توان تأمین تقاضای موجود را ندارد. کمبود عرضه، نارضایتی مردم، بیثباتی قیمتها و ضعف کیفیت خودروهای داخلی از جمله مسائلی بود که باعث شد مجلس واردات خودروهای نو و کارکرده را در دستور کار قرار دهد.
او افزود: با وجود مصوبه مجلس، عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت در این زمینه ضعیف بوده و آنطور که انتظار میرفت اقدامی مؤثر برای کاهش قیمت خودرو در بازار صورت نگرفته است.
دبیر اول کمیسیون صنایع و معادن همچنین نسبت به ورود خودروسازان به حوزه واردات انتقاد کرد و گفت: اگر خودروسازان مدعی کمبود نقدینگی هستند، چرا واردات انجام میدهند؟ و اگر نقدینگی دارند، چرا بدهی خود به قطعهسازان را پرداخت نمیکنند؟ این یک تعارض جدی است که باید برای افکار عمومی شفافسازی شود.
حدادی افزود: هماکنون در جامعه ابهامات زیادی نسبت به نحوه ثبتنام، قیمتگذاری، زمان تحویل و نحوه دریافت وجه توسط خودروسازان وجود دارد و مردم رضایتمندی لازم از روند موجود را ندارند. در حالی که کیفیت خودروهای داخلی ارتقا پیدا نکرده، افزایش قیمتها همچنان ادامه دارد و این وضعیت نوعی فرار به جلو از سوی خودروسازان است.
سایپا باز هم محصولاتش را گران میکند
ورود خودروسازان به واردات خودرو در حالی است که به بهانه کمبود نقدینگی، مدام محصولات خود را گران میکنند. علی شیخزاده؛ مدیرعامل سایپا، در نامهای رسمی به سازمان بورس اعلام کرد که قیمتهای جدید محصولات این شرکت در مراحل نهائی اخذ و ابلاغ از مراجع ذیصلاح قرار دارد و به همین دلیل، توقف نماد معاملاتی شرکت درخواست شده است تا پس از اعلام رسمی قیمتها، معاملات با شفافیت و نظم ادامه یابد.
این اقدام در راستای حفظ صرفه و صلاح سهامداران عنوان شده است. سایپا پیشتر در خرداد ماه افزایش قیمتهایی را اعمال کرده بود و به تازگی نیز ایران خودرو نرخ محصولات خود را افزایش داده است.