کد خبر: ۳۲۰۶۵۳
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۴۰۴ - ۲۰:۴۲
پزشکیان:

اگر نخبگان به میدان بیایند دشمن هیچ غلطی نمی‌تواند بکند

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه فقط یک راه برای عبور از وضعیت نامطلوب فعلی داریم، در توضیح آن گفت: راه رفع مشکلاتی مثل کم‌آبی، فرونشست زمین و امثال آن نه شعار و دستور، بلکه تکیه بر متخصصان، فارغ از نوع پوشش، منش و ظواهر آنان است. امروز دشمن چشم امید به این دوخته که ایران ضعیف شده و زمان ضربه زدن به آن است، اما اگر نخبگان به میدان بیایند، دشمن هیچ غلطی نمی‌تواند بکند.
مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور در آیین «گرامیداشت آغاز سال تحصیلی 1404-1405 دانشگاه‌ها، مراکز آموزشی و پژوهشی سراسر کشور» در دانشگاه تربیت مدرس، ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع دانشگاهیان اظهار داشت: اینکه ما در کشورمان گنج عظیمی از منابع و نعمات خدادادی داشته و همزمان با کوهی از مشکلات مواجه باشیم، به هیچ وجه شایسته و پذیرفتنی نیست.
وی با بیان اینکه گشتن به دنبال مقصر وضعیت فعلی مشکلی را رفع نمی‌کند، افزود: ریشه وضعیت نامطلوب فعلی این است که از آنچه خداوند به ما عطا کرده به شکل صحیح بهره نبرده‌ایم و راه برون‌رفت از این وضعیت کمک گرفتن از کسانی است که دانایی، توانایی و اراده حل مشکلات را دارند.
رئیس‌جمهور عمل بر مبنای دانایی، توانایی و اراده را همان عمل صالح توصیف و تصریح کرد: اینکه ما بدون استفاده از دانش و تهیه برنامه دقیق متکی بر مطالعات جامع، شهرهای‌مان را توسعه داده‌ایم و امروز با معضلاتی نظیر کم‌آبی، فرونشست زمین، آلودگی هوا، ترافیک و امثال آن مواجه هستیم، یک مشکل است و اینکه همچنان اصرار داشته باشیم همان مسیر را ادامه دهیم، مشکلی بزرگ‌تر.
پزشکیان با اشاره به اینکه فقط یک راه برای عبور از این وضعیت پیش‌رو داریم، در توضیح آن خاطرنشان کرد: راه رفع مشکلاتی مثل کم‌آبی، فرونشست زمین و امثال آن نه شعار و دستور، بلکه تکیه بر متخصصان، فارغ از نوع پوشش، منش و ظواهر آنان است. امروز دشمن چشم امید به این دوخته که ایران ضعیف شده و زمان ضربه زدن به آن است، اما اگر نخبگان به میدان بیایند، دشمن هیچ غلطی نمی‌تواند بکند.
وی با بیان اینکه بنده به دنبال پست و جایگاه و مقام نبوده و نیستم، اظهار داشت: من دغدغه مشکلات انباشته را داشتم و برای حل آنها اینجا هستم؛ عهد کرده‌ام که برای حل مشکلات همه توان خود را به کار بگیرم و تا پای جان در این راه خواهم ایستاد.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه مشکلات فعلی، حاصل عملکرد غلط در اداره کشور هستند، تصریح کرد: نظام اداری کشور بسیار فربه، ناکارآمد و کُند است و تامین هزینه‌های جاری آن خود یکی از دلایل جدی و مهم ایجاد و افزایش تورم است؛ هر بخش این نظام فربه را هم که می‌خواهیم اصلاح و حذف کنیم، علیه ما جوسازی می‌شود!
پزشکیان در بخش پایانی سخنانش با تبریک آغاز سالی دیگر در مسیر علم و دانش، به‌ویژه به دانشجویان سال اولی و نیز نفرات برتر کنکور سال جاری، خاطرنشان کرد: زندگی مسیر تلاش ما برای کمال و تعالی است؛ هدف ما در این مسیر باید هر روز بهتر شدن باشد. دانشگاه باید انسان‌هایی تربیت کند که عزت، سربلندی، افتخار و غرور ملی در وجودشان شعله‌ور و برای تحقق آن نیز توانمندی داشته باشند.
پیش از سخنان رئیس‌جمهور، وزرای بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و علوم، تحقیقات و فناوری و نیز رئیس دانشگاه تربیت مدرس در سخنانی ضمن اعلام آمادگی دانشگاهیان برای کمک به حل مشکلات، برخی مطالبات و مسائل این حوزه از جمله ضرورت رفع مشکلاتی که به مثابه خودتحریمی، تحریم‌های خارجی تحمیل شده بر کشور را تقویت و تکمیل می‌کنند و نیز توجه به توسعه دیپلماسی و تعاملات علمی به عنوان یک ضرورت برای رشد علمی کشور را مورد تاکید 
قرار دادند.
در این مراسم همچنین با حضور رئیس‌جمهور، وزرای بهداشت و علوم و رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، از 22 نفر از حائزین رتبه‌های برتر کنکور 1404 تجلیل به عمل آمد.
زیرساخت آموزش هوشمند 
باید بر پایه ایجاد مراکز ملی داده‌ها شکل گیرد
نخستین مرحله اجرای آزمایشی طرح «مدرسه هوشمند» نیز با حضور رئیس‌جمهور، در مدرسه اسماعیل‌منش شهرستان قدس آغاز شد.
در این برنامه آزمایشی که در سه بخش «تدریس هوشمند کتب درسی»، «آزمایشگاه هوشمند» و «تکنولوژی شبیه‌سازی» (VR) طراحی و اجرا شد، رئیس‌جمهور با حضور در کلاس درس، از نزدیک روند اجرای این شیوه نوین آموزشی را مورد ارزیابی و بررسی قرار داد.
رئیس‌جمهور در جریان بازدید از این مدرسه و پس از مشاهده اجرای عملی آموزش هوشمند، بر ضرورت رفع نواقص، تکمیل زیرساخت‌ها و ارتقای کیفیت محتوای آموزشی تأکید و دستورات لازم را در این زمینه صادر کرد.
پزشکیان با اشاره به اهمیت تحول در شیوه‌های یاددهی و یادگیری، اظهار داشت: آموزش مؤثر، آموزشی است که بر پایه مشاهده، درک و تجربه استوار باشد، نه بر حفظ صرف مفاهیم. هنگامی که مفاهیم از قالب واژه فراتر روند و به صورت تصویر و تجربه عینی درآیند، در حافظه دانش‌آموزان ماندگار خواهند شد و آموزش به معنای واقعی تحقق می‌یابد.
وی با تأکید بر ضرورت عدم اتکای نظام آموزش هوشمند به اینترنت افزود: زیرساخت آموزش هوشمند باید بر پایه ایجاد دیتاسنترهای ملی و مراکز گردآوری داده‌ها شکل گیرد؛ به‌گونه‌ای که فیلم‌ها، تصاویر و منابع آموزشی مورد نیاز معلمان به صورت آفلاین ذخیره و از طریق بسترهای بومی در اختیار معلمان و دانش‌آموزان قرار گیرد.
رئیس‌جمهور همچنین خاطرنشان کرد که در کنار این زیرساخت‌های مستقل، می‌توان امکان دسترسی به اینترنت را برای انجام تحقیقات علمی و پروژه‌های پژوهشی دانش‌آموزان فراهم ساخت.
آموزش هوشمند نباید به محتواهای دیداری، شنیداری و تعاملی محدود بماند و بازدیدهای میدانی 
و تجربی نیز در برنامه آموزشی گنجانده شود
پزشکیان در ادامه افزود: آموزش هوشمند باید تنها به محتواهای دیداری، شنیداری و تعاملی محدود نماند، بلکه بازدیدهای میدانی و تجربی نیز در برنامه آموزشی گنجانده شود تا دانش‌آموزان بتوانند از نزدیک با واقعیت‌های پیرامون خود آشنا شوند.
وی با اشاره به نقش بنیادین آموزش در توسعه کشور تصریح کرد: اگر بتوانیم مدارس را به‌روز کنیم، کیفیت آموزشی را اصلاح و نظام تعلیم و تربیت را ارتقا دهیم، بی‌تردید بسیاری از مشکلات کشور قابل حل خواهد بود. نسل امروز، سرمایه حقیقی ایران است و اگر آموزش صحیح ببیند، توانایی حل همه چالش‌های آینده را خواهد داشت.
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با رد تعبیر «نسل زد» برای توصیف نسل کنونی گفت: من با این‌گونه تقسیم‌بندی‌ها موافق نیستم. اگر ما از رشد علمی و آموزشی عقب بمانیم و ناتوانی خود را به نسل جوان نسبت دهیم، این خطاست. نسل جدید باید با به‌روز‌رسانی شیوه‌های آموزش و همراهی با تحولات زمان، راهی را که نسل ما پیموده است، قوی‌تر، علمی‌تر و فنی‌تر ادامه دهد.
پزشکیان در ادامه سخنان خود با اشاره به گسترش تولید محتوا در فضای ارتباطی امروز تأکید کرد: در دنیای امروز محتواهای فراوانی در حال تولید است، اما هنر آموزش آن است که بهترین و مفیدترین محتواها شناسایی و با شیوه‌ای درست به دانش‌آموزان منتقل شود.
رئیس‌جمهور آموزش را بستری برای پرورش مهارت‌های بنیادی دانست و افزود: هدف آموزش، تنها انتقال دانش نیست، بلکه باید پنج مهارت اساسی از جمله کار گروهی، مدیریت، حل مسئله، ارتباطات هوشمند و توانایی به‌کارگیری دانسته‌ها را در دانش‌آموزان تقویت کند. تحقق این امر مستلزم برگزاری دوره‌های توانمندسازی و مهارت‌افزایی برای معلمان و مربیان
است.
پزشکیان همچنین با تأکید بر اهمیت نقش مردم در نظام آموزشی کشور خاطرنشان کرد: با مشارکت و همکاری خانواده‌ها می‌توانیم آموزش باکیفیت و عادلانه را برای همه دانش‌آموزان فراهم و به‌تدریج نابرابری آموزشی را از میان برداریم.