کد خبر: ۳۲۰۶۱۰
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۴۰۴ - ۲۰:۲۷
در اجلاس بین‌المللی همکاری‌های تجاری حوزه خزر مطرح شد

کریدور شمال- جنوب مسیر چندوجهی توسعه اقتصادی منطقه خزر

به باور کارشناسان، راه‌اندازی کریدور بین‌المللی شمال– جنوب می‌تواند منطقه خزر را به یک مسیر ترانزیتی چندوجهی برای حمل‌ونقل جهانی تبدیل کند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، «دیمیتری کوروچکین»؛ نایب‌رئیس اتاق بازرگانی و صنعت فدراسیون روسیه در سخنرانی خود در بیست‌ودومین اجلاس شورای بین‌المللی همکاری‌های تجاری اتاق‌های بازرگانی کشورهای حوزه دریای خزر اظهار داشت: تمام جهان به اهمیت این منطقه واقف است چرا که دریای خزر در قلب شبکه تجارت و انرژی جهانی قرار دارد و ظرفیت بی‌نظیری برای تعمیق روابط اقتصادی میان کشورهای منطقه در اختیار دارد.
او با اشاره به اهمیت کریدور بین‌المللی شمال–جنوب افزود: به باور کارشناسان، راه‌اندازی این کریدور می‌تواند منطقه خزر را به یک مسیر ترانزیتی چندوجهی برای حمل‌ونقل جهانی تبدیل کند و بستر لازم را برای رشد اقتصادی و افزایش تبادلات میان ایران، روسیه، آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان فراهم آورد.
این فعال اقتصادی افزود: قرارداد همکاری استراتژیک میان دولت‌های ایران و روسیه و توسعه زیرساخت‌های کریدور شمال–جنوب، چشم‌انداز روشنی را برای تعاملات اقتصادی دو کشور ترسیم کرده است. عضویت اخیر ایران در گروه بریکس نیز فرصت‌های همکاری تازه‌ای را برای بخش خصوصی دو کشور فراهم کرده است.
کوروچکین از گسترش همکاری‌ها در حوزه مناطق ویژه اقتصادی، تبادل تجربیات فناورانه و ایجاد زیرساخت‌های ارتباطی دیجیتال میان کشورهای حوزه خزر خبر داد و افزود: این همکاری‌ها به ما کمک می‌کند تا در مسیر هم‌افزایی اقتصادی حرکت کنیم و از پتانسیل موجود در تعاملات تجاری و فناوری بهره‌برداری مؤثر داشته باشیم.
او با اشاره به دستاوردهای دو سال اخیر همکاری‌های اقتصادی کشورهای حوزه خزر گفت: در دو سال گذشته، ارتباطات جدید تجاری میان بخش خصوصی کشورها رشد چشمگیری داشته و حجم تعاملات در این منطقه بیش از 80 درصد افزایش یافته است. این روند نتیجه همکاری نزدیک اتاق‌های بازرگانی و ابتکارات مشترک در زمینه نمایشگاه‌ها، هیئت‌های تجاری و پروژه‌های لجستیکی بوده است.
نایب‌رئیس اتاق بازرگانی روسیه افزود: در نشست اخیر کشورهای حوزه خزر در آستراخان، نتایج بسیار مثبتی در جهت تعمیق روابط اقتصادی حاصل شد. ما بر این باوریم که هماهنگی بیشتر در زمینه‌های گمرکی، لجستیکی و زیرساختی می‌تواند منطقه خزر را به یکی از محورهای اصلی رشد و ثبات اقتصادی در اوراسیا تبدیل کند.
کوروکچین با تأکید بر لزوم تداوم این مسیر گفت: تعاملات اقتصادی میان کشورهای خزر باید همچون زنجیره‌ای منسجم و پیوسته ادامه یابد تا به رشد پایدار، افزایش سرمایه‌گذاری و گسترش همکاری‌های فناورانه بینجامد.
 موانع توسعه اقتصادی خزر
همچنین به گزارش خبرگزاری مهر، محمود نجفی‌عرب؛ رئیس اتاق بازرگانی تهران درباره ظرفیت‌ها و چالش‌های اقتصادی کشورهای حوزه خزر اظهار داشت: پروژه‌هایی مانند کریدور بین‌المللی شمال- جنوب، سرمایه‌گذاری‌های مشترک در حوزه انرژی و پتروشیمی و همکاری‌های رو به رشد در بخش‌های حمل‌ونقل، کشاورزی، فناوری و گردشگری، فرصت‌های بی‌سابقه‌ای برای ما ایجاد کرده‌ است.
رئیس اتاق بازرگانی تهران بر وجود موانعی مانند مشکلات بانکی و ارزی، ضعف زیرساخت‌های حمل‌ونقل، نبود هماهنگی در مقررات گمرکی و تعرفه‌ای و تفاوت در سیاست‌های تجاری تأکید کرد و افزود: این عوامل تحقق ظرفیت‌های منطقه را محدود می‌کنند.