کد خبر: ۳۲۰۱۴۴
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۴۰۴ - ۱۹:۳۰

بسترها و شرایط تاثیرگذاری جنگ نرم (2)(پرسش و پاسخ)


پرسش:
چه عوامل، بسترها و شرایطی موجب می‌شود جنگ نرم دشمنان تاثیرگذار بوده و به اهداف موردنظر خود برسند؟
پاسخ:
در بخش نخست پاسخ به این سؤال به یک عامل ضعف باورها و سستی ایمان پرداختیم که اینک در ادامه دنباله مطلب را پی می‌گیریم:
2- ضعف نفس (تن‌پروری، تنبلی و افسارگسیختگی)
از دیگر بسترها و شرایطی که دشمنان اسلام را در جنگ نرم به طمع می‌اندازد و آنان را حریص می‌نماید، ضعف نفس، مانند: تن‌پروری، تنبلی و افسارگسیختگی است. دشمنان در کمین نشسته، این موقعیت را بستر مناسبی برای نفوذ و تاثیرگذاری جهت رسیدن به اهداف در جنگ نرم می‌دانند و حتی گاهی آن را به‌مثابه چراغ‌سبز تلقی می‌کنند. در هر صورت همین که واکنشی فعالانه از جانب مسلمانان دیده نمی‌شود، خود بهترین مشوق دشمنان به حساب می‌آید و انگیزه آنان را در مسیر باطل خودشان بالا می‌برد.
ضعف نفس در قرآن
1- خداوند می‌فرماید: «(بنی‌اسرائیل) گفتند: ای موسی! در آنجا گروهی (نیرومند و) ستمگرند و ما هرگز وارد آن نمی‌شویم تا آنها از آن خارج شوند. اگر آنها از آن بیرون رفتند، ما داخل خواهیم شد. گفتند: ای موسی! تا آنها (دشمنان) در آنجا هستند، ما هرگز وارد نخواهیم شد. تو و پروردگارت بروید (و با آنان) بجنگید، ما همین‌جا نشسته‌ایم» (مائده- ۲۲و ۲۴) خداوند چنین مقرر کرده بود که قوم بنی‌اسرائیل در سرزمین مقدس با آرامش و رفاه زندگی کنند، به شرط آنکه آنجا را از لوث وجود مشرکان و بت‌پرستان پاک سازند و خودشان نیز از آموزه‌های پیامبر‌شان منحرف نشوند. اما همان‌طور که افراد ضعیف‌النفس و ترسو مایلند همه پیروزی‌ها در سایه تصادف یا معجزه باشد و سر سفره آماده با کمترین هزینه بنشینند، بنی‌اسرائیل نیز چنین بودند. آنان که در فضا و شاکله تن‌پروری خود گرفتار بودند، جسارت را به جایی رساندند که گفتند: تو و پروردگارت بروید جنگ کنید و ما اینجا نشسته‌ایم!»
۲- خداوند می‌فرماید: «تخلف کنندگان از جنگ تبوک از مخالفت با پیامبر خدا و کناره‌گیری از جهاد خوشحال شدند و خوش نداشتند که با مال و جان خود، در راه خدا جهاد کنند و گفتند: در این گرما (به سوی میدان) حرکت نکنید» (توبه-۸۱) آری این تخلف اصل نفاق به خاطر ضعف نفس بود که با عذرهای واهی در خانه‌های خود نشستند و تن‌آسایی را بر خطرات میدان جنگ ترجیح دادند، حتی به این نیز بسنده نکردند، و با وسوسه‌های شیطانی، دیگران را نیز دلسرد یا منحرف می‌ساختند و به آنان می‌گفتند: در این گرمای سوزان تابستان به سوی میدان نبرد و جهاد در راه خدا شرکت نکنید.
ضعف نفس در روایات
۱- امام علی(ع) یکی از عوامل فقر را ناشی از سستی و تنبلی دانسته و می‌فرماید: «زمانی که (در عالم تکوین) پدیده‌ها با یکدیگر ازدواج کرده، به هم پیوستند و هماهنگ شدند، کسالت و ناتوانی نیز با هم ازدواج کردند که حاصل آن فقر شد»(تحف‌العقول، ص 220) در مسائل معنوی نیز چنین سنتی حاکم است به این معنا که اگر فرد یا جامعه‌ای در امور معنوی و فرهنگی سستی و تن‌پروری کند، به یقین در این عرصه نیز دچار فقر فرهنگی خواهد شد.
2- امام محمد باقر(ع) می‌فرماید: «همانا من مردی را که در کار دنیایش تنبل باشد مبغوض می‌دارم، و کسی که نسبت به کار دنیایش تنبلی ورزد، (به طریق اولی) نسبت به کار آخرتش تنبل‌تر خواهد بود.» (الکافی، ج 5، ص 85) آری سستی، تنبلی، تن‌پروری و افسارگسیختگی بستر مناسبی را برای رسیدن دشمنان اسلام به اهدافشان در عرصه جنگ نرم ایجاد می‌کند و آنها را بر سرنوشت مسلمانان مسلط می‌نماید.
3- تعصب، قبیله‌گرایی و نژادپرستی
تعصب‌های جاهلی و برتری نژادی، همواره یکی از معضلات بشر در طول تاریخ بوده و بهترین زمینه برای جنگ نرم و سخت مستکبران و استعمارگران به شمار می‌آمده است. جنایات نسل‌کشی صهیونیست‌ها علیه مردم مظلوم فلسطین، جنایات صرب‌ها علیه مسلمانان بوسنی و تحریک قومیت‌های کرد، ترک، بلوچ، عرب و ترکمن و... علیه نظام جمهوری اسلامی ایران، نمونه‌های بارزی از همین عصبیت و قبیله‌گرایی و نژادپرستی است.
(ادامه دارد)