روسیه درباره توقف تأمین مالی راهآهن رشت-آستارا پیامی نداده است
رئیس مرکز امور بینالملل وزارت راه و شهرسازی گفت: تا این لحظه از سمت روسیه درباره صرف نظر از تأمین مالی پروژه راهآهن رشت- آستارا چیزی نشنیدهایم.
«امین ترفع» در گفتوگو با ایلنا در پاسخ به این سؤال که با توجه به اینکه اخیرا نماینده رئیسجمهور در اقتصاد دریامحور در مصاحبهای اعلام کرده که احتمال دارد با اسنپ بک، تامین مالی پروژه راهآهن رشت- آستارا از طریق منابع مالی داخلی انجام شود، آیا روسیه از تامین مالی صرف نظر کرده، تاکید کرد: این سؤال را باید از همان شخصی که موضوع را مطرح کرده پرسید اما تا این لحظه از سمت روسیه درباره صرفنظر از تامین مالی این پروژه چیزی نشنیدهایم. موافقتنامهای با روسیه درباره تامین مالی پروژه داریم و هنوز پیامی از روسیه برای توقف روند تامین مالی دریافت نکردهایم و تا این لحظه اسنپ بک تاثیری بر روی این موضوع نداشته است.
همچنین «سید حسین میرشفیع»؛ نماینده و مشاور سابق وزیر راه و شهرسازی در امور زیربنایی، در گفتوگو با خبرگزاری مهر با بیان اینکه کریدور رشت- آستارا یکی از مسیرهای مهمی است که میتواند ایران را به کشورهای اروپایی، روسیه و قفقاز متصل کند، افزود: کریدور رشت- آستارا دارای پیمانکار است و قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء اجرای آن را برعهده دارد. از نظر تملک اراضی نیز به دلیل انجام مطالعات قبلی، حدود ۵۰ درصد از مسیر تملک شده تا شرایط برای اجرای پروژه فراهم است.
وی ادامه داد: در توافقی که میان ایران و روسیه انجام شد قرار بر این بود که روسیه اجرای پروژه را بهصورت B.O.T انجام دهد؛ به این معنا که هزینههای پروژه از محل منافع بهرهبرداری بازگردانده شود اما بعدها این توافق به تأمین مالی به فاینانس تغییر یافت تا منابع مالی بهصورت وام از سوی روسیه تأمین شود.
نماینده و مشاور سابق وزیر راه و شهرسازی در امور زیربنایی گفت: مبلغ مصوب این فاینانس یک میلیون و 600 میلیارد یورو بود که هم در روسیه و هم در ایران تصویب و مجوز استفاده از آن در هیئت دولت صادر شد. با این حال، به دلیل اختلافنظرهایی که میان طرف ایرانی و شرکت روسی بر سر هزینه اجرای پروژه و کامل نبودن مطالعات وجود دارد، هنوز قرارداد تجاری این پروژه نهائی و امضا نشده است. ما در قالب انجمن خیرین راه و ترابری، مطالعات انجامشده در این مسیر، از جمله مطالعات مهندسی ارزش پروژه را بازبینی کردهایم. با توجه به احجام قراردادی موجود با قرارگاه خاتمالانبیا، برداشت ما این است که این پروژه با حدود ۷۰۰ میلیون دلار یا کمتر از آن قابل تکمیل است.