کد خبر: ۳۱۹۳۵۴
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۴۰۴ - ۲۲:۰۵

گرامیداشت چهلمین روز درگذشت هنرمند حکیم استاد محمود فرشچیان

اصفهان- خبرنگار کیهان:
در چهلمین روز درگذشت استاد محمود فرشچیان، نگارگر شهیر ایرانی، مراسم گرامیداشتی با عنوان «حکیم نگارگر» در اصفهان برگزار شد. 
حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، با تأکید بر حکیم بودن فرشچیان، از دانشگاه‌های کشور خواست تا برای حفظ هنر اصیل ایرانی، روش آموزشی استاد- شاگردی وی را احیا و نهادینه کنند. وی حکمت فرشچیان را تلفیقی از عقلانیت، فضیلت، معنویت و خدمت به مردم دانست. همزمان، رضا بدرالسما، هنرمند نگارگر، از دغدغه‌های استاد فقید در مورد حذف رشته مینیاتور و بحران آب اصفهان سخن گفت.
چهلمین روز درگذشت استاد محمود فرشچیان، نگارگر نام‌آشنای جهانی، بهانه‌ای شد تا جمعی از مقامات ارشد استان، شاعران و هنرمندان در آرامگاه صائب تبریزی اصفهان گرد هم آیند و بر اهمیت میراث فکری و عملی این هنرمند بزرگ تأکید کنند. ریشه‌های این گردهمایی در سنت عمیق نگارگری ایرانی و جایگاه بی‌بدیل استاد محمود فرشچیان در تمدن ایرانی- اسلامی نهفته است؛ هنرمندی که با خلق آثاری چون «عصر عاشورا» و «ضامن آهو»، نه‌تنها تخیل هنری را بر پایه تعقل بنا نهاد، بلکه معنویت و خدمت به مردم را در قامت هنر تجسم بخشید. اهمیت میراث این هنرمند فقید، که چهلمین روز درگذشت او با این مراسم گرامی داشته شد، به حدی است که بالاترین نهاد فرهنگی کشور(شورای عالی انقلاب فرهنگی) را به واکنش واداشته است. دغدغه اصلی استاد فرشچیان و دبیر این شورا، یعنی احیای سنت استاد- شاگردی، خود ریشه در قرون متمادی انتقال دانش و حکمت عملی در حوزه‌هایی چون معماری، خوشنویسی و نگارگری دارد؛ روشی که در آن، هنرمند نه فقط مهارت، بلکه حکمت، اخلاص و فضیلت را نیز به نسل بعد منتقل می‌کرد و اکنون به دلیل غلبه رویکردهای صرفاً نظری در دانشگاه‌ها، در معرض خطر حذف قرار گرفته است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، با تأکید بر ضرورت احیای سنت استاد- شاگردی در حوزه‌های هنری، گفت: «روش آموزشی زنده‌یاد محمود فرشچیان باید در دانشگاه‌ها نهادینه شود تا نسل‌های آینده بتوانند هنر اصیل ایرانی را به‌درستی 
فرا گیرند.» وی خاطرنشان کرد که تمدن ایرانی- اسلامی در پرتو خلاقیت و حکمت هنرمندانی چون فرشچیان بالیده و تداوم این مسیر نیازمند توجه به سنت استاد- شاگردی و ترویج اندیشه‌های حکمی او در نظام آموزش عالی است.