کد خبر: ۳۱۹۰۴۴
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۴۰۴ - ۲۰:۵۶

حرکت لاک‌پشتی پروژه راه‌آهن رشت- آستارا

وزیر راه و شهرسازی خبر داد که تاکنون حدود ۸۰ کیلومتر از اراضی مسیر خط آهن رشت- آستارا تملک و تثبیت شده و بیش از ۳۰ کیلومتر آن به طرف روسی تحویل داده شده است.
به گزارش ایسنا راه‌آهن رشت - آستارا  به عنوان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های ریلی ایران و همچنین حلقه اتصال بخش شمالی کریدور شمال - جنوب  به شمار می رود که ۱۶۲ کیلومتر طول دارد و شامل ۹ ایستگاه صومعه‌سرا، ماسال، رضوانشهر، پره‌سر، اسالم، لیسار، حویق، لوندویل و آستارا می‌شود.
آن طور که گفته می‌شود تکمیل راه‌آهن رشت- آستارا به تکمیل کریدور بین‌المللی ریلی (NOSTRAC)  می‌انجامد و راه‌آهن ایران را به راه‌آهن کشورهای قفقاز، روسیه، اسکاندیناوی و شمال اروپا متصل می‌کند.
از سوی دیگر تکمیل این مسیر ریلی، مزایایی از جمله تسهیل در مبادلات بازرگانی از مبادی و مقاصد بندر هلسینکی فنلاند، هامبورگ آلمان، باتومی گرجستان با بنادر جنوبی ایران، دهلی هند، کراچی پاکستان و بانکوک تایلند را به دنبال دارد.
با بهره‌برداری از این مسیر ریلی، ظرفیت جابه‌جایی بار سالانه تا ۱۵ میلیون تن افزایش خواهد یافت که علاوه بر کاهش فشار بر حمل‌ونقل جاده‌ای باعث کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی نیز می‌شود. از طرفی تکمیل این مسیر زمان و هزینه جابه‌جایی بار را نیز کاهش خواهد داد.
از طرفی گفته می شود با افزایش حجم بار ترانزیتی، کمک شایانی به توسعه زیرساخت‌های لجستیکی و اقتصادی منطقه گیلان و کل کشور صورت می‌گیرد. 
در تشریح آخرین وضعیت ساخت این پروژه ملی و بین‌المللی به‌تازگی فرزانه صادق؛ وزیر راه و شهرسازی خبر داد که تاکنون حدود ۸۰ کیلومتر از مسیر تملک و تثبیت شده و بیش از ۳۰ کیلومتر آن به طرف روسی تحویل داده شده است.
او گفت که آمادگی داریم تا چند هفته آینده نیمی از مسیر را برای آغاز عملیات فنی به طرف روسی واگذار کنیم و تا پایان امسال تملک اراضی به طور کامل به پایان می‌رسد و مسیر آماده عملیات اجرایی خواهد شد.
وزیر راه و شهرسازی از برگزاری نشست سه‌جانبه ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه در باکو ظرف کمتر از یک ماه آینده خبر داد و افزود که در این نشست، موضوع تضمین بار و حمل سالانه میلیون‌ها تن کالا از مسیر رشت-  آستارا بررسی و تفاهم‌نامه‌های مهمی امضا خواهد شد.