کد خبر: ۳۱۸۳۹۰
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۴۰۴ - ۲۰:۱۲

ورود سالانه بیش از یک میلیون گردشگر سلامت به کشور

مدیرکل بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی گفت: یکی از مزیت‌های رقابتی ایران در جهان مربوط به گردشگری سلامت است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، مسلم شجاعی در مراسم برگزاری پویش بین‌المللی «نسیم رحمت» اظهار داشت: در بین همه محصولات گردشگری کشور، یکی از مزیت‌های رقابتی ما در جهان مربوط به گردشگری سلامت است. مطالعات بین‌المللی نشان می‌دهد در شرایط بی‌ثباتی و حتی جنگ، دو محصول گردشگری سلامت و زیارت کمتر آسیب می‌بینند و بنابراین این ظرفیت باید مورد توجه قرار گیرد. شجاعی افزود: ما از نظر دانش و توانمندی پزشکان قابل رقابت هستیم و زیرساخت‌ها به‌ویژه در حوزه بیمارستان‌های خصوصی مناسب است، اما در بخش هماهنگی و فرآیند اجرا، در حوزه گردشگری سلامت باید منسجم‌تر عمل کنیم. در این راستا دبیرخانه شورای راهبری گردشگری سلامت در حال تلاش برای افزایش هماهنگی‌های بین‌بخشی بین وزارت بهداشت، اطلاعات و امورخارجه است. وی ادامه داد: در سال گذشته بیش از 7 میلیون گردشگر وارد ایران شده‌اند که طبق اعلام وزارت بهداشت، بیش از یک تا
1.2 میلیون نفر از آنها در حوزه سلامت بوده‌اند.
 برگزاری پویش نسیم رحمت
 برای تقویت برند گردشگری سلامت 
دبیرکل مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی نیز در این مراسم گفت: مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های فعال در جهان است که در اروپا، آسیا و خاورمیانه فعالیت دارد. طی سال‌های گذشته تمرکز این مرکز بر توسعه کسب‌وکارهای مرتبط با بخش سلامت بوده، اما از سال گذشته بخش ارتباطات مردمی و ایجاد تعامل بین بیماران و ارائه‌دهندگان خدمات درمانی در کشورهای مختلف در دستور کار قرار گرفته است. در این راستا پروژه «نسیم رحمت» اجرائی شده است.
مجید زنگویی افزود: پویش «نسیم رحمت» یک ابتکار انسان‌دوستانه در حوزه گردشگری سلامت است که با هدف ارائه خدمات درمانی باکیفیت و مقرون‌به‌صرفه به بیماران بین‌المللی، در ایام ماه مبارک ربیع‌الاول 1448 (مصادف با 22 مرداد تا 22 شهریور 1405) در سراسر کشور برگزار خواهد شد. این کمپین با مشارکت بیمارستان‌ها، پزشکان، شرکت‌های گردشگری سلامت و نهادهای عمومی و مردمی اجرا می‌شود و در راستای ارتقاء دیپلماسی سلامت و تقویت برند خدمات درمانی ایران طراحی شده است. زنگویی تأکید کرد: شعار «تهران، پایتخت گردشگری سلامت کشورهای اسلامی» را مطرح کرده‌ایم و از نظر ظرفیت‌های فنی در بخش تخصصی پزشکی، توانمندی‌های بی‌نظیر و قابل رقابتی داریم. کمپین نسیم رحمت فرصت یک‌ماهه‌ای است تا گردشگران سلامت بتوانند خدمات درمانی مورد نیاز خود را با تسهیلات و تعرفه‌های مناسب در ایران دریافت کنند. وی ادامه داد: در کشورهای اسلامی همواره بر افزایش همدلی و انجام کارهای مشترک تأکید داشته‌ایم و موضوع کمپین نسیم رحمت با پیوند با کشورهای مسلمان می‌تواند اتفاقی نو باشد. ایران به واسطه تمدن کهن، پزشکان حرفه‌ای و حس انسان‌دوستی هموطنان، در گردشگری سلامت سرآمد است و این کمپین فرصتی برای معرفی توانمندی کشور به جهان فراهم می‌کند.
 لزوم جذب سالانه 2 میلیون گردشگر سلامت 
در کشور
علی سلحشور، مدیرکل روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان نظام پزشکی نیز در ادامه این مراسم گفت: برنامه هفتم توسعه کشور هدف‌گذاری کرده که سالانه حدود دو میلیون گردشگر سلامت جذب شود. اگر این موضوع جدی مورد توجه قرار بگیرد، باید حمایت‌ها و اقدامات عملی برای تحقق آن صورت گیرد؛ وگرنه صرفاً نوشتن اهداف روی کاغذ بی‌فایده خواهد بود.