کد خبر: ۳۱۷۸۶۸
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۴۰۴ - ۱۹:۲۷

خشک‌ شدن دریاچۀ ساوه همزمان با تولد حضرت محمد(ص) ادعــا یا واقعیــت؟

حضرت محمد (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) در شب هفدهم ربیع‌الاول در مکه به دنیا آمدند. در این شب رخدادهایی به وقوع پیوست که به «اِرهاصات» مشهور است. برخی از این رخدادها عبارتند از:
یک: لرزیدن طاق کسری و سقوط ۱۴ کنگره آن؛
دو: خاموش‌شدن آتش در آتشکده فارس پس از هزار سال؛
سه: افتادن پادشاهان از تخت بر زمین؛
چهار: جاری‌شدن آب در وادی سماوه؛
پنج: خشکیدن دریاچۀ ساوه.
برای برخی این پرسش پیش می‌آید که تولد پیامبر چه ربطی به دریاچه ساوه داشت؟
برخی از گزارش‌های موجود ایران باستان نشان‌دهندۀ وجود دریاچه‌ای در ساوه است.
در «اوستا» از دریاچه‌ زرمند (که احتمالاً زرند فعلی باشد) یاد شده است(1). نویسندۀ «تاریخ قم» نیز در وجه نامگذاری شهر آوه، بیان می‌کند که ابتدا نامش«آبه» بود؛ زیرا گیوبن گودرز آن را در کنار آب بنا کرد(2). 
بنابر برخی گزارش‌های تاریخی، هنگام تولد پیامبر وقایع خارق‌‌العاده‌ای به وجود آمد؛ از جمله دریاچۀ ساوه خشک شد(3). شاعرانی از جمله سلمان ساوجی در سروده‌های خود از این واقعه یاد کرده‌اند(4). 
باید گفت خاموش‌شدن آتشکدۀ فارس، فرو‌ریختن کنگرۀ کسری و شکسته‌شدن بت‌ها توجیه دارد؛ زیرا نشانه‌ای از زوال مظاهر بت‌پرستی است؛ اما خشکیده ‌شدن دریاچۀ ساوه چه ارتباطی به اینها دارد؟
با تأمل در آموزه‌های دین زردشتی، گره از این مشکل باز می‌شود. در ایران باستان، عناصر اربعه (آب، خاک، باد و آتش) محترم و مقدس بودند. آناهیتا یا ناهید، فرشتۀ آب به‌شمار می‌رفت(5). ایرانیان به احداث معابد آناهیتا در اطراف آب‌ها و ارتفاعات همت می‌گماشتند. وجود قلعه دختر در برخی از نواحی ایران، گویای این مطلب است(6). اما این قداست در ساوه به افراط کشیده شده بود و ساوجیان کهن، سالانه دو نفر را در آب دریاچه ساوه غرق می‌کردند(7) که نوعی قربانی به‌شمار می‌آمد و از این عمل بوی شرک استشمام می‌شد. بنابراین خشک‌ شدن دریاچۀ ساوه در کنار خاموش‌شدن آتشکدۀ فارس، افتادن بت‌ها بر زمین و ریختن چهارده کنگره از کاخ کسری قرار گرفت.  پس تمامی حوادث نقل‌شده همزمان با میلاد پیامبر(ص) از جمله خشک ‌شدن دریاچۀ ساوه، در منابع معتبر تاریخی و جوامع حدیثی ثبت شده‌اند. این رخدادها حتی پس از گذشت سالیان، می‌توانند سبب عبرت و پند باشند؛ چراکه هدف آنها، ایجاد تکان و بیداری در دل مردمی بود که در بت‌پرستی، ظلم و فساد غرق شده بودند(8). نتیجه اینکه در شب تولد پیامبر(ص) اتفاقاتی به وقوع پیوست که نشان‌دهندۀ خبر بزرگی بود. همۀ این اتفاقات مظهر شرک و در مقابل توحید بود که با تولد آن حضرت، به برخی از نمادهای شرک تلنگری زده شد. از جمله وقایع هنگام تولد پیامبر‌، خشک‌شدن دریاچه ساوه بود؛ زیرا این دریاچه نیز ‌پرستیده می‌شد و حتی در مقابل آن قربانی انجام می‎دادند.
پی‌نوشت‌ها:
1. اوستا، یشت‌ها؛ تحقیق: ابراهیم پورداود؛ تهران: [بی‌نا]، 1347 ش، ج 2، ص 345. جهانگیر اوشیدری؛ دانشنامه مزدیسنا؛ تهران: نشر مرکز، 1371 ش، ص 259.   2. حسن بن محمد قمی؛ تاریخ قم؛ تصحیح: سیدجلال‌الدین طهرانی؛ تهران: توس، 1361 ش، ص 79 ـ 80.   3. محمد بن علی ابن‌بابویه (شیخ صدوق)؛ الامالی؛ چ 6، تهران: کتابچی، 1376 ش، ص 285. شیخ صدوق؛ کمال‌الدین و تمام النعمه؛ 1395 ق، چ 2، تهران: دارالکتب الاسلامیه، ج ‏1، ص 191. احمد بن ابی‌یعقوب بن واضح؛ تاریخ یعقوبى؛ بیروت: دار‌صادر، [بى‌تا]، ج ‏2، ص 8. محمد بن جریر طبری؛ تاریخ طبری؛ چ 2، بیروت: دار‌التراث، 1387 ق، ج ‏2، ص 166. 4. سلمان ساوجی؛ دیوان سلمان ساوجی؛ چ 2، تهران: انتشارات صفی‌علی‌شاه، 1367 ش، ص 519. 5. یشت‌ها؛ تحقیق: ابراهیم پورداود؛ بمبئی: [بی‌نا]، 1310 ش، آبان‌یشت، بند 9، فقرۀ 34. 6. مرتضی ذکائی؛ قلعه دختر ساوه؛ تهران: انتشارات سازمان میراث فرهنگی، 1374، ج 2، ص 523 ـ 540. 7. محمدحسین تبریزی؛ برهان قاطع؛ به اهتمام محمد معین؛ تهران: امیرکبیر، 1361 ش، ج 2، ص 333 ـ 334. 8. جعفر سبحانی؛ فروغ ابدیت؛ قم: بوستان کتاب، ۱۳۸۵ ش، ص ۱۴۷.
مصطفی محسنی