کد خبر: ۳۱۶۷۳۱
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۴۰۴ - ۲۰:۴۴

مخالفت قاطع رئیس پارلمان لبنان با طرح دولت برای خلع سلاح حزب‌الله

رئیس پارلمان لبنان گفته است که مصوبه دولت لبنان درخصوص انحصار سلاح به شکل مطرح‌شده قابل اجرا نیست.
به گزارش «ایسنا»، «نبیه بری»، رئیس پارلمان لبنان، در جریان گفت‌وگو با شبکه «العربیه» خاطرنشان کرد که خواستار گفت‌وگو درباره تصمیم دولت مبنی‌بر محدود کردن سلاح خواهد شد و تأکید کرد مصوبه دولت درخصوص انحصار سلاح به شکل مطرح‌شده قابل اجرا نیست. نبیه بری در ادامه افزود که قرار است با «تام باراک»، فرستاده آمریکایی، نشست برگزار کند اما خود هیچ پیشنهادی به او ارائه نخواهد کرد. وی همچنین تصریح کرد، مادامی که رژیم صهیونیستی از اجرای تعهدات خود و توافقات مربوط به آتش‌بس سر باز می‌زند، هرگونه تصمیمی درباره حزب‌الله قابلیت اجرائی‌شدن ندارد؛ حزب‌الله از زمان آتش‌بس، هیچ گلوله‌ای شلیک نکرده است، در حالی که رژیم صهیونیستی همچنان به حملات خود ادامه می‌دهد. هیچ نگرانی از وقوع جنگ داخلی یا هرگونه تهدیدی برای صلح داخلی وجود ندارد. رئیس پارلمان لبنان در سخنانی با تأکید بر ضرورت تمرکز بر مقابله با رژیم صهیونیستی و طرح‌های آن علیه تمام این کشور، مخالفت خود با تصمیم دولت درباره موضوع سلاح مقاومت را اعلام کرد و هشدار داد که اختلافات داخلی نباید جای اولویت مقابله با تجاوزات رژیم اشغالگر را بگیرد.
خطر علیه لبنان از جانب آمریکا و اسرائیل است
رئیس فراکسیون بعلبک الهرمل در پارلمان لبنان با بیان اینکه تهدیدهای رژیم صهیونیستی و تهدیدهای تکفیری علیه لبنان، همچنان پابرجاست، گفت که منطقی است که لبنانی‌ها در مورد چگونگی رویارویی با این تهدیدها به توافق نظر برسند. رئیس فراکسیون بعلبک الهرمل اعلام کرد که تهدیدهای اسرائیل پابرجاست و تهدیدهای تکفیری نیز علیه لبنان باقی است. تهدیدها از زبان آمریکا هنگامی که گفت لبنان را به سوریه ملحق خواهیم کرد، مطرح شد. «حسین الحاج حسن» با ابراز تعجب نسبت به عملکرد دولت لبنان در مقابله با پرونده کنونی، گفت: «دولت کاری نکرده است دست‌کم باید یک اسیر را از اسرائیل باز می‌گرداند یا تجاوزات علیه لبنان را متوقف می‌ساخت یا دست‌کم از هم‌پیمان خود آمریکا می‌خواست تا به توافق احترام گذاشته شود.» در این شرایط «ژوزف عون»، رئیس‌جمهور لبنان، چشم خود را بر روی این واقعیات می‌بندد و در گفت‌وگویی با رسانه سعودی، بدون اشاره به دخالت‌های آمریکا و تعیین تکلیف برای دولت این کشور برای خلع سلاح مقاومت، گفت: «پیام ما روشن است و آن عدم دخالت ایران در امور ماست.» او در شرایطی این سخنان را بر زبان می‌آورد که فرستاده آمریکا به لبنان در اظهاراتی مداخله‌جویانه مدعی شد خلع سلاح حزب‌الله به نفع لبنان، شیعیان آن و اسرائیل است! وی با این ادعا که خلع سلاح حزب‌الله به نفع شیعیان است، گفت: «حزب‌الله باید گزینه‌های خود را بررسی کند و نمی‌تواند چیزی را بگیرد، بدون آن‌که در مقابل چیزی را ببخشد. (آیا این سخنان و سخنان مشابه و دستورالعمل صادرکردن این‌ها دخالت نیست؟!) وی همچنین گفت: «تصمیم لبنان مستلزم همکاری از سوی اسرائیل است. دولت لبنان گام اول را برداشت و اکنون اسرائیل باید گامی بردارد.» البته این حرف باراک همزمان با این مطرح می‌شود که خبرنگار «المیادین» در جنوب لبنان گزارش می‌دهد که نیروهای اشغالگر در تجاوزی جدید به خاک لبنان، به شرق شهرک میس‌الجبل نفوذ کرده و یکی از خانه‌های آسیب‌دیده را منفجر کردند؛ و از این سنخ تجاوزات هر روز ادامه دارد!