سامانه ملی گردشگران سلامت برای پذیرش بیماران خارجی راهاندازی شد
شورای راهبری گردشگری سلامت کشور در دولت با هدف ارتقای جایگاه ایران در نقشه جهانی گردشگری سلامت و با هدف ساماندهی و شفافسازی هرچه بیشتر این حوزه رو به رشد،
برگزار شد.
به گزارش ایسنا، چهارمین جلسه شورای راهبری گردشگری سلامت به ریاست «انوشیروان محسنی بندپی» معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و رئیس شورای راهبری گردشگری سلامت و با حضور معاون درمان وزارت بهداشت و جمعی دیگر از مسئولان ذیربط در محل معاونت گردشگری برگزار شد.
محسنی بندپی در این نشست با اشاره به ظرفیتهای ایران در حوزه گردشگری سلامت اظهار داشت: ایران با بهرهمندی از پزشکان مجرب و متعهد، بیمارستانهای مجهز و دارای فناوریهای نوین درمانی و همچنین هزینههای مقرونبهصرفه نسبت به بسیاری از کشورهای منطقه و جهان، ظرفیت بسیار بالایی برای تبدیلشدن به قطب گردشگری سلامت در منطقه را داراست. ما در کنار ارائه خدمات درمانی باکیفیت، از مزیتهای دیگری همچون جاذبههای طبیعی بکر، میراثفرهنگی غنی و مهماننوازی مثالزدنی مردم نیز بهرهمندیم که میتواند تجربه درمانی دلپذیری را برای بیماران بینالمللی رقم بزند.
وی با اشاره نتایج موفق اجرائیشدن سامانه گردشگران سلامت در استان خراسانرضوی، تاکید کرد: در گام بعدی استانهای تهران و فارس تحت پوشش سامانه قرار گرفته و این اقدام در راستای شفافسازی فعالان این حوزه و جلوگیری از سوءاستفاده غیرمجازها است.
رئیس شورای راهبری گردشگری سلامت با اشاره به ویژگیهای کلیدی این سامانه، گفت: سامانه ملی گردشگران سلامت، نه یک پلتفرم ساده، بلکه سامانهای حاکمیتی و بیندستگاهی است که با بالاترین استانداردهای امنیتی طراحی شده و دارای سطوح دسترسی مدیریتشده است. این طراحی دقیق، ضامن امنیت و حفظ حریم خصوصی اطلاعات حساس بیماران و فعالان این حوزه است.
معاون درمان وزارت بهداشت نیز در این جلسه با تأکید بر اهمیت اجرائیشدن سامانه گردشگران سلامت، این اقدام را یکی از دستاوردهای مهم در امر هماهنگی بینبخشی برای توسعه گردشگری سلامت بیان کرد و افزود: در گام اول، تمام مراکز درمانی در استانهای تهران و فارس همانند استان خراسانرضوی مکلف میشوند نسبت به پذیرش بیماران بینالمللی از طریق سامانه گردشگران سلامت در کمتر از ۲۴ساعت اقدام کنند. این امر نه تنها به روند پذیرش و درمان بیماران سرعت میبخشد، بلکه به شفافیت و قانونمندشدن فعالیتهای این حوزه کمک شایانی خواهد کرد.
سید سجاد رضوی گفت: با شرکتهای گردشگری سلامت و مراکز درمانی که اطلاعات بیماران بینالمللی را در سامانه گردشگری سلامت ثبت نکنند، قاطعانه برخورد خواهد شد. سلامت و امنیت بیماران بینالمللی خط قرمز ماست.