کد خبر: ۳۱۶۶۱۷
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۴۰۴ - ۲۱:۳۷

رسیدگی به مشکلات 2600 نفر در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضائیه طی تیرماه

دو هزار و ۶۱۷ نفر در تیر ماه ۱۴۰۴ با مراجعه به مرکز ارتباطات مردمی قوه قضائیه مشاوره حضوری حقوقی دریافت کردند و مشکلات آنها توسط مسئولان قضائی رسیدگی شد.
مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضائیه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری میزان درباره ملاقات‌های مردمی صورت‌گرفته در تیرماه سال ۱۴۰۴ در این مرکز اظهار داشت: از رویکرد‌های واحد پاسخگویی، توجه عمیق‌تر و بیشتر به جنبه‌های حقوقی مسائل مطروحه و ارشاد متقاضیان است. واحد ارشاد و معاضدت حقوقی در حال حاضر علاوه‌بر قضات متعدد مستقر در این اداره کل، یک کارشناس حقوقی ثابت نیز در مجموعه وجود دارد که نسبت به راهنمایی و ارشاد حقوقی مراجعین اقدام می‌کند.
سید علی‌اصغر رفاهی افزود: درباره مراجعان حضوری، نتیجه نامه‌نگاری‌ها به استان دریافت و درباره مکاتبات صورت‌پذیرفته و همچنین پاسخ‌هایی که از استان‌ها به این اداره کل ارسال می‌شود و جهت پرهیز از حضور مراجعان، واحد پاسخگویی تلفنی به مردم نیز تعبیه شده است.
رفاهی ادامه داد: در تیرماه ۱۴۰۴ برای ۲هزار و ۶۱۷ نفر مشاوره حضوری صورت گرفته و موارد لازم به مراجع قضائی منعکس شده است، ضمن اینکه میانگین زمان انتظار برای مکالمه با مشاور به‌صورت حضوری در این ماه، ۱۰ دقیقه بوده است.
 پاسخگویی تلفنی
مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضائیه بیان داشت: به‌منظور اطلاع‌رسانی به مراجعان و چگونگی اطلاع آنها از شماره، تاریخ و مرجع ارسال مکاتبه‌ای انجام‌شده بابت درخواست آنها، شماره تلفن ۱۲۹، گزینه ۴ در نظر گرفته ‌شده است، مراجعان حداکثر ظرف مدت دو هفته از تاریخ مراجعه می‌توانند با گرفتن این شماره از مکاتبه انجام‌شده درباره درخواست‌های خود باخبر شده و شماره، تاریخ و نام مرجع مکاتبه‌شده را دریافت و نسبت به پیگیری درخواست خود اقدام کنند.
رفاهی گفت: در تیرماه مجموعا تعداد ۳۷۳ مورد تماس تلفنی (به مدت زمان یک‌هزار و ۳۹ دقیقه مکالمه) با این اداره کل برقرار شده و شماره و تاریخ نامه ارسالی و مرجع دریافت‌کننده درخواست به متقاضیان اعلام‌شده است.
 درخواست‌های مردمی ثبت‌شده 
در تارنمای سامع
وی ادامه داد: در ماه‌های اخیر و در پی همکاری‌های گسترده‌ مراجع قضائی (به‌ویژه شهرستان‌ها) و نهاد‌های تابعه با اداره کل ارتباطات مردمی درباره ارجاعات سامع، به‌طور مرتب پاسخ‌های متعددی مربوط به درخواست‌های مردمی از این مراجع دریافت می‌شود که این پاسخ‌ها توسط کارشناسان بخش سامع، ملاحظه و در صورت لزوم کل یا قسمت‌هایی از پاسخ دریافتی به اطلاع متقاضی رسانده می‌شود. در تیرماه ۱۴۰۴ تعداد دو هزار و ۶۸۹ مورد درخواست در سامانه اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه (سامع) ثبت شده است.
 تعداد افراد ملاقات شده توسط حوزه مدیریت 
و رؤسای ادارات
مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضائیه اظهار داشت: روزانه علاوه‌بر اداره پاسخگویی، تعدادی افراد خواهان ملاقات با مدیرکل ارتباطات مردمی هستند که از آن اداره به دفتر مدیریت هدایت می‌شوند. در همین زمینه مدیرکل ارتباطات مردمی از ساعت ۷ صبح الی ۱۷ فقط به ملاقات و دیدار مردمی می‌پردازد. همچنین برای برخی افراد اقدام فوری یا اقناع حقوقی لازم است که به فراخور به معاون مدیرکل یا سایر ادارات زیرمجموعه هدایت می‌شوند. علاوه‌بر این، معمولاً نمایندگان تجمع‌کنندگان نیز جهت پیگیری خواسته خویش مراجعاتی داشته که به اداره ارتباطات و ملاقات‌ها مراجعه می‌کنند.
رفاهی افزود: تعداد افراد ملاقات‌شده توسط مدیرکل ۳۸۵ نفر، معاون مدیرکل ۲۷۸ نفر، رئیس اداره ارتباطات و ملاقات‌ها ۵۷ نفر، رئیس اداره بررسی و ارشاد قضائی ۱۲۰ نفر، رئیس اداره پیگیری و رسیدگی به گزارش‌های ۱۶ نفر، رئیس اداره پاسخگویی هزار و ۹۴۰ نفر، یک هزار و ۶۹ نفر قضات مستقر در اداره پاسخگویی که در مجموع سه‌هزار و ۸۶۵ نفر ملاقات شده‌اند.