روایت یک هنرمند از برخورد سرد شبهروشنفکران با استاد محمود فرشچیان
یک هنرمند درباره دلیل برخورد منفی برخی از شبهروشنفکران و هنرمندان سکولار با هنرمند برجستهای چون محمود فرشچیان گفت: آنها از یک هنرمند در سطح فرشچیان با دغدغههای مذهبی خشمگین هستند!
علیرضا ذاکری، طراح، نقاش و صاحبنظر هنرهای تجسمی در گفتوگو با کیهان اظهار داشت: استاد محمود فرشچیان در حوزه مینیاتور کار بزرگی کرد؛ ضمن حفظ سنت، آن را ارتقا داد و فضاهایی را وارد این هنر کرد که تا بهحال در آن اتفاق نیفتاده بود. مینیاتور، قرنها درجا میزد و به شیوه سنتی تداوم داشت که استاد فرشچیان آن را دگرگون کرد.
وی افزود: فرشچیان خودش را به سطحی رساند که توانست تابلوی «عصر عاشورا» را خلق کند، آن هم در دهه 50 که اوج غلبه هنر مدرن و غربی در ایران بود و همان طور که میدانید فضای هنری قبل از انقلاب چندان سالم نبود؛ فرشچیان در چنین شرایطی آن تابلو را خلق کرد. استاد فرموده بود که قبل از طراحی این تابلو 22 بار کربلا رفته بود و این روحیات باطنی، ایشان را به سطحی رساند که سطح مینیاتور را هم بالا برد؛ فرشچیان خودش را هم در حد عرفای بزرگ بالا برد و شد نقاش اهل بیت.
این هنرمند درعین حال از برخورد سرد شبهروشنفکران و مدعیان هنر به اصطلاح مدرن با مرحوم فرشچیان بهرغم جایگاه والای وی هم تصریح کرد: بعضیها از اینکه یک استاد در این سطح دغدغهاش باورهای مذهبی است، خشمگین هستند. این البته از بیسوادی آنهاست. چون اگر تاریخ هنر ایران را مرور کنیم، بزرگترین هنرمندان و ادیبان ما از رضا عباسی گرفته تا سعدی و حافظ و مولانا همه سر ارادت به مکتب اسلام و اهل بیت علیهالسلام داشتند. اما متأسفانه روشنفکری معاصر تصور میکند که هرچه افراد از معنویات و الهیات دورتر باشند، هنرمندتر هستند.
ذاکری اظهار داشت: من معتقدم این مردم هستند که یک اثر هنری را قضاوت میکنند. این اتفاق درباره آثار مرحوم استاد فرشچیان هم افتاده و تابلوهایی مثل «عصر عاشورا» همواره نزد مردم محبوب و ارزشمند خواهد بود و در تاریخ، ماندگار شده است. در سالی که گذشت، در حراج تهران، یکی از آثار استاد فرشچیان بالاترین قیمت را پیدا کرد. هر چند که پول ملاک ارزش یک اثر هنری نیست. اما در حراج تهران، اثری از فرشچیان در بالاترین جایگاه قرار گرفت و با آثار مینیاتوری از رضا عباسی و هنرمندان مطرحی از دوران صفویه و قاجار رقابت کرد.