نگهداری حیوان خانگی درست یا غلط؟ (شبهه ها و پاسخ ها)
شبهه: سگ و گربه مگر مخلوقات خدا نیستند؟ چرا باید از آنها پرهیز کرد و چرا نمیتوان از آنها در خانه نگهداری کرد؟
پاسخ: اسلام برای جانوران مرتبه پایینتری از انسانها قائل است و انسان را اشرف مخلوقات میداند؛ با این حال قرآن از مسلمانان خواسته است که با جانوران و حیوانات به ملایمت و مهربانی رفتار کنند و از بدرفتاری با آنها بپرهیزند. براساس قرآن، جانوران و حیوانات نیز هماهنگ با تمام آفرینش، به ستایش خدا میپردازند؛ هرچند این ستایش به زبان آدمیان فهمیده نمیشود.(۱) در قرآن، بیش از دویست آیه به موضوع جانوران میپردازد و نام سیوپنج جانور در قرآن آمده است و شش سوره به نامهای جانوران نامگذاری شده است.
بنابراین اسلام رفتار بسیار مناسبی با حیوانات داشته و به دفعات مردم را به مهربانی با حیوانات توصیه کرده است. دین اسلام نهتنها به ما اجازه حیوان آزاری نداده، بلکه به رفتار مناسب با حیوانات و طبیعت سفارش کرده است.
با این مقدمه نکاتی درباره نگهداری از سگ یا گربه و دیگر حیوانات به عنوان حیوان خانگی بیان میشود:
نجاست و پلیدی
اصل نگهداری از سگ یا داشتن آن اشکالی ندارد، مهم چگونگی نگهداری و برخورد با این حیوان است. در اسلام سگ حیوانی است که بدنش نجس شمرده شده است، ولی این نجاست مساوی با تنفر یا پلید بودن سگ نیست. نجاست و طهارت یک حکم شرعی است. اینکه مثلاً خون نجس است، به این معنا نیست که خون خبیث است و پلید است و از شیطان است و... بلکه به این معنا است که اگر به بدن و لباس ما رسید، باید آن را با پاککنندهای مثل آب بشوییم، در عین حال خون مایه حیات است و خون انسانها محترم است و خون شهید با اینکه از لحاظ وضعی نجس است، اما محترم و مقدس است و سعادت شهید و جامعه را در پی دارد. بنابراین مسئله، فقط نجاست و طهارت است و بس.
اتفاقاً سگ، به دلیل خصوصیات خوبی که دارد ارزشمند است، حتی قیمت دارد؛ مانند سگ گله، سگ نگهبان، سگ شکاری و... کسی نباید فکر کند، چون سگ حکم نجاست دارد، پس ارزشمند نیست یا پلید و پست است یا اسلام از آن متنفر است. همین سگ که نجس است اگر هار و ولگرد نباشد، مثل سگ شکاری، سگ گله و سگ نگهبان ارزشمند است و نگه داشتنش اشکال ندارد و خرید و فروشش جایز است و قیمتش مثل قیمت گوسفند حلال میباشد و رسیدگی به او و غذا دادن و تیمارش پسندیده است.
در مورد گربه وضعیت نجاست و طهارت متفاوت است. گربه مثل سگ نجاست ندارد، ولی در احکام و فقه، همراه بودن بدن و لباس نمازگزار به موی گربه، به هنگام نماز اشکال داشته و موجب بطلان آن خواهد شد.
با این توصیفات در مورد سگ، باید از سگی که ارزشمند هم هست، مثل دیگر سگها دوری کنیم و اگر لباسمان به بدن خیسش خورد، آن را بشوییم. بنابر روایات معتبر برخورد با بدن سگ اگر دست یا بدن او خیس باشد باید آب کشیده شود. امام علی(ع) در این مورد میفرماید: «تَنَزَّهُوا عَنْ قُرْبِ الْکِلَابِ فَمَنْ أَصَابَ الْکَلْبَ وَ هُوَ رَطْبٌ فَلْیَغْسِلْه؛ از نزدیکی با سگها دوری کنید. پس هرکس با سگ برخورد داشت، در حالی که بدنش خیس بود، باید بدنش (محل برخورد) را بشوید.»(2) نگه داشتن سگ نگهبان و گله و... در بیرون فضای خانه هم ایراد ندارد، یعنی خوب است که آن حیوان را دور از از محل سکونت نگهداری کنیم، بهگونهای که در محل نشستن و خوابیدن و زندگیمان رفتوآمد نداشته باشد و آنها را نجس نکند.
مذمت همنشینی با سگ
کاری که در اسلام نکوهش شده این است که سگ یا گربه را مانند فرزند خود در آغوش میگیرند و میبوسند و میبویند و با هم همغذا میشوند و...، این پسندیده نیست. شاید یکی از دلائل مهمی که تأکید شده انس و نگهداری سگ درون خانه اصلاً مطلوب نیست، ریشه در روایاتی دارد که تأکید میکند که با کسی یا چیزی انس بگیرید که شما را رشد دهد و در تعالی و رشد شما اثرگذار باشد.
امام رضا(ع) در این مورد فرمود: «فَلَوْ أَنَّ رَجُلًا تَوَلَّى حَجَراً لَحَشَرَهُ اللَّهُ مَعَهُ یَوْمَ الْقِیَامَه؛ اگر کسی سنگی را دوست داشته باشد روز قیامت با او محشور میشود.»(3) این طبیعی است که انس با چیزهایی که بیارزش است یا ضدارزش است، کمکم انسان را شبیه او میکند و او را از مسیر تعالی و رشد و معنویت متوقف میکند، این انس و علاقه و محبت انسان، بسیار با ارزش است و بهتر است آن را صرف چیزهای با ارزش کنیم. در این نکته تفاوتی بین سگ و گربه نیست. انس انسان باید با کسانی باشد که او را به خدا نزدیکتر کند و معنویتش را زیاد کند؛ ولی همنشینی با حیوان از نظر اخلاقی مطلوب نیست.
بنابراین اگر در فضای آپارتمانی زندگی میکنید، نگهداری سگ و گربه خوب نیست، چون رعایت مسائل نجاست و طهارت یا رعایت مسائل مربوط به نماز آنها سخت و مشکل است، اما اگر منزلی دارید که ویلایی است و حیاط دارد میتوانید اتاقکی برای سگ درست کنید تا آنجا باشد و نگهبانی کند و شما هم به او با رعایت مسائل بهداشتی و شرعی رسیدگی کنید.
البته نگهداری از آنها در فضای آپارتمان مشروط به اذیت نشدن خود حیوانات و رعایت حقوق آنها و رسیدگی کامل به آنها و رعایت حقوق همسایگان و حفظ آرامش و بهداشت آنان است، از طرفی نسبت به همسایه و همسایهداری در معارف اسلامی سفارشهای زیادی شده است، تا جایی که پیامبر(صلیاللهعلیهوآله) فرمود: «مَا زَالَ جَبْرَئِیلُ یُوصِینِی بِالْجَارِ حَتَّى ظَنَنْتُ أَنَّهُ سَیُوَرِّثُه؛ جبرئیل آنقدر همسایه را سفارش کرد که گمان کردم همسایه از همسایه ارث میبرد.»(4)
در نگهداری سگ یا گربه یا سایر حیوانات خانگی دیگر، باید دقت بر این نکته باشد که همسایهها از سر و صدای حیوانات و خدشهدار شدن بهداشت ناشی از نگهداری آنها اذیت نشوند. از نظر رعایت حقوق همسایگان مهمترین موضوع رعایت آرامش آنها، بهداشت و نظافت و مسائل بهداشتی است، پس نباید نگهداری از حیوان خانگی امنیت روانی یا بهداشتی همسایگان را خدشهدار کند.
نتیجهگیری
سگ در اسلام نجاست دارد و گربه هم موی بدنش اگر به لباس یا بدن بماند، موجب بطلان نماز است. اما این نجاست به معنای بیارزش بودن این حیوانات نیست و اسلام با اصل نگهداری از آن مشکلی ندارد، ولی نگهداری این حیوان در اندرونی خانه و آمدنش به درون خانه و آپارتمان مشکل است، چون رعایت حکم نجاست و پاکی آن مشکل است. اسلام در عین حالی که به حیوانات احترام میگذارد و از ظلم به آنها نهی کرده است، توصیه کرده که از نگهداری سگ در محیط اندرونی خانه و منزل و انس با او دوری شود، زیرا انسان باید با موجودات و افرادی انس بگیرد که او را از نظر معنوی بالاتر ببرند.
از نظر رعایت حقوق همسایگان هم مهمترین موضوع، رعایت آرامش آنها، بهداشت و نظافت و مسائل بهداشتی است و نگهداری از حیوان خانگی نباید امنیت روانی یا بهداشتی همسایگان را خدشهدار کند. البته نگهداری برخی پرندگان، مانند کبوتر یا شبیه آن، یا برخی حیوانات اهلی، مانند مرغ و خروس و... توصیه شده است؛ ولی نگهداری از آنها در فضای آپارتمان مشروط به اذیت نشدن خود حیوانات، رعایت حقوق آنها، رسیدگی کامل به آنها و رعایت حقوق همسایگان و حفظ آرامش و بهداشت آنان است.
معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
* حقوق حیوانات در اسلام، اثر ابوالقاسم مقیمی.
* احترام حیوانات در اسلام، اثر علی کردائی.
* اخلاق همسایهداری و آپارتماننشینی، اثر محمدجواد فلاح.
* با همسایگان چگونه رفتار کنیم؟ اثر اکبر خواجهپیری.
* کتاب همسایه خوب (با رویکرد اسلامی)، اثر حامد صفاری، محمدحسن فاطمیراد.
پینوشتها:
1. إسراء، آیه 44.
۲. عاملی، شیخ حر، وسائلالشیعه، مؤسسه آلالبیت ، قم، 1409ق، ج3، ص417.
3. مجلسى، محمدباقر، بحارالأنوار، دار احیاء الثراث العربی، بیروت، چاپ دوم، 1403ق، ج 98، ص103.
4. ابن بابویه، محمد بن على، من لایحضره الفقیه، قم، چاپ دوم، 1413ق، ج4، ص13.