کد خبر: ۳۱۶۱۱۰
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۴۰۴ - ۲۱:۱۹
عراقچی در نامه‌ای به دبیرکل سازمان همکاری اسلامی مطرح کرد

پیشنهاد برگزاری نشست فوق‌العاده برای مقابله با فاجعه انسانی در غزه

ادامه از صفحه ۲
نقطه قوت ایران در یک سال گذشته روابط بسیار خوب با کشورهای همسایه بوده است
وزیر امور خارجه درباره روابط ایران و کشورهای منطقه گفت: نقطه قوت و مزیت بزرگ ما در یک سال گذشته، روابط بسیار خوب با کشورهای همسایه بوده؛ روابطی که با زحمت و تلاش، آن را اصلاح و گسترش دادیم. البته دولت‌های قبلی هم این مسیر را آغاز کرده بودند و تلاش‌هایی صورت گرفته بود؛ من اصلاً این اقدامات را نادیده نمی‌گیرم. اما در یک سال گذشته، سیاست جمهوری اسلامی واقعاً بر تمرکز بر روابط همسایگی 
بنا شد.
عراقچی در پاسخ به این سؤال که گفته‌اید که شرط آغاز مذاکرات جدید با آمریکا، تعهد این کشور نسبت به عدم حمله‌ نظامی است. آیا می‌توان به چنین تعهدی از سوی آمریکا امید داشت؟ گفت: نه، حتماً نمی‌توان
 امید داشت. هیچ‌کس نمی‌تواند چنین تعهدی بدهد. اما به‌هرحال، مهم آن است که بتوانند اطمینان ما را جلب کنند؛ اینکه اگر وارد مذاکره شدیم که هنوز یک «اگر» است، آنچه که در دفعه‌ قبل رخ داد، این بار تکرار نشود و برای یک مذاکره‌ واقعی پای میز بیایند. ما هنوز به این اطمینان نرسیده‌ایم که اگر مذاکره‌ مجددی آغاز شود، آنها با نیت یک مذاکره‌ واقعی، برای رسیدن به نتایج مبتنی بر داد و ستدی متوازن وارد مذاکره 
خواهند شد.
درباره تبعات فعال‌سازی اسنپ‌بک 
نباید دچار بزرگ‌نمایی رسانه‌ای یا روانی شویم
وی درباره تبعات فعال‌سازی اسنپ‌بک گفت: پیش از این تأکید کرده‌ام که همان‌طور که اقدامات نظامی آمریکا به نتیجه مطلوب نرسید و در عمل باعث شد مسیر دستیابی به راه‌حل دیپلماتیک و مذاکره سخت‌تر و پیچیده‌تر شود، اگر اروپایی‌ها نیز بخواهند به سمت استفاده از مکانیسم اسنپ‌بک حرکت کنند، به همان ترتیب نتیجه‌ای نخواهند گرفت. بلکه برعکس، چنین اقدامی مسیر گفت‌وگو و تفاهم را دشوارتر خواهد کرد. در برخی تحلیل‌ها یا فضاسازی‌ها، موضوع اسنپ‌بک بیش از اندازه بزرگنمایی شده است. البته نمی‌گویم که چنین اقدامی بی‌اهمیت یا بی‌اثر است، طبیعتاً دارای پیامدهایی است اما به باور من، بیش از واقعیتِ موجود، این موضوع در ذهن جامعه و افکار عمومی بزرگ جلوه داده شده است.
شیعیان لبنان همچنان در اوج اقتدار خود هستند
وزیر امور خارجه گفت: الحمدلله، شیعیان لبنان همچنان در اوج اقتدار خود هستند. تا جایی که ما اطلاع داریم، ضرباتی که در جریان جنگ به حزب‌الله وارد شد، همگی ترمیم شده‌اند؛ حزب‌الله مجدداً خود را سازمان‌دهی و نیروهای خود را مستقر و فرماندهان لازم را جایگزین کرده است. این مجموعه اکنون از توان کافی برای دفاع از خود برخوردار است. البته، هر تصمیمی در نهایت، تصمیمی است که خودِ حزب‌الله اتخاذ خواهد کرد. ما به‌ عنوان یک حامی، از دور حمایت‌های خود را انجام می‌دهیم، اما در تصمیم‌گیری‌های آنها دخالت نمی‌کنیم.