کد خبر: ۳۱۶۰۹۲
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۴۰۴ - ۲۱:۰۷
ثبت‌نام در «سماح» از 2/7 میلیون نفر عبور کرد

افزایش تردد زائران اربعین از مرز خسروی

دبیر اجرائی ستاد اربعین وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه 
دو میلیون و 700 هزار نفر برای اربعین ثبت‌نام کرده‌اند؛ از افزایش تردد زائران اربعین از مرز خسروی خبر داد.
ناصر رضایی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم درباره وضعیت مرزهای اربعینی اظهار کرد: در جریان سفر به مرزهای اربعینی غرب کشور، بازدیدی از مرز خسروی انجام شد. این مرز در 24 ساعت رکوردی جدید نسبت به سال‌های گذشته خود ثبت کرده و مجموع ورود و خروج‌ها از این مرز به بیش از 87 هزار نفر رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است. بنابراین، استقبال از مرز خسروی برای خروج از کشور افزایش یافته است.
وی افزود: مرز خسروی با اختصاص حدود 11 درصد از مجموع ترددها، در رتبه سوم مرزهای پرتردد کشور قرار دارد. تردد در این مرز روان بوده و زیرساخت‌ها نیز وضعیت مناسبی داشته‌اند. تنها چالش موجود، افزایش قیمت خدمات حمل‌ونقل توسط اتوبوس‌های طرف عراقی برای انتقال زائران به کربلا و نجف بود که بلافاصله با هماهنگی سفیر جمهوری اسلامی ایران، استاندار دیاله و مسئولان عالی استان عراق، پیگیری شد و تمهیدات لازم برای رفع این مشکل نیز صورت گرفت.
 سفر نیمی از ثبت‌نام‌کنندگان به عراق
دبیر اجرائی ستاد اربعین وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: یکی دیگر از مسائل مورد توجه در مرز خسروی، دمای بالای هوا بود که در برخی ساعات تا بیش از 47 درجه سانتی‌گراد می‌رسید. با وجود اینکه مسیر پیاده‌روی از پارکینگ‌ها تا پایانه به‌طور کامل سرپوشیده یا مجهز به سیستم‌های برودتی نیست در فضای پایانه مرزی شرایط مناسبی برای زائران فراهم شده و فرآیند عبور از گیت‌های گذرنامه در کمتر از پنج ثانیه انجام می‌شود. 
رضایی افزود: مرز مهران، پرترددترین مرز کشور در ایام اربعین است. تاکنون بیش از یک‌میلیون و 40 هزار نفر از این مرز عبور کرده‌اند. به همین دلیل، به‌منظور نظارت مستقیم بر اقدامات و خدمات مرزی، در این نقطه مستقر شدیم. تردد در این مرز نیز کاملاً روان است؛ چه در بخش خروج از کشور و چه در بخش ورود زائران. وی با اشاره به آمار زائران ثبت‌نام‌شده و ترددکننده در ایام اربعین گفت: تاکنون حدود دو میلیون و 700 هزار نفر در سامانه سماح ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد، حدود یک‌میلیون و 500 هزار نفر از مرزها خارج شده‌اند و 300 هزار نفر نیز بازگشته‌اند. بنابراین، حدود یک‌میلیون و 200 هزار نفر هنوز در خاک عراق حضور دارند. این موضوع نشان می‌دهد که نسبت به سال‌های گذشته، مدت اقامت زائران در عراق اندکی افزایش یافته که می‌تواند نگرانی‌هایی را درخصوص زمان بازگشت ایجاد کند.
دبیر اجرائی ستاد اربعین وزارت راه و شهرسازی افزود: پیش‌بینی می‌شود موج بازگشت زائران از حدود پنج روز پیش از اربعین آغاز شود. در همین راستا، برنامه‌ریزی دقیقی برای مدیریت بازگشت‌ها صورت گرفته تا این بازگشت‌ها در زمان کوتاه فشاری به مرزها وارد نکند. با توجه به اولویت‌بندی و رده‌بندی مرزها از لحاظ میزان تردد ورودی و خروجی، نیاز بود که برای تأمین و ساماندهی ناوگان حمل‌ونقل، به‌ویژه اتوبوس‌ها، برنامه‌ریزی دقیقی انجام شود.
رضایی ادامه داد: از ناوگان اتوبوسرانی در هر دو مرز مهران و خسروی بازدید شد و هیچ مشکلی از نظر کمیت یا کیفیت اتوبوس‌ها گزارش نشده است. حتی برخی اتوبوس‌ها با کمتر از ظرفیت کامل به استان‌ها بازمی‌گردند تا مجدداً برای انتقال زائران به مرزها بیایند. این روند در روزهای آینده و با آغاز موج بازگشت‌ها، تشدید می‌شود.
 سهم ۶۴ درصدی مهران
همچنین مهدی خضری؛ معاون حمل‌ و نقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اظهار کرد: از آغاز سفرهای اربعین حسینی، 64 درصد جابه‌جایی زائران با استفاده از ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی از طریق مرز مهران انجام شده است.
وی افزود همزمانی تردد زوار حسینی در مسیرهای رفت و برگشت، نشان‌دهنده اهمیت دوچندان مدیریت سفرها و تأمین ناوگان مورد نیاز برای پاسخگویی به تقاضای زوار حسینی در این بازه زمانی است. بنابراین، پیگیری‌ها برای استفاده از ناوگان در اختیار وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرائی در ایام اوج سفرهای بازگشت زائران همچنان ادامه دارد. در این راستا هماهنگی‌هایی با دو وزارتخانه نفت و صنعت، معدن و تجارت صورت گرفته است.
 الزام آزادسازی ناوگان عمومی برای اربعین
مهدی قلی‌زاد؛ معاون دفتر حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در این زمینه اظهار کرد: براساس تصمیم ستاد مرکزی اربعین، تمامی دستگاه‌های اجرائی که ناوگان حمل‌ونقل عمومی در اختیار دارند، موظفند در بازه زمانی 21 تا 27 مرداد نسبت به آزادسازی این ناوگان اقدام کرده و فهرست مربوطه را به سازمان راهداری ارائه دهند. تاکنون حدود سه هزار دستگاه اتوبوس شناسایی شده‌اند که قابلیت آزادسازی دارند. 
به گفته او، این تصمیم به منظور تأمین اتوبوس برای سفرهای بازگشت زائران اربعین اتخاذ شده و سازمان راهداری بر اساس نیاز، ناوگان اتوبوس را در مرزهای شش‌گانه توزیع می‌کند. معاون اول رئیس‌جمهوری نیز با استناد به مصوبه ستاد اربعین، بخشنامه‌ای به استانداران ابلاغ کرده و تأکید داشته که استانداران بدون در نظر گرفتن موضوع خسارت به ناوگان باید برای آزادسازی اتوبوس‌های در اختیار دستگاه‌های اجرائی اقدام کنند.
معاون دفتر حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای یادآور شد: وزیر راه و شهرسازی نیز در نامه‌ای رسمی، ضمن یادآوری مصوبه ستاد اربعین و دستور معاون اول رئیس‌جمهور، از دستگاه‌ها خواسته تا ناوگان خود را برای استفاده در ایام بازگشت زائران در اختیار سازمان راهداری قرار دهند.
قلی‌زاد افزود: در همین راستا سازمان راهداری با وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرائی مکاتبه کرده و از آن‌ها خواسته است فهرست ناوگان در اختیارشان را اعلام کنند. همچنین جلسات متعددی در ستاد اربعین برگزار و به وزارتخانه‌هایی که بیشترین ناوگان را در اختیار دارند تاکید شده تا ناوگان خود را بدون مطالبه هزینه ایاب و ذهاب آزاد کنند.
وی تأکید کرد: اگر وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی از اجرای مصوبه ستاد اربعین خودداری کرده و با سازمان راهداری همکاری نکنند کارت هوشمند ناوگان آن‌ها غیرفعال خواهد شد. به مالکان نیز پیامک اطلاع‌رسانی ارسال شده و در صورت عدم همکاری، برای آن‌ها صورت‌وضعیت صادر نخواهد شد و امکان فعالیت از آن‌ها سلب می‌شود.
 قطار از شمال و شرق به کرمانشاه
مرز شلمچه هم آماده تردد زائران شده است. به گزارش ایسنا، محسن طباطبایی؛ مدیرکل برنامه‌ریزی و نظارت بر خدمات مسافری راه‌آهن جمهوری اسلامی گفت: امسال در شمال کشور و شهرهای گرگان، ساری و رشت در مسیر این مبادی حرکتی به کرمانشاه و در شرق کشور برای شهرهای زاهدان، کرمان و یزد قطارهای فوق‌العاده قرار دادیم. سال قبل در برخی شهرها وجود داشت اما امسال به دلیل تقاضا و استقبال موجود، در سایر مسیرهای ذکر شده نیز قطار تعبیه شده است.
مدیرکل برنامه‌ریزی و نظارت بر خدمات مسافری راه‌آهن جمهوری اسلامی تصریح کرد: بلیت این قطارها به صورت رفت و برگشت فروش می‌رود. برنامه برگشت بر اساس همین قطارها تنظیم شده و کاملاً فروش رفته و در واقع ضریب اشغال صددر‌صد شده است. طباطبایی افزود: برای این ایام  نظارت‌های ویژه گذاشتیم و به صورت محسوس و غیر‌محسوس همکاران ما در قطارهای مسافری و در ایستگاه‌ها حضور دارند. در کلیه مناطق دفاتر رسیدگی به شکایات وجود دارد که مردم بتواند ثبت شکایت کنند. 
او ادامه داد: همچنین سامانه‌ای تحت عنوان سامانه پاسخگویی به شکایات راه‌آهن جمهوری اسلامی با پیش شماره ۰۲۱۵۱۴۹ داریم که به صورت
 ۲۴ ساعته و شبانه‌روزی پاسخگو هستند و به مسافران درخصوص وجود جای خالی یا در واقع ساعت حرکت اطلاع‌رسانی می‌کنند و البته شکایت‌ها را نیز دریافت می‌کنند.
 تجهیز ایستگاه شلمچه به سکو و سایبان
مدیرکل برنامه‌ریزی و نظارت بر خدمات مسافری راه‌آهن جمهوری اسلامی افزود: در ایستگاه شلمچه با توجه به ویژگی‌هایی که دارد لازم بود زیرساخت‌های مناسبی داشته باشیم. در سال‌های قبل بازخوردهایی دریافت کردیم که نشان می‌داد سکوی مناسبی وجود ندارد و مسافر باید این فاصله ریل تا سطح زمین را روی خاک طی کند که نارضایتی‌هایی وجود داشت. امسال این ایستگاه به یک سکوی خیلی مناسب، دو خط و تعدادی سایبان ویژه مجهز شده است.
طباطبایی گفت: ایستگاه خرمشهر هم به دلیل نامناسب بودن زیرساخت‌ها در سال‌های گذشته مورد اعتراض واقع می‌شد که آن هم رفع شده است. همچنین وسیله‌ای به نام ریل باس در مسیر خرمشهر- شلمچه که فاصله
 ۱۵ کیلومتری دارد همه ساله قرار می‌گیرد. امسال هم سرعت آن را افزایش دادیم و تقاطع‌های همسطح را حذف کردیم و این قطار روزی هفت تا هشت مرتبه رفت و آمد و مسافران را به صورت رایگان از خرمشهر به شلمچه جابه‌جا می‌کند. از یکی دو روز گذشته تقاضا برای این ریل باس‌ها بالا رفته و سفر خیلی زیاد شده است. در هر مسیر نیز ۳۰۰ نفر جابه‌جا می‌شوند.
گفتنی است، قیمت 100 دینار عراق، روز پنج‌شنبه ۱۶ مردادماه، در مرکز مبادله 55 هزار ریال اعلام شده است، بنابراین زائران اربعین برای 
خرید ۲۰۰ هزار دینار باید ۱۱ میلیون تومان پرداخت کنند.
همچنین مسعود معین‌پور؛ رئیس ستاد اربعین شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران(توانیر) هم گفت: امسال نیز روند تامین برق پایدار و مطمئن برای مواکب و مرزهای اربعینی در جریان است.
«پرویز خوشکلام خسروشاهی»؛ رئیس‌کل بیمه مرکزی نیز با حضور در کربلا، از نزدیک عملکرد میدانی بیمه در ایام اربعین را ارزیابی کرد و بر ضرورت هماهنگی بیشتر با تیم‌های درمانی و پاسخگویی بموقع به مطالبات بیمه‌ای زائران تأکید نمود. او با حضور در مراکز درمانی شهر نجف، ضمن بازدید از بخش‌های مختلف درمانی، خدمات ارائه‌شده به زائران بیمه‌شده را مورد ارزیابی قرار داد.