مسیر چین- اروپا از راه ایران نصف شد
راهآهن جدید ایران و چین با کاهش مدت زمان ترانزیت کالا از ۳۰ به ۱۵ روز، مسیر تجاری شرق آسیا به غرب را متحول کرده است.
خبرگزاری فارس؛ یک راهآهن ترانزیتی جدید میان چین و ایران رسماً به بهرهبرداری رسید که با افتتاح اولین قطار باری از شهر شیآن چین (هاب باری شرق) تا بندر خشک آپرین (قلب ریلی ایران) نزدیک تهران، تحولی چشمگیر در عرصه حملونقل و تجارت منطقهای رقم زده است. این مسیر ریلی نقطه عطفی در اتصال قاره آسیا به غرب به شمار میرود و فرصتهای گستردهای را برای سرعت بیشتر و امنیت بارهای تجاری فراهم میکند.
به گفته مهدی باقری؛ کارشناس حملونقل و ترانزیت، این مسیر ریلی که بخشی از استراتژی کلان حملونقل شرق به غرب و برنامه راه ابریشم جدید
(Belt and Road Initiative) چین است، موجب کاهش مدت زمان انتقال کالا از حدود ۳۰ روز دریایی به نصف آن یعنی تنها ۱۵ روز شده است. وی افزود: «این به معنی صرفهجویی قابل توجه در زمان و هزینه حملونقل کالاهایی چون تجهیزات صنعتی، مواد معدنی و محصولات انرژی تجدیدپذیر است و تجارت را رقابتپذیر میکند.»
نماد همکاری عمیق اقتصادی
ایران و چین
یکی از ویژگیهای مهم این کریدور، عبور آن از مسیرهایی است که پیش از این به دلیل محدودیتهای جغرافیایی و سیاسی به عنوان نقاط گلوگاهی در مسیرهای تجاری بینالمللی شناخته میشد. این خط ریلی جدید با کنار زدن این نقاط حساس، امنیت و پایداری عرضه کالاها را به شدت افزایش میدهد و تحویل بموقع محصولات را تضمین میکند.
این خط ریلی، نماد همکاری عمیق سیاسی و اقتصادی میان دو کشور است که از سال ۲۰۲۱ و با امضای توافقنامه جامع ۲۵ ساله میان ایران و چین، جایگاه خود را یافته است. در این توافق، پروژههای زیربنایی، انرژی و تجاری در دستور کار مشترک قرار گرفت که راهآهن جزو طرحهای کلیدی آن محسوب میشود.
به باور کارشناسان، این همکاری میتواند نقشی حیاتی در تعمیق تعاملات اقتصادی و جغرافیایی دو کشور و حتی منطقه گستردهتر ایفا کند و دو کشور را به سوی کریدوری شدن (همبندی سیاسی- اقتصادی- امنیتی) سوق میدهد. از سوی دیگر، این مسیر راهآهن فرصتی مهم برای ایران به منظور تبدیل شدن بههاب ترانزیتی منطقه است. قرار گرفتن ایران در کریدور ترانزیتی بین شرق آسیا و بازارهای غرب آسیا و اروپا، باعث جذب سرمایهگذاریهای جدید و توسعه زیرساختهای لجستیکی داخلی خواهد شد.
مزایای دیگر
توسعه این مسیرها همچنین میتواند به رونق بنادر خشکی و دریایی ایران کمک کند و ظرفیت صادرات و واردات کشور را افزایش دهد اما مزایای راهآهن محدود به جنبههای اقتصادی نیست. ایجاد مسیری سریع و امنتر برای حمل کالا، به کاهش انتشار گازهای گلخانهای نیز کمک میکند؛ چون حملونقل ریلی نسبت به حملونقل دریایی و هوائی ردپای کربنی کمتری دارد و از این نظر هم با اهداف توسعه پایدار مطابقت دارد.
در نهایت، این افتتاح نه تنها یک دستاورد لجستیکی و ترانزیتی بلکه نمادی روشن از تحول در نقشه روابط و دادوستدهای منطقهای و بینالمللی به خصوص ذیل بریکس است. با پیشرفت پروژههای مرتبط، انتظار میرود همکاریهای گستردهتری میان ایران و چین در حوزههای متنوع اجرائی شود و ایران جایگاه خود را به عنوان کانون اقتصادی-ترانزیتی منطقه تثبیت
نماید.