کد خبر: ۳۱۵۸۹۰
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۴۰۴ - ۲۰:۱۲
وقتی کمک‌رسانی فوری به مردم گرسنه غزه به حاشیه می‌رود

تردد شبانه‌روزی کشتی‌های ترکیه در بنادر اشغالی

ترکیه و مصر در حالی خواستار کمک‌رسانی فوری به مردم گرسنه غزه شده‌اند که در همین روزهای گذشته، کشتی‌هایشان کالا به اسرائیل تحویل داده و بازگشته‌اند.
به گزارش خبرگزاری فارس،‌ براساس داده‌های سایت‌های ردیابی کشتی‌ها از طریق ماهواره، طی روزهای دوم و سوم اوت ۲۰۲۵ (۱۱ و ۱۲ مرداد ماه) مجموعاً ۹ فروند کشتی از بنادر ترکیه و مصر به بنادر اشغالی اسدود و حیفا وارد شده‌اند.
این ورودها در شرایطی رخ داده‌اند که هر دو کشور در ماه‌های گذشته اعلام کرده بودند که روابط تجاری خود را با رژیم اشغالگر به حال تعلیق یا توقف درآورده‌اند.
تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که کشتی «ام‌اس‌سی اسکار» (MSC OSCAR) حامل 18 هزار و 400 کانتینر پس از بارگیری در بندر آسیاپورت ترکیه، در اسکله بندر اسدود پهلو گرفته و محموله خود را تخلیه کرده است.
 همچنین کشتی مرسک نارمادا (Maersk NARMADA) که حامل خودرو بوده، پس از بارگیری در بندر اسکندرون ترکیه، در بندر اشغالی حیفا لنگر انداخته است.
طبق داده‌های منتشرشده از سامانه‌های ردیابی دریایی، در تاریخ اول اوت ۲۰۲۵ (۱۰ مرداد ماه)، شش کشتی از ترکیه و مصر وارد بندر اشغالی حیفا شده‌اند که از این میان، چهار کشتی متعلق به ترکیه بوده است.
 این کشتی‌ها شامل شناورهای باری عمومی، کانتینری و حامل سیمان بوده‌اند که نشان‌دهنده تداوم پررنگ نقش ترکیه در تجارت با بنادر اسرائیلی، حتی پس از اعمال ممنوعیت‌های دریایی از سوی نیروهای مسلح یمن است.
این در حالی است که ترکیه از مه ۲۰۲۴ (اردیبهشت ۱۴۰۳) به‌طور رسمی اعلام کرده بود که صادرات و واردات خود با اسرائیل را به‌صورت کامل متوقف کرده است. 
با این حال، داده‌های حمل‌ونقل دریایی نشان می‌دهند که روزهای شنبه و یکشنبه گذشته نیز کشتی‌هایی همچون نکو کاِی (NECO K) از بندر اشدود به مقصد بندر استانبول در حرکت بوده و کشتی مرسک نارمادا نیز پس از تخلیه بار خود در حیفا، با دو هزار و 487 کانتینر به سمت بندر مرسین ترکیه بازگشته است.
در همین مدت، هفت کشتی نیز از بنادر مصر به سمت بنادر اشغالی حرکت کرده‌اند. از جمله پنج کشتی در تاریخ دوم اوت و دو کشتی دیگر در سوم اوت.
 این کشتی‌ها شامل سه کشتی کانتینری به نام‌های مرسک جبل (MAERSK JABAL)، مارلا تایگر (MARLA TIGER) و وای‌ام وینر (YM WINNER)، دو کشتی حمل بار فله‌ای با نام‌های آکوییس پرلا 
(AQUIS PERLA) و پاردوس (PARDUS)، یک کشتی باری عمومی به نام‌هالو (HALO) و یک نفت‌کش سیمان به نام نُوا کورالیا (NOVA CORALIA) بوده‌اند.
از سوی دیگر، سایت‌های ردیابی کشتی‌های کانتینری هم نشان داده‌اند که مصر همچنان در حال واردات از اسرائیل است. بر این اساس، نفت‌کش لی‌در بلو (LI DER BULU) از بندر حیفا اشغالی به بندر اسکندریه حرکت کرده و کشتی کانتینری ام‌اس‌سی توکسپان از بندر اسدود به بندر بورسعید مصر حرکت کرده است. این کشتی حامل پنج هزار و 160 کانتینر بوده است.
این داده‌ها که بر پایه فناوری ردیابی ماهواره‌ای کشتی‌ها به دست آمده‌اند، به روشنی نشان می‌دهند که برخلاف موضع‌گیری‌های سیاسی و رسانه‌ای دولت‌های ترکیه و مصر در قبال اسرائیل و نوار غزه، مبادلات تجاری با رژیم اشغالگر همچنان در جریان است.
 ترکیه که بارها اعلام کرده از مقاومت فلسطین حمایت می‌کند، در عمل با ارسال مداوم کشتی‌های تجاری، بخشی از زنجیره تأمین اقتصادی اسرائیل باقی مانده است. مصر نیز با وجود ایفای نقش در مرز رفح و ادعاهای همبستگی با مردم غزه، به واردات و صادرات با بنادر اشغالی ادامه می‌دهد.
این واقعیت‌ها، از خلال رصد مستقل داده‌های میدانی، نشان‌دهنده شکاف فاحش میان مواضع سیاسی اعلامی و رفتارهای اقتصادی واقعی دو کشور یادشده با رژیم صهیونیستی است.