تأکید آیتالله مکارم شیرازی بر حفظ سنتهای حوزه با لحاظ شرایط جدید
استاد برجسته درس خارج حوزه در دیدار اعضای شورای عالی حوزههای علمیه، حفظ سنتهای اصیل حوزوی همچون «درس آزاد» را مهم ارزیابی و تصریح کرد: در حالی که سعی در حفظ سنتهای حوزه دارید، همزمان به شرایط زمان توجه کنید.
آیتالله مکارم شیرازی در دیدار اعضای شورای عالی حوزههای علمیه ضمن ابراز خرسندی از فعالیتهای این شورا، اظهار کرد: در حالی که سعی در حفظ سنتهای حوزه دارید، همزمان به شرایط زمان توجه کنید.
این مرجع تقلید فعال بودن شورای عالی و جدیت آن در رسیدگی به مسائل حوزه را موجب امیدواری دانست و بیان کرد: داشتن شورایی زنده، فعال و دلسوز برای نظارت بر حوزههای علمیه بسیار ارزشمند و مؤثر است.
وی حفظ سنتهای اصیل حوزوی همچون «درس آزاد» را مهم ارزیابی کرد و افزود: این سنتها ریشه در تجربههای گذشته دارند و باید حفظ شوند، اما باید بررسی کرد که آیا در شرایط فعلی نیز همان کارایی گذشته را دارند یا خیر.
آیتالله مکارم شیرازی با اشاره به طرح پیشنهادی شورای عالی حوزه و اجرای آزمایشی آن، خاطرنشان کرد: این طرح به صورت محدود انجام گردد تا میزان کارایی آن در شرایط امروز سنجیده شود و اگر این روش در آزمایش موفق بود، میتوان آن را گسترش داد و در غیر این صورت به روش قبلی که اساتید بر دروس نظارت دارند، بازگردند.
به گزارش خبرگزاری حوزه، استاد برجسته درس خارج حوزه با اشاره به ترکیب کنونی شورای عالی که از شخصیتهای اندیشمند تشکیل شده، اظهار کرد: امیدوارم شورا بتواند حوزه را در مسیر پیشرفت و ایفای نقش اساسی خود در حفظ دین و نظام جمهوری اسلامی یاری دهد.
اجرای «طرح برگزاری دروس آزاد» به صورت آزمایشی
آیتالله شبزندهدار، دبیر شورای عالی حوزههای علمیه هم در این دیدار گفت: همانگونه که قبلاً هم خدمت حضرتعالی عرض کردم، در حوزههای علمیه سنتهای خوبی وجود داشته که حفظ و احیای آن همواره از دغدغههای بزرگان حوزه بوده و هست.
وی ادامه داد: بحمدالله اخیراً در شورای عالی طرحی به تصویب رسیده که در جهت احیای سنت خوب تدریس و تدرس است و با عملیاتی شدن آن، فضلای توانمند فرصت تدریس خواهند داشت و تدریس از انحصار افراد محدود خارج میشود و طلاب نیز با انتخاب خود میتوانند از دروس مختلف استفاده کنند.
دبیر شورای عالی حوزههای علمیه خاطرنشان کرد: به صورت آزمایشی و محدود به مدت دو سال با نظارتهای لازم، فقه و اصول سطح یک را در مدارس مرکزی مانند فیضیه به صورت آزاد برگزار میکنیم تا در صورت موفقیت، به مرور این سنت حوزوی احیا شود و در سالهای بعد توسعه یابد. در صورت عدم موفقیت نیز همه چیز به وضعیت قبل باز خواهد گشت؛ البته این طرح اکنون به محضر حضرتعالی تقدیم میشود و هرگونه تغییری که صلاح بدانید اعمال خواهد شد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: سعی کردیم ضمن رعایت استانداردهای لازم، همه سلیقهها را در نظر بگیریم.
برنامهریزی برای برگزاری چهار سال دوم درس خارج
در ادامه، آیتالله اعرافی، مدیر حوزههای علمیه کشور با تشکر از پیام آیتالله مکارم شیرازی به همایش یکصدمین سالگشت بازتأسیس حوزه علمیه قم، اظهار کرد: از هدایتهای حضرتعالی ممنونیم و خدا را بابت نقشآفرینی و حضور مستمر حضرتعالی شاکریم.
مدیر حوزههای علمیه همچنین گزارشی از وضعیت جذب و پذیرش حوزههای علمیه در سال تحصیلی جاری ارائه کرد.
عضو شورای عالی حوزههای علمیه با اشاره به «فقه معاصر» بیان کرد: تاکنون حدود ۵۰ اثر در حوزه فقه معاصر منتشر شده است و ۲۰ اثر دیگر نیز آماده انتشار است و در ماههای آینده منتشر خواهد شد.
برنامهریزی برای برگزاری ۴ سال دوم درس خارج، شناسایی ۲ تا ۳ هزار استعداد برتر، مسئله معیشت اساتید بهخصوص در شهر مقدس قم، ۱۵ فعالیت برتر در حوزه تبلیغ و اهتمام نسبت به دروس اخلاق و طرحهای تهذیبی، از دیگر عناوین گزارش مدیر حوزههای علمیه در این دیدار بود.
مشکلات احتمالی «طرح دروس آزاد» برطرف خواهد شد
در ادامه آیتالله سیدمحمد غروی، عضو شورای عالی حوزههای علمیه ابراز داشت: در شورای عالی در تلاشیم تا به گونهای برنامهریزی شود که دغدغهها و مسائل نسبت به این طرح (دروس آزاد) حل شوند؛ لذا باید سعی شود که مشکلاتی که در ضمن کار بهوجود میآید، ترمیم شود.
وی ابراز داشت: اگر بتوان از ظرفیت اساتید برجسته برای تدریس برخی از این دروس جایگزین استفاده کرد، جایگاه این دروس بدیل نیز مشخص خواهد شد.
آزادی در طرح «دروس آزاد» به معنای یَله و رها بودن نیست
آیتالله مروی دبیر دوم شورای عالی حوزههای علمیه نیز در پایان این دیدار هدف از طرح تقویت دروس آزاد را احیای سنتهای سلف صالح به همراه رفع موانع و مشکلات عنوان و بیان کرد: آزادی در این طرح اصلا به معنای یَله و رها بودن نیست. همه محدودیتهای خوب برقرار خواهد بود و هدایت تحصیلی به صورت دقیقتر ادامه خواهد داشت و کمیتهای نیز مرتب بر این موضوع نظارت دارد.
وی از بین رفتن موانع تدریس طلاب جوان را یکی از فواید طرح تقویت دروس آزاد برشمرد و افزود: این طرح به صورت آزمایشی اجرا میشود تا اگر توفیقی داشت، به صورت عمومی اجرائی شود.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، مباحث تهذیبی و تربیتی و تقویت جامعیت طلبه در کنار تخصصگرایی را از دیگر مسائل مورد نظر شورای عالی حوزههای علمیه در دوره نهم عنوان کرد.
آیتالله مروی در پایان خطاب به آیتالله مکارم شیرازی اظهار کرد: تعبیر جنابعالی نسبت به این شورا که فرمودید «شورای فعال» مورد افتخار ماست.