# پرسه ـ در ـ فضای ـ مجـازی
بازار داغ نصیحت
احسان صالحی: «بعد از جنگ، بازار نصیحت و رهنمود حسابی داغ است. مطلع همه رهنمودها این است حالا که مردم در جنگ پای کشور ایستادند باید به مطالباتشان توجه کرد. مثلاً؟ حذف نظارت استصوابی، عفو عمومی، رفع حصر. در چشم مردمی که مهمترین دغدغه آنها معیشت است، زل میزنند و اینها را به نامشان فاکتور میکنند.»
تصویر فردای منهای اسرائیل
عطیه نجاری: «فردای منهای اسرائیل یعنی پایان عصر دروغهای مقدس، پایان مشروعیتبخشی به جنایت با تفسیرهای توراتی؛ یعنی دنیای بدون زندانهای نظامی برای کودکان فلسطینی، بدون انواع فناوریهای جاسوسی و ابرماشینهای آدمکشی؛ یعنی جهانی امنتر برای همه.»
لازمه اثرگذاری در فضای مجازی
سیدعلی موسوی: «انتقادات در رسانههای اجتماعی اغلب سطحی و پراکندهاند و بهجای تمرکز بر مسائل اساسی، به حاشیهها و کلیشهها میپردازند. این امر مطالبات اصلی را کمرنگ کرده و از تأثیرگذاری کنشگری میکاهد. اولویتشناسی و تمرکز بر موضوعات کلیدی، لازمه اثرگذاری است.»
طلایهداران جهاد تبیین
سید محمدحسین راجی: «جوانان خوزستان در پیادهروی اربعین نقشی تاریخی دارند؛ نهفقط برای همزبانی با زائران عرب، نهفقط برای شناخت فرهنگ عراق، نهفقط به خاطر مرزهای شلمچه و چذابه، بلکه برای عشق واقعی و مبانی مستحکم به انقلاب اسلامی. خوزستانیهای دوستداشتنی طلایهداران جهاد تبیین اربعیناند.»
بهانههای بنیاسرائیلی!
مهرداد کریمزاده: «اسرائیل با این ادعا که نباید یکدونه برنج هم به حماس برسه، تمام مردم غزه رو به مدت ۵ ماه در گرسنگی نگه داشته. حالا در رسانهها به این اعتراض داره که چرا گروگان ما لاغر شده؟»
رسانه اربعین
علی بازگشا: «در پیادهروی اربعین، پیام فقط کلمات نیست؛ بدنهای خسته، پاهای تاولزده، چای نذری، و سکوت بین راهها نیز پیاماند. از نگاه ارتباطاتی، پیام صرفاً متن نیست؛ کنش اجتماعی، فضا و مشارکت جمعی هم حامل معنا هستند. اربعین، رسانهای است که مخاطبش خودش فرستنده است. به همه فرمها فکر کنیم.»
نسخهای برای رونق تولید
احسان خاندوزی: «واحدهای تولیدی روزهای سختی را سپری میکنند و اگر کاهش تولید علاج نشود، موج تعدیل نیرو، کاهش اشتغال و اُفت قدرت خرید مردم، فراگیر میشود. نوشداروی این درد، «تحریک تقاضای مؤثر برای صنایع» است. حتی بانکهای مرکزی سرمایهداری هم در شرایط جنگی، از انقباض پولی دست برمیدارند.»