کد خبر: ۳۱۵۴۶۲
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۴۰۴ - ۲۳:۰۲
وزیر کار:

فقط ۳۵ درصد از دانش‌آموزان ایرانی به هنرستان می‌روند

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مهارت‌آموزی را کلید توسعه آینده کشور دانست و گفت: بر اساس بررسی‌های انجام‌شده، در بسیاری از کشورها، ۷۵ تا ۸۰ درصد دانش‌آموزان به هنرستان‌ها می‌روند. در حالی که این رقم در ایران تنها ۳۰ تا ۳۵ درصد است.
به گزارش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، «احمد میدری» روز گذشته در همایش هفته ملی مهارت با اشاره به اهمیت مهارت‌آموزی در مسیر توسعه کشور، از افزایش همکاری‌های بین‌المللی و اقدامات گسترده در این حوزه خبر داد و بر نوسازی مراکز فنی و حرفه‌ای تاکید کرد.
وی با بازخوانی تجربه سال ۱۳۹۶ و سفر رئیس برنامه‌ریزی کشور هندوستان به ایران، یادآور شد: یکی از نمایندگان از رئیس برنامه‌ریزی هند درباره مسئول بیکاری در آن کشور پرسید و پاسخ شنید که این مسئولیت بر عهده رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای است. به دنبال این پاسخ، مطالعات گسترده‌ای با همکاری سفارت اتریش و یونیسف در معاونت رفاه و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آغاز شد.
میدری تاکید کرد: بر اساس بررسی‌های انجام‌شده، در بسیاری از کشورها، ۷۵ تا ۸۰ درصد دانش‌آموزان به هنرستان‌ها می‌روند؛ در حالی که این رقم در ایران تنها ۳۰ تا ۳۵ درصد است. این تفاوت نشان‌دهنده نقش کلیدی مهارت‌آموزی در توسعه آینده کشور است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به مزایای مهارت‌آموزی، افزایش دستمزد نیروی کار، ایجاد توان رقابت بین‌المللی، سازگاری با تحولات فناوری و توانمندسازی گروه‌های مختلف را از دلایل اصلی توسعه این حوزه اعلام کرد.
وی با اشاره به اقدامات این وزارتخانه‌ خاطرنشان کرد: در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور برای افزایش مشارکت، دیوارها را برداشتیم و با همکاری وزارت آموزش و پرورش، امکان حضور همه دانش‌آموزان در مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای به شکل رایگان فراهم شد و تعرفه‌های قبلی حذف گردید. همچنین، همکاری‌های هیئت امنایی با اتاق بازرگانی و دیگر بخش‌های اقتصادی برای سرمایه‌گذاری و توسعه این مراکز شکل گرفته و این روند هم‌اکنون در سراسر استان‌های کشور در حال اجراست.
میدری با بیان ضرورت نوسازی ۷۰۰ مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای کشور ادامه داد: تحقق این هدف به حمایت و همراهی سایر دستگاه‌ها نیازمند است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درنهایت اضافه کرد: گسترش ارتباطات بین‌المللی در حوزه مهارت‌آموزی با هدف ارتقای استانداردهای آموزشی و همسویی با تحولات جهانی، همچنان در دستور کار قرار دارد.