کد خبر: ۳۱۵۳۸۱
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۴۰۴ - ۲۰:۲۰
کیهان در گفت‌وگو با مسئولان شهری تهران بررسی کرد

گلایه رانندگان از روند کُند نوسازی تاکسی‌های فرسوده

سرویس اجتماعی- مهدی برازنده:
با وجود اهمیت نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی، روند نوسازی تاکسی‌ها در تهران به تأخیر افتاده و همزمان با گلایه برخی تاکسیرانان، مسئولان شهری پایتخت وعده‌هایی مبنی بر انعقاد قرارداد جدید با خودروسازها می‌دهند.
به گزارش کیهان، در هفته‌های اخیر گلایه‌هایی از سوی رانندگان متقاضی نوسازی تاکسی فرسوده مبنی بر تأخیر در تحویل خودروهای جدید به جای خودروهای اسقاطی مطرح شده است. رانندگانی که خودروی خود را اسقاط کرده، وام خودروی جدید که تحویل نگرفته‌اند را می‌پردازند و بدون ابزار کارشان که همان خودروست، بعضاً با مشکلات معیشتی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. یکی از همین رانندگان تاکسی هفته گذشته در گفت‌و‌گو با کیهان، با ارائه مستندات موثق اعلام کرد از اسفند سال گذشته که خودروی خود را اسقاط کرده، باید طی 90 روز کاری خودروی جدید خود که سمند سورن است را دریافت می‌کرد اما اکنون بیش از یک ماه از موعد مقرر نیز گذشته و خبری از تحویل خودرو به وی نشده است. اتفاقی که زندگی و گذران معیشتی او و خانواده‌اش را به‌شدت تحت تاثیر قرار داده است.
اختلال در جایگزینی تاکسی‌های فرسوده
درباره اختلال به وجود آمده در روند نوسازی تاکسی‌های فرسوده که یکی از مهم‌ترین ابزار کاهش آلودگی هوا و رفاه بیشتر شهروندان و رانندگان تاکسی در پایتخت است، سیدجعفر تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران در گفت‌وگو با کیهان اظهار داشت: طبق آخرین پیگیری از شرکت ایران‌خودرو، این شرکت اعلام کرد هیچ محدودیتی از نظر تحویل خودروهای سمند نداشته و هر تعدادی که سازمان تاکسیرانی بخواهد، این شرکت آنها را تحویل خواهد داد. همچنین طبق پیگیری از سازمان تاکسیرانی، این سازمان موضوع تسهیلات وام را مطرح کردند که با بانک کارآفرین هماهنگ شده است که بتوان از این طریق تسهیلات وام به رانندگان ارائه شود و ظاهراً در این فرآیند مشکلاتی به وجود آمده است. تا آنجایی که بنده اطلاع دارم کسی قسط نمی‌دهد و فقط اسقاط خودرو انجام شده است و در لیست قرار گرفته‌اند اما نتوانسته‌اند تاکسی جایگزین دریافت کنند. وی افزود: در آخرین جلسه‌ای که با سازمان تاکسیرانی داشتم، این موضوع را تذکر دادم و گفتم تاکسیرانی هیچ محدودیتی ندارد و با توجه به اینکه رانندگان تاکسی عمدتاً قدرت خرید ماشین‌های گران‌قیمت را ندارند، شاید تحویل خودروهای تولید داخل برای آنها مطلوب‌تر باشد. سازمان تاکسیرانی نیز به ما قول داد که پیگیری‌هایی در این زمینه داشته باشند که مشکل مرتفع شود.
تشکری‌هاشمی ادامه داد: برای این مشکل، تاکسیرانی باید با شرکت خودروساز قرارداد منعقد کند، از طرفی راننده تاکسی را برای دریافت تسهیلات وام به صندوق کارآفرین معرفی کند که اکنون این قسمت از کار سرعت لازم را ندارد، وگرنه بودجه لازم را در شورای شهر برای نوسازی تاکسی در نظر گرفته‌ایم و اگر محدودیت مالی داشته باشند نیز در صورت دریافت لایحه از سوی شهرداری این عدد را افزایش خواهیم داد.
مانعی در روند جایگزینی تاکسی‌های فرسوده نیست
رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران همچنین در پاسخ به اینکه در مدت تأخیر ایجاد شده برای تحویل تاکسی‌های جایگزین، رانندگانی که خودروی فرسوده را تحویل داده‌اند در کسب‌وکار و گذران زندگی دچار مشکل می‌شوند، با بیان اینکه مدیریت شهری مانع از کسب‌وکار هیچ راننده‌ای نشده است، گفت: تعدادی از رانندگان که خودروی خود را برای اسقاط داده‌اند و برای تسهیلات وام معرفی شده‌اند، ممکن است گلایه داشته باشند که در همین زمینه هم مانعی وجود ندارد. ضمناً اگر بانک کارآفرین نتواند تسهیلات ارائه کند، امکان ارائه تسهیلات در بانک شهر وجود دارد و شورای شهر تهران برای این موضوع بودجه در نظر گرفته است.
وی تاکید کرد: شهرداری تهران باید برای آن دسته از رانندگان که خودروی خود را اسقاط کرده‌اند و خودروی دیگری تحویل نگرفته‌اند، تسهیلات وام را جاری کند. به عبارتی هیچ‌کدام از عناصر اصلی یعنی منابع مالی و تحویل خودرو از سوی خودروساز وجود ندارد و باید هماهنگی بین بانک، سازمان تاکسیرانی و خودروساز ایجاد شود تا رانندگان، شهروندان و شهر تهران از خودروی فرسوده نجات پیدا کنند.
وعده تاکسیرانی و شهرداری برای تسریع 
در جایگزینی تاکسی‌های فرسوده
شادی مالکی، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران نیز درباره علت اختلال در تحویل تاکسی به رانندگان متقاضی نوسازی خودروی فرسوده، در گفت‌وگو با کیهان، ضمن تایید اینکه گاهی تا 6 ماه تحویل خودرو به رانندگان تاکسی متقاضی نوسازی به تأخیر می‌افتد، اظهار داشت: ما در حال انعقاد قرارداد مجزا با خودروسازان هستیم، زیرا پیش از این قرارداد ذیل وزارت کشور بود؛ در واقع قرارداد شرکت خودروساز ذیل اتحادیه حمل‌ونقل کشوری است و سازمان تاکسیرانی صرفاً بحث تسهیلات را اعطا می‌کند، ما به دنبال این هستیم که برای سرعت بخشیدن به کار رأساً توسط شهرداری تهران با شرکت‌های خودروساز قراردادی منعقد کنیم تا مشکل تاکسیرانان متقاضی نوسازی حل شود.
در این‌باره، محسن هرمزی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران نیز به کیهان گفت: شهرداری تهران باید هماهنگی با سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها باید انجام می‌داد که هفته گذشته این هماهنگی انجام شد، بنابراین از ظرفیت شرکت ایران‌خودرو استفاده می‌کنیم و بدین ترتیب روند نوسازی تاکسی‌های فرسوده از این به بعد سرعت خواهد گرفت.