پدافند رسانهای ما باید بمبهای آمریکایی و صهیونیستی در فضای مجازی را خنثی کند
سرویس اجتماعی-
پژوهشگر حوزه رسانه و فضای مجازی ضمن تشریح روشهای شناختی دشمن صهیونی و آمریکایی، به خنثیسازی بمبهای آمریکایی در شبکههای اجتماعی خارجی تاکید کرد.
به گزارش کیهان، با آغاز جنگ تحمیلی از سوی رژیم صهیونیستی به کشورمان از بامداد جمعه گذشته، فضای اجتماعی و روانی جامعه دچار تغییراتی طبیعی به واسطه وقوع جنگ شده است و همین عامل، اهمیت توجه به امنیت روانی و اجتماعی مردم را بیش از پیش نمایان میسازد. بسیاری از مردم کشورمان اخبار را به واسطه شبکههای اجتماعی دنبال میکنند و این در حالی است که دشمن نیز در جبهه نرم، روی بههمریختن امنیت روانی مردم حساب ویژهای باز کرده است.
برای بررسی بیشتر توجه به امنیت روانی اجتماعی مردم در هنگام جنگ، با «سیدعلیرضا آلداود»، پژوهشگر حوزه رسانه و فضای مجازی گفتوگو کردیم.
آلداود درباره اهمیت امنیت روانی در فضای جنگی به کیهان گفت: اگر جنگ سه ضلع داشته باشد، یک ضلعش در میدان و ضلع دیگرش در فضای مجازی و رسانه است؛ در میدان شاهد جنگ سخت و در رسانهها و فضای مجازی شاهد جنگ شناختی و جنگ ارادهها هستیم.
وی با اشاره به ابزار دشمنان برای حمله به امنیت شناختی مردم، افزود: اکنون یکی از ابزارهای اصلی دشمن صهیونی، آمریکاییها و همکاران آنها مثل سلطنتطلبها، یگان 8200 و یگان سایبری باکو «تولید اخبار جعلی» است. باید توجه داشت قدرت اخبار جعلی نیز از بمبهای اتمی میتواند بیشتر باشد و ادراک مخاطب را دستکاری کرده و در مردم ایجاد ترس کند؛ حال اگر این اضطرابها و ترسها تداوم داشته باشد، تابآوری جامعه پایین آمده و نهایتاً شاهد تسلیم مخاطب و مردم در برابر پروپاگاندای رسانهای و حمله سخت دشمن هستیم. بنابراین باید توجه ویژهای به این حوزه داشت.
این پژوهشگر رسانه و فضای مجازی در ادامه هشدار داد: در فضائی که ما هستیم، متأسفانه پیامرسانهای غالب در کشور ما وابسته به رژیم صهیونیستی و آمریکا هستند و این پیامرسانها متأسفانه ضریب نفوذ بالایی هم بین مردم دارند و دشمن میتواند با انتشار گسترده اخبار مغرضانه در لایههای زیرین جامعه و پنهانکردن محتواهای مرتبط با انقلاب و ایران اسلامی و محدود کردن صفحات کاربران جبهه انقلاب که از نظام جمهوری اسلامی دفاع میکنند، نبردی نابرابر درست میکنند.
آلداود درباره روشهای دشمن برای تخریب امنیت روانی مردم در شبکههای اجتماعی بیان داشت: روشهای دشمنان در شبکههای اجتماعی شامل تولید اخبار جعلی، تولید روایتهای ناقص، پنهان کردن هشتگها، فیلترینگ حبابی و سانسور اطلاعات است. همچنین ایجاد طمع برای جذب افراد برای همکاریهای اطلاعاتی، امنیتی و خرابکاریها در برنامه دشمنان وجود دارد. اخیراً نیز رژیم صهیونیستی در سه شبکه مرتبط با گیمرها یا بازیکنها و بازیگرهای آنلاین مثل دیسکود، توییچ و کیک در حال بهرهبرداری اطلاعات است.
وی در پاسخ به این سؤال که پدافند رسانهای ما در برابر نقشههای دشمن چگونه باید عمل کند، اظهار داشت: پدافند رسانهای ما در وهله اول باید خنثیکردن سلاح و بمبهای جنگ شناختی آمریکاییها مثل شبکههای اجتماعی آمریکایی و صهیونیستی را در دستورکار خود قرار دهد، چرا که دشمن به کمک این شبکهها و به واسطه الگوریتمها و هوش مصنوعی، اهدافشان را در حوزه جنگ سخت جلو میبرند تا بتوانند روی ادراک مخاطبان ایرانی تاثیر بگذارند و از طرفی به وسیله ادراکسازیِ وارونه برای ایجاد ترس و وحشت مخاطب داخل کشور انجام دهند تا مخاطب کاملاً دچار استیصال شده و نتواند تصمیمگیری کند و دچار اختلال محاسباتی شود.