جمهوری اسلامی ایران قاطعانه از امنیت و تمامیت ارضی خود دفاع خواهد کرد
سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نامهای به رئیس شورای امنیت و دبیرکل این سازمان بر عزم راسخ ایران برای اعمال حق ذاتی دفاع مشروع تأکید کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران قاطعانه از امنیت و تمامیت ارضی خود دفاع خواهد کرد.
امیرسعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک درباره شرارتها و جنایات رژیم صهیونیستی به خانم کرولین رودریگز بِرکِت رئیس شورای امنیت و آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد نامه نوشت.
در این نامه آمده است: متعاقب دستور دولت متبوعم و با ارجاع به نامه مورخ ۱۳ ژوئن ۲۰۲۵ وزیر امورخارجه ایران (S/2025/379) درباره اقدامات غیرقانونی و تجاوزکارانه رژیم اسرائیل علیه ایران، بدینوسیله مایلم به اطلاع برسانم که جمهوری اسلامی ایران، در اجرای حق ذاتی خود در دفاع مشروع ذیل ماده ۵۱ منشور ملل متحد، اقدام به انجام عملیات دفاعی متناسب کرده که صرفاً متوجه اهداف نظامی و زیرساختهای مرتبط در سرزمینهای اشغالی تحت اشغال غیرقانونی رژیم اسرائیل بوده است. این اقدامات صرفاً در پاسخ به توسل غیرقانونی به زور از سوی رژیم اسرائیل صورت گرفته که آشکارا ناقض ماده ۲(۴) منشور بوده و کاملاً منطبق با اصول ضرورت و تناسب در حقوق بینالملل انجام شدهاند.
وی عنوان کرده است: در ابتدا، پاسخ ایران به اهداف نظامی محدود بود، اما با توجه به تشدید عمدی اقدامات تجاوزکارانه رژیم اسرائیل، از جمله حمله به زیرساختهای حیاتی غیرنظامی ایران بهویژه حمله به پالایشگاه عسلویه در نزدیکی خلیجفارس در تاریخ ۱۴ ژوئن ۲۰۲۵، جمهوری اسلامی ایران براساس اصل تناسب، اقدامات تکمیلی را علیه زیرساختهای خاص متعلق به رژیم اسرائیل بهعنوان اهداف مشروع اتخاذ کرد؛ اهدافی که به طور مادی در حمایت از تجاوزات جاری آن رژیم دخیل بوده و نقش داشتهاند.
ایروانی بیان کرد: پاسخ نظامی ایران صرفاً با هدف دفع تجاوز، بازدارندگی، و جلوگیری از تکرار چنین جنایاتی صورت گرفته است. جمهوری اسلامی ایران قاطعانه از امنیت و تمامیت ارضی خود دفاع خواهد کرد.
وی در این نامه نوشته است: چنانکه در مکاتبات پیشین نیز تصریح شده، رژیم اسرائیل بدون هیچگونه تحریک قبلی، اقدام به انجام حملات هوائی در نقاط متعدد از خاک جمهوری اسلامی ایران، از جمله در تهران و دیگر شهرهای بزرگ کشور کرد؛ حملاتی که با بیتوجهی کامل نسبت به اصل تفکیک اهداف نظامی و غیرنظامی در حقوق بینالملل بشردوستانه صورت گرفت. از جمله اهداف اصلی این حملات، چندین تأسیسات هستهای تحت پادمان و نظارت آژانس بینالمللی انرژی اتمی، از جمله تأسیسات نطنز، بودهاند. حمله رژیم اسرائیل به تأسیسات هستهای تحت پادمان، نمایانگر تشدیدی بیسابقه و بسیار خطرناک است که خطر آزادسازی مواد رادیواکتیو را در پی داشته و تهدیدی جدی برای منطقه و جهان بهشمار میرود.
نماینده ایران در سازمان ملل خاطرنشان کرده است: این اقدامات فاحش تجاوزکارانه منجر به شهادت و زخمی شدن دهها تن از شهروندان غیرنظامی ایرانی، از جمله زنان و کودکان، شده است. رژیم اسرائیل مرتکب نقضی شدید نسبت به قواعد حقوق بینالملل، از جمله منشور ملل متحد، حقوق بینالملل بشردوستانه، و نظام حقوقی ناظر بر حمایت از تأسیسات هستهای صلحآمیز شده است. تجاوزگر مستمر این رژیم نقض جدی حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران محسوب میشود و نیز نقض آشکار از ماده ۲(۴) منشور ملل متحد بهشمار میآید.
در این نامه آمده است: علیرغم درخواست جمهوری اسلامی ایران برای اقدام فوری و قاطع، واکنش شورای امنیت تاکنون با سکوت و بیعملی همراه بوده است. این بیعملی، به طور جدی اعتبار شورای امنیت و بنیانهای حقوق بینالملل که اساس سازمان ملل متحد را تشکیل میدهد، تضعیف میکند. همچنین لازم به تأکید است که هرگونه همکاری کشورهای ثالث با تجاوزات رژیم صهیونیستی، آنان را در قبال مسئولیت حقوقی و پیامدهای این بحران، شریک و سهیم میسازد.
وی عنوان کرده است: جمهوری اسلامی ایران بار دیگر بر عزم راسخ خود برای اعمال حق ذاتی دفاع مشروع، تا زمانی که تجاوزگری رژیم اسرائیل متوقف نشود یا شورای امنیت اقدام قاطع برای جلوگیری از نقضهای بعدی به عمل آورد، تأکید میکند.
ایروانی در این نامه خاطرنشان کرده است: جمهوری اسلامی ایران بار دیگر از دبیرکل و همچنین شورای امنیت درخواست میکند تا مسئولیت اولیه خود را ذیل منشور ملل متحد در حفظ صلح و امنیت بینالمللی ایفا کرده و اقدام تجاوزکارانه رژیم اسرائیل علیه ایران، از جمله حمله به غیرنظامیان، زیرساختهای غیرنظامی و تأسیسات هستهای ایران بهویژه تأسیسات نطنز را به طور قاطع محکوم کنند؛ رژیم اسرائیل و همدستان آن را به طور کامل در قبال این نقض جدی صلح و امنیت بینالمللی مسئول بدانند و اقدامات فوری و مؤثر جهت جلوگیری از تکرار چنین اقدامات تجاوزکارانهای و پاسداری از اقتدار حقوق بینالملل اتخاذ کنند.
سفیر ایران در مقر سازمان ملل در ژنو: برای دفاع از خود در برابر متجاوز تردید نمیکنیم
بحرینی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد دفتر سازمان ملل متحد در ژنو در نشست عمومی ویژهی کنفرانس خلع سلاح سازمان ملل متحد که به درخواست کشورمان روز سهشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۴ برگزار شد، اظهار داشت: موضع دیرینه جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اینکه تجاوز و جنایت در ذات رژیم اسرائیل نهفته است، اکنون بهروشنی و بدون هیچگونه ابهامی برای جهانیان به اثبات رسیده است.
نماینده ایران گفت: در ساعات اولیه ۱۳ ژوئن، جهان شاهد یک تجاوز نظامی برخلاف تمام قوانین و اصول حقوق بینالملل، علیه شهرهای پرجمعیت، مناطق مسکونی، غیرنظامیان، زیرساختهای غیرنظامی از جمله تأسیسات تأمین انرژی و همچنین علیه تأسیسات صلحآمیز هستهای ایران که عضو ان.پی.تی است و تحت نظارت کامل آژانس بینالمللی انرژی اتمی (IAEA) قرار دارد، بود. تاکنون دهها غیرنظامی، از جمله زنان و کودکان بیگناه، جان خود را در نتیجه حملات وحشیانه رژیم اسرائیل از دست دادهاند؛ حملاتی که نقض آشکار حقوق بینالملل بشردوستانه و جنایت جنگی بهشمار میروند.
بحرینی اضافه کرد: رژیم اسرائیل همچنان به صورت عامدانه غیرنظامیان و زیرساختهای غیرنظامی را هدف قرار میدهد و آشکارا تعهدات حقوقی بینالمللی خود را نادیده میگیرد. بیتردید، چنین حملات و اقداماتی برای این رژیم و متحدان غربیاش که در طول سالیان گذشته به هدف قرار دادن مکرر غیرنظامیان در فلسطین و غزه عادت کردهاند، تعجبآور نیست.
سفیر و نماینده دائم افزود: رژیمی که عضو هیچیک از معاهدات بینالمللی منع سلاحهای کشتار جمعی از جمله معاهده عدم اشاعه سلاحهای هستهای (NPT) نیست، از پذیرش نظارتهای آژانس بینالمللی انرژی اتمی (IAEA) سر باز میزند، دارای سلاحهای هستهای است و به طور علنی دیگر کشورها را به استفاده از آن تهدید میکند، هرگز نباید خود را در جایگاهی تصور کند که نقش ضامن نظم جهانی را برعهده بگیرد و به تأسیسات صلحآمیز هستهای یک کشور عضو NPT حمله کند. نمیتوان تصور کرد که چنین تجاوزات و جنایاتی از سوی رژیم اسرائیل بدون تأیید و حمایت همهجانبه برخی دولتهای غربی، از جمله ایالات متحده آمریکا، صورت گرفته باشد.
وی تأکید کرد: ما آغازگر این جنگ نبودیم، بلکه این جنگ از طریق اقدامات تجاوزکارانه علیه تمامیت ارضی ایران بر ما تحمیل شد. این در حالی بود که ما در حال آمادهسازی برای دور جدیدی از مذاکرات با هدف پاسخگویی به نگرانیهای بیاساس درباره برنامه صلحآمیز هستهای کشور، در ازای لغو کامل تحریمهای ظالمانه بودیم. روشن است که رژیم اسرائیل همواره در پی برهم زدن هرگونه ابتکار صلحآمیز و راهحل مبتنی بر مذاکره است.
وی عنوان کرد: در این راستا، جمهوری اسلامی ایران به این اقدامات غیرقانونی و بزدلانه، به صورت قاطع و متناسب و کاملاً مطابق با حقوق بینالملل پاسخ خواهد داد.
این دیپلمات ارشد ایرانی خاطرنشان کرد: ایران همچنان مصمم است که با بهرهگیری از تمامی توانمندیهای دفاعی خود، از حاکمیت، شهروندان و امنیت ملیاش به طور کامل حفاظت کند. ما تا زمانی که اقدامات غیرقانونی و تجاوزکارانه رژیم اسرائیل علیه ایران ادامه داشته باشد، به استفاده از حق مشروع خود برای پاسخ قاطع ادامه خواهیم داد.
بحرینی گفت: ایران از تمامی اعضای مسئول و صلحدوست جامعه بینالمللی میخواهد که در برابر اقدامات غیرقانونی و تروریستی رژیم اسرائیل بیتفاوت نباشند و اقدامات جمعی فوری برای پاسخگو کردن این رژیم و حامیان آن اتخاذ شود.