کد خبر: ۳۱۲۴۵۶
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۴۰۴ - ۲۲:۲۹

اخبار ویژه

 
 
مقام سابق موساد: روش ایران در استخدام جاسوسان وحشت‌انگیز است
 
رئیس پیشین واحد مبارزه با تروریسم موساد گفت: متأسفانه، روشی که ایران برای استخدام جاسوسان در اسرائیل به‌کار گرفته، به شکل وحشت‌انگیزی جواب می‌دهد.
روزنامه انگلیسی تلگراف با طرح این سؤال که «ایران چگونه به اسناد اسرائیل دست یافت؟»، نوشت: تلویزیون ایران ادعا کرده‌ است که هزاران سند محرمانه هسته‌ای و دفاعی اسرائیل توسط ایران به دست آمده‌ است. بنابر گزارش صداوسیمای ایران، «دستگاه اطلاعاتی به انبوهی از اطلاعات و اسناد راهبردی و حساس رژیم صهیونیستی، من‌جمله هزاران سند مربوط به پروژه‌ها و تأسیسات اتمی آن رژیم دست یافته است.» این اسناد شامل سندهای مکتوب، تصاویر و ویدئوهایی می‌شود که «چندی پیش» به دست آمده ‌است.
رونن سولومون، تحلیلگر اطلاعاتی اسرائیلی می‌گوید: «من باور ندارم که این اطلاعات جدید توسط اسرائیلی‌ها به سرقت رفته‌ باشد، فکر کنم آنها را به وسیله هک کردن و احتمالاً توسط گروه‌هایی مانند گروه هکری گمنام برای عدالت (Anonymous for Justice) به دست آمده ‌است.»
سولومون می‌گوید که احتمالاً این عملیات سال گذشته انجام شده ‌است. سال گذشته گزارشی از سوی شرکت مایکروسافت تأکید می‌کرد که اسرائیل به اصلی‌ترین هدف حملات سایبری تحت حمایت دولت توسط ایران تبدیل شده ‌است و جایگاه قبلی آمریکا را به عنوان هدف اصلی گرفته‌ است. اسرائیل هنوز موضع‌گیری نکرده ‌است. سولومون می‌گوید: «ما نمی‌دانیم محتوای این اسناد علمی-پژوهشی است یا عملیاتی یا شاید می‌تواند جزئیات یک زنجیره تأمین باشد‌.»
 اخیراً ده‌ها اسرائیلی به ظن جاسوسی برای ایران بازداشت شده‌اند. این بازداشت‌ها همزمان با موج عملیات‌های بی‌سابقه ایران برای جمع‌آوری اطلاعات و ترور مقام‌های سیاسی و نظامی اسرائیل اتفاق افتاده ‌است.
ماه گذشته دو اسرائیلی به ظن جاسوسی برای ایران در شهر ایسراییل کاتص، وزیر دفاع اسرائیل بازداشت شدند. کاتص در این خصوص گفته ‌بود که باور دارد این افراد بخشی از «نقشه ایران برای آسیب رساندن به من به عنوان وزیر دفاع کشور اسرائیل» بودند.
تأسیساتی مانند اتاق‌های فرماندهی عملیات سامانه‌های دفاع هوائی گنبد آهنین و تأسیسات هسته‌ای پنهانی در دیمونا، اصلی‌ترین اهداف عملیات مخفیانه ایران هستند.
اودد ایلام، رئیس پیشین واحد مبارزه با تروریسم موساد گفته ‌است که ایران از روش‌های سنتی کُند و روش‌مند که افرادی درون سیستم برای طولانی‌مدت استخدام می‌شوند، پرهیز کرده ‌است. ایران بر‌عکس به سمت کارزارهای تهاجمی وسیع در شبکه‌های اجتماعی رفته‌ که در آن با هزاران اسرائیلی تماس گرفته‌ می‌شود تا یکی از آنها وا بدهد.
اودد ایلام به تلگراف می‌گوید: «پیام‌هایی مانند آیا می‌خواهید ساده پول دربیاورید؟ این روزها در فضای دیجیتال زیاد دیده می‌شود. بدون هیچ غربالگری یا ارزیابی پیشینه فقط از طریق پیام‌رسان تلگرام یا یک ایمیل پیشنهاد پول برای یک کار ساده، مثل تعقیب یک مقام یا یک عکس از یک پایگاه می‌دهند.»
به گفته او: «این روش ایران برای بازاریابی دیجیتال جاسوسی و خرابکاری است: هدف‌گیری جمعی، بدون هیچ فیلتری و مانند هر کارزار بازاریابی دیگری فقط کافی است کسری از جمعیت هدف پاسخ بدهند تا کارزار با موفقیت مواجه شود. برای تهران حتی یک درصد پاسخ از میان هزار پیام هم ارزشمند است. این اقدام به شکل وحشت‌آوری یک رویکرد منطقی است، حجم اقدامات نهایتاً نتیجه‌ای را که می‌خواهند برای آنها به ارمغان می‌آورد و متأسفانه، این روش جواب می‌دهد.»
موتی مامان، شهروند ۷۱ ساله اسرائیلی در ماه ‌آوریل به دلیل ارتباط با دستگاه‌های اطلاعاتی ایران و دو سفر به ایران، به ۱۰ سال حبس محکوم شد.
 
 
۴۷۳ تحریم جدید، ابطال ادعای غرب‌گرایان درباره امکان تعامل با آمریکا
 
بر‌خلاف ادعاهای جریان غرب‌گرا مبنی بر امکان تعامل با آمریکا غرب، تحریم‌ها در یک سال گذشته افزایش چشمگیری یافته و فارغ از اینکه چه کسی در انتخابات پیروز می‌شود، بنای طرف مقابل بر تشدید تحریم‌ها و فشارهاست.
در این زمینه، روزنامه عصر ایرانیان با اشاره به ۴۷۳ تحریم جدید نوشت: نزدیک به یک سال از پیروزی آقای پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری ایران گذشت. یکی از پروپاگانداهای جریان‌های سیاسی- رسانه‌ای حامی وی این بود که با پیروزی او، روابط خارجی بهبود پیدا می‌کند و سایه تحریم و جنگ از کشور رفع خواهد شد. افرادی مانند ظریف از جمله کسانی بودند که در ایام انتخابات این پروپاگاندا را پیش می‌بردند. اکنون پس از یک سال این ادعا قابل ارزیابی است. 
در پرونده هسته‌ای مسیر صدور قطعنامه آژانس علیه ایران کماکان فعال است. در اول آذر سال گذشته شورای حکام اولین قطعنامه علیه برنامه هسته‌ای ایران در دولت پزشکیان را صادر کرد. این احتمال که دومین قطعنامه نیز در روزهای آینده صادر شود، زیاد است. 
در موضوع تحریم از زمان انتخاب آقای پزشکیان تاکنون در حدود ۳۰ مرحله تحریم از سوی دولت آمریکا علیه ایران صورت گرفته است. هم دولت بایدن در چند ماه پایانی خود علیه ایران تحریم اعمال کرد و هم ترامپ از ابتدای استقرار تاکنون تحریم اعمال کرده است.
امضای یادداشت امنیت ملی توسط ترامپ حرکت مهم او برای انسجام‌بخشی در دولتش برای اعمال تحریم هماهنگ علیه ایران بود. به طور خاص ۱۷ مورد آن در دوره زمانی شروع مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در فروردین امسال تا الان بوده است. 
بر‌اساس رصد کانال دیده‌بان تحریم‌، از ابتدای انتخاب دکتر پزشکیان تا الان ۴۷۳ فرد، نهاد و کشتی توسط دولت آمریکا تحریم شده است.
به عبارت دیگر از زمان پیروزی دکتر پزشکیان در ۱۵ تیر ۱۴۰۳‌، روزی ۱.۴ تحریم علیه ایران اعمال شده است. این در حالی ‌است که آقای پزشکیان هم در شعارهای انتخاباتی خود و هم در دولت، شعار مذاکره و حل مشکل تحریم از مسیر مذاکره را داده است.
از این میزان ۱۶۵ تحریم مربوط به زمان آغاز مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا است. متوسط روزی ۲.۶ تحریم علیه ایران اعمال  شده است. در زمینه حقوق بشر هم ما شاهد دو قطعنامه از سوی مجمع عمومی سازمان ملل بودیم و یک قطعنامه نیز از سوی شورای حقوق بشر صادر شده است. این قطعنامه‌ها سیاسی و در راستای تحریک افکار عمومی علیه ایران صادر شده است. دیپلماسی دولت نتوانست مانع صدور آنها شود. در دوره یک سال گذشته ترور شهید اسماعیل هنیه در تهران توسط رژیم صهیونیستی صورت گرفت و همچنین برای اولین‌بار ایران از سوی رژیم صهیونیستی به صورت رسمی و آشکارا مورد حمله نظامی قرار گرفت. فهرست کردن همین موارد در کنار هم نشان می‌دهد که ادعاهای جریان غرب‌گرا که در ایام انتخابات مطرح کرده و تلاش کرده تصویری ناجی از خود برای مردم ترسیم کند، پوچ و به دور از واقعیت بوده است.
 
 
اعتراف دیرهنگام ظریف به فریب خوردن درباره وعده اینستکس
 
محمدجواد ظریف از بانیان خسارت‌های برجام می‌گوید اشتباه می‌کردیم که از اروپا توقع داشتيم اینستکس راه بیندازد.
بسته مالی اینستکس عملیات فریبی بود که تروئیکای اروپایی پس از خروج رسمی آمریکا و بازگشت تحریم‌ها ترتیب دادند تا ایران را به شکل یکطرفه متعهد به تعهدات برجامی‌اش نگاه دارند و این در حالی است که همان طرف اروپایی هم حاضر به انجام تعهداتش نبود! اروپایی‌ها به جای اینکه پس از خروج آمریکا به لغو تحریم‌ها متعهد باشند، وعده‌هایی مانند راه‌اندازی کانال مالی اس‌پی‌وی و سپس اینستکس را پیش کشیدند و به مدت بیش از دو سال و نیم سر کار گذاشتند. طبق وعده اس‌پی‌وی، اروپا متعهد می‌شد از ایران نفت بخرد و در ازای آن غذا و دارو به ایران بفروشد اما این وعده عملی نشد. اروپا سپس وعده داد با راه‌اندازی کانال اینستکس، بتواند پول نفت فروخته‌شده ایران به طرف ثالث را دریافت کند و در مقابل آن غذا و دارو به ایران بفروشد که همین وعده مبتذل و موهن هم عملی نشد و دولت روحانی تا میانه‌های سال 1399 از سوی تروئیکای اروپایی سر کار گذاشته شده بود تا این که مجلس، قانون اقدام متقابل را تصویب کرد.
پنج سال پس از آن تحولات، ظریف می‌گوید توقع از اروپا اشتباه بود!
او در نشست مطالعات اروپا و آمریکا گفته است: برخی شروع جهان جدید را به عنوان پیروزی غرب و لیبرال دموکراسی تصور کردند اما این تصور پیش‌داورانه است و این فروپاشی شکست شرق بود نه پیروزی غرب. غرب به اشتباه این را پیروزی تلقی کرد و به ویژه آمریکا با استناد به این پیروزی، در نهایت در سیاست نظامی‌گری شکست خورد. این به معنای این نیست که آمریکا قدرت بزرگی نیست اما قدرت آمریکا به عنوان هژمون بین‌الملل شکست خورده است.
ظریف در ادامه گفت: تا سال ۲۰۰۵، که رئیس‌جمهور وقت ایران آقای دکتر احمدی‌نژاد آن مسیر را شروع کرد، اروپایی‌ها در برابر آمریکا ایستاده بودند. آمریکا در سال ۲۰۰۴ می‌خواست ایران را از شورای حکام به شورای امنیت ببرد، اما اروپایی‌ها همکاری ایران را می‌خواستند و حتی می‌خواستند پرونده ایران را در شورای حکام ببندند و بنابراین دو گرایش معتبر وجود داشت، و تا زمانی که ما با اروپا کار می‌کردیم و در آن‌سو هم آمریکا در برابر اروپا قرار داشت، یعنی دوره اول بوش پسر، آمریکایی‌ها متوجه شدند که نمی‌توانند بدون اروپا در صحنه جهانی کاری انجام دهند.
وی گفت: متأسفانه، ایران در دوره‌های مختلف پلی شد برای ایجاد همراهی بین اروپا و آمریکا؛ حتی در قطعنامه ۵۹۸، در اوج جنگ سرد، این پل را ایجاد کردیم. در قضیه هسته‌ای در سال ۲۰۰۳، این پل را ایجاد کردیم.
ظریف افزود: از سال ۲۰۱۷ و دوره اول آقای ترامپ، دوباره دیدیم اروپایی‌ها در مقابل آمریکایی‌ها در شورای امنیت، ایستادند و شکست خوردند؛ در مجمع عمومی، شکست ۱۱۰ به ۱۰. یعنی سیاست ما خوب بود، نه‌فقط به این معنا که سیاست‌گذاری‌مان خوب بود، بلکه توانسته بودیم بفهمیم اروپایی‌ها چه مزیت نسبی دارند. گرچه اینکه از اروپا توقع داشته باشیم اینستکس راه بیندازد، اشتباه بود، چرا که چنین چیزی برای آنها تعریف‌نشده بود. ما از کشورها می‌خواهیم در حوزه‌ای رقابت کنند که اصلاً برای خود در آن حوزه رقابتی تعریف نکرده‌اند. آمریکا حوزه اقتصاد را تعریف نکرده، امنیت را هم تعریف نکرده است. 
سؤالی که باید از آقای ظریف پرسید، این است که چرا مسائل را دیر و هنگامی که کار از کار گذشت، متوجه می‌شود؟! او امروز فهمیده آمریکا هژمونی ندارد اما در آغاز مذاکرات برجامی ادعا کرد آمریکا می‌تواند با یک بمب تمام توان دفاعی ما را نابود کند(!) و بدین‌ترتیب تیر خلاص را به توان مذاکراتی تیم ایرانی زد. او همچنین در حالی که کارشناسان می‌گفتند نباید به فریب‌خوردگی و بازی‌خوردگی نسبت به اروپا ادامه داد، به مدت دو سال و نیم مجدداً دل به وعده‌های اروپا خوش کرده بود و وانمود می‌کرد شق‌القمری که اروپای خائن و بی‌اراده در برجام نکرد، با ماسماسک اینستکس می‌کند. در واقع مخاطب نمی‌داند باور کند که ظریف زیادی خام‌اندیشی کرده و یا با تعمد و آگاهی وارد بازی فریب اروپایی‌ها شده است.
از سوی دیگر، متهم کردن دولت احمدی‌نژاد و القای جدایی آمریکا و اروپا قبل از سال 2005 نیز حرف سست و بی‌پایه‌ای است. و چه اینکه تروئیکای اروپایی در همان دوره نیز از طرف آمریکا ماموریت داشتند برنامه هسته‌ای ایران را به تعطیلی بکشانند و موفق هم شدند با توافق سعدآباد، برنامه هسته‌ای ایران را حدفاصل سال‌های 1382 تا 1384 به تعلیق بکشانند.
نکته بعدی این است که ظریف برای ماستمالی کردن کلاهبرداری غرب توجیه می‌تراشد که منافع اقتصادی برای آمریکا یا اروپا تعریف‌نشده بود و این در حالی است که وقتی به او اعتراض می‌شد که وعده روحانی درباره لغو همه تحریم‌ها با اجرای برجام چه می‌شود، برجام برای لغو تحریم‌ها و انتفاع اقتصادی نبوده بلکه قرار بوده تهدید امنیتی علیه ایران را برطرف کند!
یادآور می‌شود دکتر سعید جلیلی سال ۹۸ درباره وعده اینستکس گفته بود: وعده‌های واهی مثل سازوکار اینستکس یک‌ماه، دوماه، یک‌سال شما را معطل نگه می‌دارد و بعد معلوم می‌شود این همان ‌ترجمه ژست‌های کوچکی است که مکرون گفته بود و درنهایت سرابی بیش نیست.
نهایتاً باید از آقای ظریف پرسید غیر از اشتباهاتی مثل «اعتماد به آمریکا و اروپا و نگرفتن تضمین، عدم پیش‌بینی سازوکار اخذ حق خسارت از عهدشکنان، اجرای نامتوازن و ناهمزمان تعهدات طرفین، مبهم و نسیه بودن وعده‌های غرب در مقابل نقد و روشن بودن تعهدات ایران، قبول سازوکار ضدایرانی ماشه برای احیای خودکار تحریم‌های سازمان، لغو انگاشتن کلمه تعلیق در متن برجام، خام‌شدن در مقابل وعده اینستکس و فراموش کردن حقوق برجامی ایران و...» چه اشتباهات دیگری مرتکب شده که یکی یکی و با تأخیر به یاد خواهد آورد و با ژست دانای کلی و طلبکاری بازگو خواهد کرد.
 
 
علی جنتی: به توافق با آمریکا خوش‌بین نیستم
 
وزیر ارشاد دولت روحانی گفت: شخصاً به توافق با آمریکا خوش‌بین نیستم.
علی جنتی در دولت یازدهم، مسئولیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را بین سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵ برعهده داشت و پس از آن هم مشاور سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری شد.
او در گفت‌و‌گو با خبرآنلاین و در پاسخ به این سؤال که «اختلافات میان ایران و آمریکا چقدر جدی است و پیش‌بینی شما از سرنوشت مذاکرات غیرمستقیم چیست؟»، اظهار کرد: صاحب‌نظران این حوزه در کشور که موضوع مذاکره ما با آمریکا را دنبال می‌کنند، دو گروه هستند. یک گروه معتقد است که ایران تلاش می‌کند با این مذاکرات تحریم‌ها را بردارد و شرایط بهتری را برای کشور تأمین کند. بنابراین، حاضر است که امتیازاتی را به طرف مقابل بدهد تا مذاکرات به نتیجه برسد. از سوی دیگر آمریکایی‌ها نیز می‌کوشند در مذاکره حداکثر امتیازات را بگیرند، چون فکر می‌کنند ایران در نتیجه حوادث یک سال گذشته و از دست دادن نیروهای مقاومت باید امتیاز بیشتری بگیرند. لذا بیشتر به دنبال توافق هستند و کمتر به سراغ گزینه‌هایی مثل تشدید تحریم‌ها یا حملات نظامی می‌روند. این گروه نسبت به مذاکرات خوش‌بین
هستند.
وی افزود: گروه دیگر معتقدند که آمریکا، با توجه به لابی گسترده صهیونیست‌ها و جریان طرفدار اسرائیل در آن کشور به‌‌ویژه تیم نزدیک به ترامپ، از رئیس CIA گرفته تا دبیر شورای امنیت ملی و وزیر خارجه آمریکا و مجموعه‌ای از سناتورهای جمهوری‌خواه که اخیراً در نامه مفصلی به ترامپ خواستار تشدید تحریم‌ها شده‌اند، مایل نیستند که مذاکرات به نتیجه برسد. زیرا ایران یک خط قرمز مشخص کرده که غنی‌سازی را حداقل در حد ۳.۶۷ درصد نگه دارد که با NPT و پادمان‌های آژانس منطبق است. طرف مقابل هم می‌گوید شما باید غنی‌سازی را به صفر برسانید.
علی جنتی خاطر‌نشان کرد: البته ممکن است فکر کنیم آمریکایی‌ها می‌ خواهند به مرگ بگیرند تا به تب راضی شویم، اما اگر بر دیدگاه خود پافشاری کنند، معلوم است که مذاکرات به نتیجه نمی‌رسد. البته من شخصاً خوش‌بین به توافق با آمریکا نیستم، به دلیل گروه‌های فشاری که اطراف ترامپ را گرفته‌اند؛ به‌ویژه لابی صهیونیست‌ها و سناتورهای جمهوری‌خواه مانع هرگونه توافق هستند و می‌خواهند تحریم‌های بیشتری را بر ایران تحمیل کنند.
او افزود: در طول این مذاکرات تناقض‌های زیادی در گفتارها و نوشتارهای ترامپ دیده‌ایم. یک روز از ملت ایران تعریف می‌کند و می‌گوید علاقه‌مند است با ایران تفاهم کند و روز دیگر می‌گوید ایران باید غنی‌سازی را به‌کلی متوقف کند وگرنه با بمباران و شرایط سخت مواجه خواهد شد. با این شرایط نمی‌توان به راحتی پیش‌بینی کرد که چه اتفاقی خواهد افتاد و پیش‌بینی کردن در حال حاضر برای هر دو گروه مشکل است، چون مذاکرات بسیار دشوار و سختی است. امیدواریم به نحوی به نفع ایران به نتیجه برسد و کشور بتواند از تحریم‌های فاجعه‌باری که بر ما تحمیل شده است نجات یابد.