معاون درمان وزارت بهداشت:
دریافت وجه مازاد و خارج از صورتحساب بیماران مشمول مجازات است
معاون درمان وزارت بهداشت در نامهای به رؤسای دانشگاههای علوم پزشکی، دریافت هرگونه وجه مازاد بر تعرفه مصوب دولت توسط اشخاص حقیقی و حقوقی را مشمول مجازات قانونی دانست.
بنابر اعلام وزارت بهداشت، در متن نامه سید سجاد رضوی آمده است: «پیرو بخشنامه شماره ۴۰۰/۱۹۰۱۵/د مورخ ۱۰/۹/۱۴۰۳ با موضوع «نظارت مؤثر بر رعایت تعرفههای مصوب ابلاغی دولت و اعمال قانون با تخلفات اضافه دریافتی و خارج از صورتحساب بیماران» و مستند به مصوبه شماره ۲۰۷۷۸۳ مورخ ۲۱/۱۱/۱۴۰۳ هیئت وزیران و برابر بند ث ماده ۷۰ قانون برنامه توسعه هفتم کشور، کلیه پزشکان، پیراپزشکان، مؤسسات و مراکز ارائهدهنده خدمت، دارو و کالاهای سلامتمحور در کشور اعم از دولتی، غیردولتی، خصوصی و خیریه مکلفند تعرفههای مصوب دولت را رعایت نمایند. دریافت هرگونه وجه مازاد بر تعرفه مصوب دولت توسط اشخاص حقیقی و حقوقی مذکور حسب مورد مشمول مجازات قانونی مربوطه است.
لذا با توجه به مطالب فوق خواهشمند است دستور فرمایید با هر مورد شکایت کتبی، رسانهای، سامانه ۱۹۰ (در صورت تایید) و مشاهده یا مصاحبه با بیماران در بازدیدهای نظارتی و کارشناسیهای به عمل آمده، مبنی بر دریافت وجود خارج از تعرفه مصوب، به یکی از شیوههای مندرج در فرم پیوست (فرم گزارشدهی سهماهه تخلفات تعرفهای) اقدام و گزارش اقدامات آن دانشگاه/ دانشکده را در قالب فرم اکسل پیوست به این معاونت و مراجع ذیصلاح شامل سازمان تعزیرات حکومتی، هیئت انتظامی نظام پزشکی و سازمانهای بیمهگر پایه(تامین اجتماعی، بیمه سلامت و بیمه خدمات درمانی نیروهای مسلح) اعلام فرمایند.
انتظار میرود پس از اطلاعرسانی کامل به کلیه پزشکان و پیراپزشکان و مسئولین فنی مؤسسات پزشکی و توجیه کارشناسان نظارت بر درمان آن دانشگاه (اعم از ستاد و شهرستانها) نسبت به ساماندهی و کنترل دریافتهای خارج از تعرفه اقدامات مؤثر و جدی به عمل آید.
ضمناً پس از مشاهده تخلف، معرفی فرد متخلف به تمامی مراجع نظام پزشکی، کمیسیون ماده ۱۱، هیئت رسیدگی به تخلفات و سازمانهای بیمهگر انجام شود.