جوابیه توانیر به گزارش کیهان درباره گلایه مردم از خاموشیهای بیبرنامه
پیرو انتشار مطلبی با عنوان «گلایههای مردم از خاموشیهای بیبرنامه» در مورخ 16 اردیبهشت 1404 در این صفحه، شرکت توانیر جوابیهای ارسال کرد.
به گزارش خبرنگار ما، در حالی که خاموشیهای دولت حسن روحانی، در دولت شهید رئیسی و با مدیریت جهادی مسئولان تقریبا کنار رفته بود، در دولت جدید باز هم قطع برق، مهمان ناخوانده منازل مردم شد. این خاموشیها این بار حتی زودتر یعنی از فصل بهار شروع شد و بخش خانگی و صنعت را با هم درنوردید. این وضعیت موجب شده استیضاح وزیر نیرو در دستور کار مجلس قرار بگیرد.
علیرغم قدردانی از زحمات نیروهای بدنه وزارت نیرو بهویژه در حوزه برق، در مطالب و گزارشهای مختلفی به گلایههای مردم از این وضعیت پرداختیم که حالا شرکت مادر تخصصی مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران توضیحاتی درباره یکی از این گزارشها ارسال کرده است. در جوابیه توانیر آمده است:
افزایش غیرمتعارف دمای هوا در بهار به ویژه در اردیبهشتماه، منجر به افزایش قابل توجه مصرف برق شده است. بر اساس گزارشها، در برخی روزهای اردیبهشت، مصرف برق کشور به بیش از ۶۵ هزار مگاوات رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افزایش ۶ تا ۷ هزار مگاواتی را نشان میدهد.
بهعنوان مثال، در استان خراسان شمالی، میانگین دمای بهار ۱۴۰۴ نسبت به نرمال بلندمدت ۴.۴ درجه و در خوزستان تا 7 درجه افزایش یافته است.
همچنین، در تهران، میانگین دمای اردیبهشت ۱۴۰۴ حدود
۴ تا ۵ درجه سانتیگراد بالاتر از میانگین بلندمدت گزارش شده است.
از سوی دیگر بر اساس اعلام شرکت مدیریت شبکه برق ایران، ذخیره مفید آب در نیروگاههای برقآبی کشور نسبت به سال گذشته ۴۷ درصد کاهش یافته است. این کاهش به دلیل کمبارشی و خشکسالیهای مداوم، منجر به کاهش توان تولید برق از نیروگاههای برقآبی شده است.
افزون بر این در زمستان ۱۴۰۳، بهدلیل کمبود گاز، بسیاری از نیروگاهها با تمام ظرفیت در مدار بودهاند و امکان انجام تعمیرات اساسی فراهم نبوده است. این موضوع باعث شد که برنامههای تعمیراتی به بهار ۱۴۰۴ موکول شود، که همزمانی آن با افزایش مصرف برق، فشار مضاعفی بر شبکه وارد کرد و منجر به اعمال محدودیتهای اجتنابناپذیر در برخی مناطق شد.
لازم به ذکر است که برنامههای خاموشی احتمالی از ابتدای اجرای طرح مدیریت بار، از طریق رسانههای رسمی، سایت شرکتهای توزیع، سامانه برق من، پیامک به مشترکین و همکاری با شوراها و دهیاریها بهصورت مستمر اطلاعرسانی شده است. با توجه به مصوبات هیئت محترم دولت و کارگروه مدیریت بهینه مصرف انرژی، به منظور حفظ پایداری شبکه برق کشور و تداوم تامین برق مشترکین در ایام اوج مصرف و مقابله با ناترازی بین تولید و مصرف برق در سطح کشور، شرکت توانیر موظف به مدیریت مصرف برق و انرژی هستند. لذا ضمن اعلام برنامه قبلی، خاموشیهای محدودی به مشترکین خانگی، تجاری و عمومی و مشترکان کشاورزی و صنعتی با انعقاد تفاهمنامه و با اطلاعرسانی قبلی اعمال شده که بر اساس آن مدت هر نوبت خاموشی برای مشترکین خانگی بهطور معمول دو ساعت تنظیم میشود. اما در برخی موارد خاص، مانند بروز همزمان چند محدودیت (افزایش مصرف غیرقابل پیشبینی، اشکالات فنی در شبکه، یا نیاز به جابهجایی بار در شبکه)، ممکن است مدت خاموشی از سقف پیشبینیشده فراتر رود.
برخی گزارشها در رسانهها و فضای مجازی مدعی شدهاند که خاموشیها بیشتر در مناطق خاصی از شهر تهران بهویژه مناطق جنوبی و مرکزی اعمال شده و مناطقی در شمال شهر از خاموشی معاف بودهاند؛ این برداشت نادرست است و ناشی از عدم اطلاع از ساختار فنی توزیع برق شهری میباشد.
شبکه برق تهران به گونهای طراحی شده که برخی فیدرهای توزیع برق، برق تأسیسات حیاتی نظیر بیمارستانها، مراکز درمانی، ایستگاههای آتشنشانی، پمپاژهای آب و مراکز مدیریت بحران را نیز تأمین میکنند. مطابق دستورالعملهای فنی و مقررات پدافند غیرعامل، این فیدرها حساس محسوب میشوند و در لیست اولویت خاموشی قرار نمیگیرند تا خدمات حیاتی به مردم دچار اختلال نشود.
در نتیجه، ممکن است برخی مشترکین خانگی یا تجاری که در شعاع تحت پوشش این فیدرهای اضطراری قرار دارند، حتی در زمان اعمال خاموشیهای برنامهریزیشده در سایر مناطق، خاموشی را تجربه نکرده باشند. این مسئله صرفاً فنی بوده و هیچگونه ارتباطی با موقعیت جغرافیایی یا سطح درآمدی مناطق ندارد.
همچنین، تمام برنامههای خاموشی احتمالی در مناطق ۲۲گانه تهران و کشور، شناور و چرخشی بر مبنای الگوی مصرف و ساختار شبکه بهصورت دو ساعته اجرا شده و هیچ سیاستی مبنی بر تبعیض در اعمال خاموشیها در دستور کار شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ و یا شرکتهای توزیع برق سراسر کشور نیست.
لازم به ذکر است با توجه به تجارب خاموشیهای سالیان گذشته و با هدف به حداقل رساندن ناترازی تولید و مصرف برق، تعداد 14 مگاپروژه و 36 بسته مدیریت مصرف تدوین، برنامهریزی و اجرائی شده که امید است با بسیج همه پرسنل و امکانات صنعت برق و همراهی مردم فهیم، برق پایدار همه مشترکان به ویژه در ایام گرم تابستان تامین شود.